Kan iemand ook psychopaat en autist tegelijk zijn?

Ik weet dat dit een hele rare vraag is. Maar ik stel hem omdat ik eens heb gehoord dat psychopathie en autisme tegenstellingen zijn: een autist heeft problemen met het cognitief inlevingsvermogen, en een psychopaat met het affectieve inleven. Zo heet dat in hele moeilijke woorden. Maar daarom vroeg ik me af: kan iemand ook autistisch en psychopathisch tegelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
13.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Narcistische psychopaat bestaat ook . Ja waarom niet gebrek aan inleving en gevoel voor een ander en je zelf centraal stellen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar narcisme is niet hetzelfde als autisme, hoewel het wel heel veel overeenkomsten heeft. Maar ik snap de reactie wel. Een hele goeie trouwens.

Antwoorden (3)

Ik ben niet 100% zeker maar volgens mij kwam het laatst langs in een docu.

Lijkt me trouwens ook wel logisch. Iemand met ADHD kan ook Pfeifer hebben, terwijl het ook tegenstellingen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik kan vinden op internet is dit wel mogelijk.

"Zowel bij psychopathie als bij autismespectrumstoornissen (ASS) bij volwassenen staat een gebrek aan inlevingsvermogen centraal. De uitingen zijn echter verschillend. Zo worden psychopaten beschreven als: roofzuchtig, egoïstisch, manipulatief en meedogenloos. Mensen met ASS hebben moeite met het inschatten en begrijpen van sociale interacties, kunnen zich moeilijk verplaatsen in een ander en worden eerder omschreven als argeloos en als slachtoffer van manipulatie. Deze verschillen zijn te verklaren aan de hand van de aard van het empathiegebrek".

Er zijn voldoende onderzoeken gedaan hiernaar. In de linkjes vind je meer info. Hopelijk heb je wat aan het antwoord.

http://www.moeilijkemensen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=115&Itemid=71

http://www.participate-autisme.be/go/nl/termen_en_oorzaken/terminologie.cfm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan.

Dit omdat ASS en ADHD vrij veranderlijk zijn en zich binnen een mannelijk spectrum bevinden. Bij sommige mensen verdwijnt autisme bijvoorbeeld na een bepaalde leeftijd. Bij anderen blijft het moeilijk herkenbaar tot de diagnose. Soms gebeurt het dat een vader of familielid die altijd als sociaal gezien werd op zijn 50e een diagnose ASS krijgt. Gezien die controverse dus is dit momenteel een hot topic.
Tamelijk veel negatieve kenmerken binnen de stoornissen Autisme en ADHD zijn niet echt zelden het gevolg van positieve discriminatie en stress effecten door begeleiders in de jeugd. Tamelijk wat ASS'ers ontwikkelen op jonge leeftijd reeds 'chameleon ' gedrag dat uiteindelijk wel naturel wordt.In sommige gevallen leidt dit tot dubbele realiteiten: Iemand met ASS die bv. sterk is in figuurlijke humor wordt soms voor een domme gehouden waarop hij in situatie A heel agressief reageert of in situatie B de persoon negeert. In zo'n laatste geval krijgt hij dan bv. het stigma dat hij de mop niet begrip. Psychologisch serieuze kost.

Slimme mensen met een ASS stoornis kunnen op lange termijn kenmerken ontwikkelen van extreme sociopathie, bij anderen dan weer depressies. Dat maakt de persoon ansich nog niet echt kwaadaardig van binnen.

Hoewel ik mijn identiteit niet prijsgeef via dit forum, doe ik hier o.a. onderzoek naar.
Dus bij deze ; )