Welk antidepressiva is het meest geschikt om te nemen in combinatie met Ziprexa 5mg klassiek tablet tegen bipolariteit?

Man 79 jaar neemt reeds klassieke Ziprexa 5mg tegen bipolair zijn, welk antidepressiva associeert zich daar het best mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat moet zijn arts bepalen
Ritsuka
10 jaar geleden
Dit moet je niet hier vragen, verkeerde medicijncombinatie kan gevaarlijk zijn

Het beste antwoord

Ik kan een paar hele algemene dingen zeggen, maar dat geeft nog geen echt antwoord op jouw vraag. Wat namelijk voor deze man het beste is, is echt iets wat je moet overleggen met zijn arts, liefst een psychiater die een speciale interesse heeft voor de ouderenpsychiatrie.

Let dus op, wat ik hieronder vertel is slechts algemene en feitelijke informatie, ik pretendeer daarmee niet een advies te geven dat van toepassing is op de man die je hierboven beschrijft(!)

In z'n algemeenheid moet er voorzichtig worden omgesprongen met het gebruik van antidepressiva bij een bipolaire stoornis, omdat het mogelijk een manie of een zgn. rapid cycling patroon (waarbij depressieve en manische episodes elkaar heel snel afwisselen) kan triggeren.

Bij een bipolaire-II stoornis (waarbij iemand nooit manisch is geweest maar alleen hypomaan) of in combinatie met middelen tegen manie (lithium, valproïnezuur, maar dus ook olanzapine) worden soms wel antidepressiva voorgeschreven.

Het gaat dan vooral om medicatie bij een (acute en ernstige) depressie in het verloop van een bipolaire stoornis. Er wordt dan gekozen voor een SSRI, een serotonine heropname remmer. Dat zijn middelen als fluoxetine, paroxetine, citalopram, etc. Van de tricyclische antidepressiva (amitryptiline, clomipramine, etc.) en de SNRI's (remmen heropname van zowel serotonine en norepifrine, zoals venlafaxine) zijn aanwijzingen dat ze een hoger risico geven op het induceren van een manische episode of een rapid cycling patroon dan de SSRI's.

De effectiviteit van antidepressiva is sowieso beperkt en zéker effectiviteit in combinatie met middelen als lithium, valproïnezuur, anticonvulsiva of de atypische antipsychotica is niet goed aangetoond. Uit de onderzoeken die zijn gedaan, is wel duidelijk dat de SSRI's onderling weinig verschillen qua werking, dat ze dus even effectief zijn.

Zeker bij depressie is de effectiviteit van de atypische antipsychotica onduidelijk, en vanwege de bijwerkingen is het sowieso geen eerste keus middel, ook niet voor manie. Bij een bipolaire depressie is wel gebleken dat bij olanzapine de combinatie met fluoxetine effectiever is dan olanzapine alleen. Al is alleen quetapine weer effectiever dan de combinatie van olanzapine en fluoxetine, dus hele grote effecten zullen dat ook niet zijn.

En nogmaals: ik geef alleen de feitelijke informatie, wat voor een bepaalde patiënt werkt of het beste is, moet de behandelend arts uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
Uitleg klopt helemaal ;)
Over het algemeen moet met grote voorzichtigheid gebruik worden gemaakt van antidepressiva bij bipolaire stoornis.
De combinatie olanzapine (Zyprexa) + fluoxetine is effectief gebleken, maar in het algemeen worden eerst andere combinaties uitgeprobeerd. Quetiapine als atypisch antipsychoticum is effectief gebleken voor zowel de behandeling als de preventie van depressieve (en manische) episoden bij bipolaire stoornis. Ook bestaat er de mogelijkheid om lamotrigine in te zetten.
Uiteindelijk zal de behandelend arts een keuze moeten maken die rekening houdt met de individuele patiënteigenschappen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat er in z'n algemeenheid sowieso betere alternatieven zijn voor het gebruik van olanzapine (en welk atypisch antipsychoticum dan ook) bij een bipolaire stoornis - al was het maar vanwege het bijwerkingenprofiel (o.a. de metabole stoornissen). Maar in een individueel geval kan het natuurlijk wel degelijk de beste keus zijn. Ook kan ik me voorstellen dat bij iemand van 79 het principe "never change a winning team" met elk jaar zwaarder gaat wegen. Dus inderdaad: echt een vraag voor de arts, en eigenlijk niet voor een forum als GV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Atypische antipsychotica zouden inderdaad vanwege het metabole bijwerkingenprofiel beter als tweede keus ingezet moeten worden bij de onderhoudsbehandeling van bipolaire stoornis (tenzij er sprake is van een acute manie, want dan zijn ze zeer effectief). Verder heb je bij olanzapine nogal wat andere bijwerkingen die niet echt gunstig zijn voor iemand van 79, maar soms moet je toch wat, daar valt lastig over te oordelen. Bij dit soort vragen heb ik op zich wel een antwoord paraat, maar ik vind eigenlijk dat ze beter op goeievraag achterwege gelaten zouden kunnen worden. Dit is echt iets voor een arts, apotheker of andere professional die zich met de betreffende patiënt bezighoudt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, ik heb ook getwijfeld over het of en hoe van mijn antwoord. In eerste instantie zou ik willen zeggen: "dat is geen vraag voor dit forum," maar dat betekent dat de VS geen antwoord krijgt. Verwijzen naar de arts kan iedereen natuurlijk. Daarom toch een afweging gemaakt van een feitelijk antwoord met duidelijk disclaimer. Doe ik wel vaker trouwens. Bij acute manie heb je trouwens gelijk dat dan atypische antipsychotica weer een hele goede keus kunnen zijn, maar gezien de vraag ging het daar niet over. Ik had dat aanvankelijk wel uitgelegd, hoe olanzapine ingezet kan worden als onderhoud als eerder bij acute manie het middel werkzaam is gebleken, maar moest nogal wat knippen vanwege de 2500-woorden grens ;-)