Maakt je lichaam bij negatieve emoties stoffen aan waaraan je verslaafd kan geraken?

Bij een vorige vraag vernam ik dat verslavingen die ontstaan zonder dat je iets inneemt, te maken het hebben met de aanmaak van endorfines door het lichaam.
Ik vraag me af of het lichaam ook stoffen aanmaakt bij negatieve emoties. En zo ja, of ook deze stoffen een soort verslaving kunnen teweeg brengen.
En of dit mogelijks verklaart waarom sommige mensen klagen, zich chronisch slachtoffer voelen, negatieve berichtgeving gaan opzoeken.... etc...

liveisgreat
11 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Het beste antwoord

in de quantumpsychologie zegt men van wel.
dit gaat als volgt : als je een bepaalde emotie hebt, maakt je lichaam stoffen aan. die stoffen zijn verslavend omdat je lichaam eraan gewend raakt. dus psychische patronen werken niet alleen uit in de geest maar ook in het lichaam. en doordat ze op beide niveaus werken, is het ook zo moeilijk om ze te doorbreken.
als je veel van die stoffen aanmaakt dan kan je lichaam gezonde stoffen minder goed opnemen. daardoor wordt je dan soms ook ziek.
In de film (zie bron) zegt men dat je afkickverschijnselen krijgt als je verslaafd bent aan een emotie, en dat je dit daarom niet kunt loslaten. Die film is zeker aan te bevelen als je meer over dit thema wilt weten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt interessant.
liveisgreat
11 jaar geleden
inderdaad, interessant! is "the secret" niet ook op de quantumpsychologie geïnspireerd?
liveisgreat
11 jaar geleden
Is imdb een site waar je je op kan abonneren? lijkt me vrij interessant qua aanbod...
ik heb ook een abonnement op enkele filmsites, omdat ik geen televisie heb .helaas heeft een vraag hierover al eens een "verwijderde vraag" opgeleverd, omdat men dacht dat ik illegaal download. tja...:-(
als je geabonneerd bent, ben je tevreden? bij mij zijn enkele sites vrij moeilijk te downloaden (ik bedoel : als ik de film wil zien komt er telkens "video laden", heel vervelend zeker bij spannende films))

Andere antwoorden (3)

Mensen klagen en gaan in de slachtofferrol zitten omdat ze daar zgn ziektewinst bij hebben.
De winst kan zijn aandacht, een uitkering, mensen die je praktisch helpen, etc.
Er komen geen lichamelijke stofjes bij vrij, in eerste instantie.
Secundair, bv door de aandacht, kunnen er wel endorfinen vrijkomen. Of adrenaline, door de spanning van liegen of faken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je (ongezonde) stress ervaart, door negatieve emoties, en deze langdurig zijn, zouden er mogelijk veranderingen in de hersenen kunnen optreden. Daar wordt onderzoek naar gedaan.
Zie informatie in onderstaande link.

Of die veranderingen leiden tot chronisch slachtoffer voelen, etc.. zoals je boven beschrijft kan ik niet beoordelen. Misschien mag je slachtoffer gedrag wel zien als een vorm van depressie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van wat ik daarvan weet maakt het lichaam geen verslavende stoffen aan bij negatieve emoties.
Overigens zijn endorfines op zich gelukkig geen verslavende stoffen: sommige mensen reageren erop met een verslaving.
Het je "wentelen in ellende" heeft meer te maken met niet weten hoe anders te denken naar mijn idee, waarschijnlijk mede ook door gebeurtenissen in het leven die de persoon niet kon hanteren. Het is dus een psychisch gebeuren.
De 5 G's zijn ook hier van toepassing: Gebeurtenis,
Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg.
Als je in staat bent of leert je gedachten om te zetten naar helpende gedachten voor jezelf, naar positieve en realistische, dan zal je gevoel zich aanpassen, evenals je gedrag en het gevolg ervan.

http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf