Verhoogt lezen je IQ?

Met lezen bedoel ik fictie boeken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lezen van 'fictieboeken' kan je creativiteit en fantasie verhogen.

Antwoorden (4)

Lezen verhoogt niet je IQ.
Dus niet je intelligentie.

Lezen verhoogt zeker wel je algemene kennis.
Hoe meer je leest, hoe meer je weet.
En dat kan dan weer wel van pas komen bij het maken van een intelligentietest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zegt u nu dat (meer) kennis intelligentie verhogend is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
@Mahric:
Momopoyolo zegt niet dat deze kennis intelligentie verhogend is, maar dat je algemene kennis groter wordt. En met meer kennis, is de kans groter dat je een hoger resultaat kunt behalen bij een eventuele intelligentietest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Lovenswaardig' dat u antwoord voor @momo maar u zegt exact hetzelfde. Mijn vraag blijft dus nog onbeantwoord...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een IQ-test is ten eerste een momentopname zoals bij veel metingen het geval is. Als een deelnemer ziek is, zeer slecht geslapen heeft of gestoord wordt door bijvoorbeeld andere deelnemers of herrie zal hij al snel 10-20% minder scoren. Het kan dus zijn, dat je meer of minder scoort in een IQ test door allerlei omstandigheden.
Ten tweede is de test te manipuleren: door oefenen kan men circa 10% hoger scoren. Het verbeteren van de score door van tevoren te oefenen geeft dan bij de uiteindelijke test een onbetrouwbare waarde die mogelijk te hoog ligt. Daarnaast kan ook het maken van gedownloade IQ-tests op zichzelf niet als een betrouwbare meting worden gezien. Een kenmerk van een goed intelligentie-onderzoek is namelijk een gestandaardiseerde afname (omstandigheden, etc.), en hier is bij het zelf maken van een gedownloade test geen sprake van. Ook geven veel van deze tests geen duidelijkheid over hoe en door wie de vragen zijn opgesteld, en hoe de normering van de test tot stand komt. Conclusie is dan dat je IQ niet verhoogd, maar de SCORE van je IQ TEST kan wel hoger uitkomen, door bijvoorbeeld te oefenen (= kennis tot je nemen). En dat is volgens mij wat Momo bedoeld. http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting#Het_IQ
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mahric: Intelligentie is niet hetzelfde als kennis.
Dat zeg ik.
Je IQ is voor een groot deel genetisch bepaald.
Maar IQ is ook het "vermogen" om kennis op te nemen, vast te houden en op de juiste manier te gebruiken.
Ook in zogenaamde IQ testen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meer weten [kennis door lezen] wil m.i. niet zeggen dat het wijsheid is/wordt en als zodanig als intelligentie gekwalificeerd kan worden.
Vandaar mijn vraag. Dank voor je reactie.
Hoe hoger je IQ, des te meer inzicht heb je bij probleemoplossing. Je IQ is gedeeltelijk genetisch bepaald en gedeeltelijk is het training en opvoeding. Lezen vergroot je woordenschat. Lezen zal altijd meer toevoegen aan je IQ dan wanneer je dat niet zou doen. Ook bij fictieboeken. Veel zaken die o.a. bij Star trek speelde waren voorlopers van huidige uitvindingen. Zo kan dit ook in de boeken zijn.

Lekker lezen en vergeet niet dat je niet voor niets op school ooit "begrijpend lezen" hebt gehad.

Succes,
10 jaar geleden
Lezen activeert de hersenen, waardoor je IQ kan stijgen. Niet alles wat in fictie boeken staat is fantasie. Ook kan fictie uw anders doen denken over bepaalde problemen.
Zo waren de boeken van Jules Verne fictie, bv met een kanonkogel naar de maan worden geschoten, wat de reinste onzin is, maar het heeft wel sommige mensen er toe aangezet om zich met deze problematiek bezig te houden, wat hun IQ heeft doen stijgen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles wat wij je reinste onzin noemen is verzonnen. Alles wat verzonnen is, heeft een basis in het verbeeldingsvermogen van de mens. Het verbeeldingsvermogen is de basis van alle uitvindingen. Verzin meer. Het kan niet gek genoeg zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad dat is wat ik bedoel. Het kan je op een bepaald spoor brengen. Daarom niet de korste weg, maar Amsterdam Brussel kan ook via New york
Als je leest, gebruik je je hersenen. Ook leer je nieuwe woorden als je leest, dus word je woordenschat steeds groter. Hierdoor word je IQ inderdaad verhoogt.