Wat is een toxische psychose

Ik was aan het lezen over schizofrenie en lucide dromen tijdens xtc gebruik, toen iemand reageerde met dat het een toxische psychose kan zijn.

Nou weet ik aardig veel over psychoses, maar ik heb hier nooit echt over gelezen/gehoord.
Ik vroeg mij onder andere af(wat ik met google niet heb gevonden, dus ik hoop dat iemand er antwoord op heeft)
-Ik vraag me onder andere af hoe een toxische psychose kan worden veroorzaakt.
-Of het een kortdurend iets(paar uur) is of dat het net als een 'normale' Psychose heel veel kan verschillen
-Wat de patient meemaakt(ik weet dat het moeilijk te beschrijven is.
-Of het erfelijk is

En dat soort dingen.
Oja, de link van het artikel waardoor ik op deze vraag kwam: http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=7504&p=628336

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.4K

Het beste antwoord

dit is een psychose veroorzaakt door een giftig/schadelijk middel.

Amfetaminegebruik kan leiden tot ernstige lichamelijke problemen, waaronder hart- en leverfalen. Ook psychische klachten zoals paranoïde wanen zijn beschreven. Ook is er dan een verhoogd risico op psychotische stoornissen. Echter, juist een significant aantal mensen dat in behandeling is voor psychoses schijnt een voorkeur te hebben voor deze drug. Dit kan oorzakelijk wellicht in verband gebracht worden met de medicatie welke gegeven wordt tegen psychosen en schizofrene aandoeningen. De werking van die medicatie is namelijk veelal gebaseerd op het blokkeren van de dopamine-receptoren.

Psychosen veroorzaakt door amfetaminegebruik zijn meestal van voorbijgaande aard wanneer het gebruik gestaakt wordt. De medicatie die hierbij de genezing ondersteunt, antipsychotica wordt echter meestal nog tot 3 jaar na een psychose gegeven en geadviseerd om nieuwe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een psychotische stoornis door middelengebruik is een psychische aandoening waarbij wanen en hallucinaties ontstaan die zijn terug te voeren op het gebruik van alcohol, geneesmiddelen of drugs. De symptomen kunnen zich ontwikkelen tijdens of (hooguit een maand) na een intoxicatie of het ontstaan van ontwenningsverschijnselen, maar kunnen ook optreden als bijwerking van een geneesmiddel.

Als de patiënt inziet dat zijn hallucinaties door middelengebruik zijn veroorzaakt, worden deze niet bij de diagnose meegerekend. Verder moet worden uitgesloten dat een andere psychische stoornis verantwoordelijk is voor de symptomen en dat er geen sprake is van een delier. Ook moeten de symptomen sterker zijn dan die bij intoxicatie of ontwenning worden gezien.

Enige middelen die psychotische verschijnselen kunnen veroorzaken zijn: alcohol, cocaïne, paddo's, LSD, amfetamine of amfetamineachtige stoffen (oa ritalin en concerta), cannabis, inhaleermiddelen, opioïden, bepaalde anxiolytica. Nota bene: deze opsomming is niet volledig, er zijn andere middelen die de symptomen kunnen veroorzaken.

Vergiftiging of intoxicatie is de toestand die ontstaat na het in- of opnemen van een voldoende hoeveelheid van een vergif om symptomen te veroorzaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij medicijn gebruik bev Een voorkomende bijwerking of een vergiftiging Drugs lsd enz pado's