Bestaat er een psychische stoornis die hierop lijkt of deze kenmerken heeft?

Sinds anderhalfjaar ongeveer dagdroom ik heel de door. Als ik op straat loop, als ik thuis ben. Ik maak constant situaties in mijn hoofd die niet echt zijn. Ik fantaseer bijvoorbeeld dat ik een vriendin heb(een relatie) of dat ik beroemd ben en veel vrienden heb. Ik doe dit de hele dag door en ik kan er niet mee stoppen. Als ik me slecht voel ga ik naar mijn kamer en ga ik helemaal op in die fantasie(stel ik heb ruzie gehad, dan doe ik in mijn kamer alsof ik een interview geef voor een tv programma zodat ik even niet meer aan die ruzie denk)

Toegevoegd na 43 seconden:
Mijn vraag is: bestaat er een psychische stoornis die hierop lijkt/deze symptomen heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
17.1K
Amadea
10 jaar geleden
Het zou mij niet verbazen als dit een kenmerk is van een heftige puberteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als creativiteit een stoornis is wel:
http://huisvanbelle.nl/de-kunst-van-het-dagdromen/
Ritsuka
10 jaar geleden
heb je er echt last van? beinvloed het je dagelijkse leven en activiteiten? kun je een gewoon gesprek met iemand voeren zonder te fantaseren?
kun je een ruzie uiteindelijk echt verwerken of blijf je het ontwijken door te vluchten in je fantasie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan wel psychisch zijn,als je problemen hebt,die je niet aan kan.
Dat is vluchtgedrag,je hersens doen dat om je te beschermen tegen stress.
Je maakt zo voor jezelf een wereld die je wel fijn vindt en waar je in kan vluchten.
Ik herken het wel een beetje,maar ik trek me dan meer in mezelf terug en dan ben ik een tijdje niet aanspreekbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Brody, het lijkt me inderdaad niet dat je een psychische stoornis hebt, door te fantaseren en te dagdromen blijf je creatief en je dagdromen zijn jouw manier om met bepaalde lastigere situaties om te gaan. groet Bronnen:
- nl.wikipedia.org/wiki/Fantasie_en_dagdromen
- www.gedragsproblemen.com
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lieve Brody, Waar haal jij de gedachte vandaan dat jij überhaupt een psychische stoornis hebt? Heb je er wel eens aan gedacht dat dit geen stoornis is maar een gave die anderen als stoornis benoemen omdat ze zelf niet in staat zijn om deze gave te herkennen, te begrijpen en te aanvaarden? Jij bent zelf in staat om deze symptomen in de hand te houden
als...
je er maar van overtuigd bent en blijft dat je dat wel degelijk kan. Probeer er gewoon niet langer tegen te vechten want dát is één van de hoofdoorzaken waarom je er last van begint te krijgen. Alles wat de natuur (God?) ons laat ervaren heeft een constructieve reden van bestaan en van zodra we een bepaald fenomeen gaan aanvechten alsof het niet bij ons hoort dan activeer je voor jezelf conflicten en situaties waar je geen weg mee kan.
Van zodra je in staat bent om eender welke ervaring als de voorbode van iets constructiefs kan zien/aanvaarden dan activeer je een heel ander proces in jouw brein,
een proces dat rust, vrede, verdraagzaamheid en Dankbaarheid brengt. Bekijk jouw situatie dus eens bewuster en consequenter vanuit een constructief standpunt en je zal jouw Geluk niet op kunnen, daar geef ik jou levenslange garantie op! Geniet van jouw gaven in plaats van klakkeloos aan te nemen dat je een stoornis zou hebben. Vertrouw er op dat de dirigent van "Het Leven" ook met jou de allerbeste bedoelingen heeft!
Ga elke avond met die geruststellende gedachte slapen en sta elke dag met die geruststellende gedachte op.
Je zal merken dat je deze zogenaamde stoornis als jouw succes brengende bondgenoot kan hanteren. Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi! Ik ervaar hetzelfde, als ik getrest ben, trek ik mij ook terug in mijn kamer. Dan doe ik alsof ik een concert geef en playback ik de muziek op youtube mee. In het dagelijks leven functioneer ik normaal. Ik heb een baan, volg een opleiding en heb verschillende hobby's. Ik heb mezelf deze vraag ooj wel eens gesteld. Zolang je weet dat dat je fantasie is en je in het dagelijks leven normaal kan functioneren, ben je zeker niet ziek. Join the club! ;)

Antwoorden (3)

In eerste instantie denk ik hierbij niet aan een psychische ziekte. Zoals anderen in reacties ook al aangeven lijkt het meer op een levendige fantasie. Sommige mensen hebben nou eenmaal een levendige fantasie; vaak een teken van een creatief brein. Zeker in de pubertijd komt dit vaak voor; het is dan een middel om problemen te overzien en verschillende op een veilige manier verschillende oplossingen uit te proberen. Zo leert ons brein vanzelf verschillende oplossingsstrategieën.

Natuurlijk kan ook dit (net als zo'n beetje alles in ons leven) te ver gaan, zodat we wel van een "ziekte" zouden gaan spreken. In dit geval zou dat zo zijn op het moment, dat het dagdromen/ fantaseren je dagelijks functioneren gaat belemmeren. Dat is bijvoorbeeld het geval als je de werkelijkheid en je fantasiewereld niet meer van elkaar kan scheiden, of wanneer je hersenen elementen uit je dagdromen toevoegen aan de werkelijkheid.
Ook kan het gebeuren, dat het terugtrekken in je fantasiewereld, op een gegeven moment je enige mogelijkheid is om problemen "op te lossen." Als je problemen hebt dan is je terugtrekken in een fantasiewereld (en verder niets doen) natuurlijk niet een adequate manier om problemen het hoofd te bieden (vandaar de aanhalingstekens). In dat geval gaat het om vermijdingsgedrag. Dat is niet zozeer een psychische ziekte, maar meer een verkeerd aangeleerde en inadequate oplossingsstrategie.

Als ik je verhaal lees, dan heb ik niet de indruk dat er sprake is van een psychisch probleem of vermijdingsgedrag; maar meer om een normale (zij het levendige) fantasie. Zoals gezegd is dat zeker in de pubertijd volkomen normaal en heeft het zelfs een positieve functie. Ik zou er dus niet al te veel zorgen over maken.

Mocht je er toch over twijfelen, of als je het gevoel hebt dat het bij jou toch wat verder gaat, dan zou ik je aanraden eens met je huisarts te gaan praten. Die is ook opgeleid om dit soort problemen te overzien en om je erbij te helpen (mocht dat nodig zijn.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb een vrouw ontmoet die doet alsof mijn zus en ik haar dochters zijn , en het echt ook gewoon denkt , voorbeeld : we zaten aan de lijn met een groep mensen en zei zegt in een keer ik ga even jullie vader bellen ik ben zo terug , ik vind dit echt heel erg raar en heb het ook nog nooit eerder meegemaakt .
Denkt iemand te weten waar ik precies mee te maken heb ?
Antoni
3 jaar geleden
@Cupcake, een losstaande, nieuwe vraag kan je op deze website beter hier: https://www.startpagina.nl/v/vraag/stellen/ stellen. Je hebt nu alleen een reactie gegeven.
Het kan zijn dat je de wereld waarin je nu leeft, te ingewikkeld voor je is en dat je daarom in de je dromen je eigen wereld schept ter compensatie.

Ik dagdroom ook en in tijden van drukte of stress doe ik het vaker. Heerlijk! Even ontsnappen. Wat denk je dat al die automobilisten in de file staan te doen, of de mensen die in de trein uit het raam staren?

Bijgaand een link van een eerdere vraag hierover.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zomerse + van de ene dagdromer tot de andere ;-) Liefs en fijne avond nog!
Of je een psychische stoornis hebt kan ik nu niet meteen beoordelen, maar ik denk dat je wel waakzaam moet zijn dat je zoiets eventueel aan het ontwikkelen bent.

Hierbij denk ik bijv. aan de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (OPS).
Jouw methode van dagdromen doet wel denken aan een vermijdingsstrategie, wat weer gerelateerd is aan OPS.
Dus het lijkt me goed dat je in de gaten houdt dat je met jouw fantasie niet teveel gaat vermijden, want hiermee los je problemen doorgaans niet op, omdat je ze slechts uit de weg gaat.
Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat een stukje fantasie psychisch ongezond is, maar het moet geen algemene methode worden.