Vandaag voel ik me verdrietig, boos en krachtloos en toch is het zéker géén deel van mij: vanwaar die gemoedstoestand dan?

Ik voel boosheid in mijn handelingen, ik zie verdriet door mijn ogen : maar vanwaar die gevoelens die niet van mezelf zijn omdat er geen reden voor is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1K
Amadea
10 jaar geleden
Misschien heb jij last van PMS? Dat betekent dat het binnenkort ongesteld worden invloed heeft op jouw humeur.
Amadea
10 jaar geleden
Ik begrijp nu uit een andere vraag van jou dat je antidepressiva slikt. Dan moet er toch een verband zijn met jouw gemoedstoestand....
Cryofiel
10 jaar geleden
Waarom zijn die gevoelens niet van jezelf als ze toch duidelijk uit jezelf komen? Je weet misschien niet WAAROM je die gevoelens hebt, maar ze zijn wel degelijk helemaal van jezelf. Inzicht daarin zou je kunnen helpen. Overigens is het best mogelijk dat antidepressiva invloed hebben op je gevoelens - daar zijn ze tenslotte voor bedoeld. Misschien zijn die gevoelens dus helemaal van jezelf, zouden de antidepressiva die gevoelens moeten helpen onderdrukken, maar werkt dat niet 100%. Andere mogelijkheid is dat de antidepressiva andere gevoelens moeten verbeteren en dat ook doen, maar dat dit een bijwerking is. Ik weet nog dat ik Lariam slikte (malariaprofilaxe), en dat ik daarvan een tikje agressief / gefrustreerd / boos / verdrietig werd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook vaak van die periodes, al bijna 30 jaar lang, en bij mij is er ook geen reden voor. Alles verloopt vlot, tof huwelijk, toffe baan etc... en bij mij is endogene depressie geconstateerd, en dit blijkt gewoon erfelijk te zijn.

Antwoorden (3)

Misschien spelen je hormonen op, dit kan je stemming en je emoties enorm beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt misschien raar, maar deze gevoelens zijn wèl een deel van jou op dit moment, ze zijn dús van jezelf en er is een reden voor.
Simpel omdat jij deze gevoelens nu ervaart; dan kan het niet anders dan dat ze de jouwe zijn. Dat bedoel ik niet flauw; dat is gewoon een feit.
Dan over de reden: misschien ben jij je die niet bewust, dat kan heel goed.
Gevoelens komen altijd na gedachten en/of een gebeurtenis: de bekende 5 G's.
Gebeurtenis, Gedachten, Gevoelens, Gedrag, Gevolg en in die volgorde.
Het kan zijn dat er iets is gebeurd, waardoor bijvoorbeeld oude pijn of boosheid van vroeger in je gedachten zijn gekomen. Bijvoorbeeld in een herinnering. Gedachten zijn heel sterk; die beïnvloeden je voelen en je voelen beïnvloedt je gedrag.
Dus: onbewust kan iets in jouw gedachten getriggerd hebben, waardoor jij je nu zo voelt. Vaak is het heel lastig te achterhalen wát dat dan precies is geweest.

Wat meer info over de 5 G's:
http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!
Ik denk dat je met deze vraag eens een aantal gesprekken met een psycholoog zou moeten aangaan. Zij zijn gespecialiseerd om samen met jou deze vraag te verkennen. Waarschijnlijk heb je daar het meeste aan!