woede-aanvallen, wat doe je eraan?

Hoi ik had vroeger heel erg last van woede aanvallen, ik werd dan helemaal.rood en sloeg iedereen.in elkaar. Nu kan ik me wel.een.beetje inhouden, maar word nog altijd erg snel geiriteerd en maak me druk om niks. Ik loop ook.nog steeds erg snel rood aan en inplaats van slaan ga ik nu huilen, en daar schaam ik me dus voor. Iemand met ervaring/tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1K
Amadea
10 jaar geleden
Is 1998 jouw geboortejaar? Dan zit je in de puberteit, en daar horen dit soort stemmingswisselingen bij...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is waar, maar ik heb dit probleem al mijn hele leven. Ven ook getest op autisme maar dat is dus niet het geval.
Ritsuka
10 jaar geleden
Heb je veel last van stress?
Eet en slaap je wel genoeg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik eet sowieso genoeg en slaap ongev. 5 uur per nacht dus dat is wel goed? Vroeger had ik echter wel erge slaapproblemen.. En nee absoluut geen stress maar ook hier had ik vroeger wél erg last van.
Amadea
10 jaar geleden
Maar 5 uur? Jongen, dat is veel te weinig! Logisch dat jij je agressief voelt, jouw geest krijgt niet genoeg tijd om uit te rusten. Hoe hou je dat vol?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha ik dacht dat dat wel voldoende was hoor. Want ik kan gewoon niet langer slapen.. Wordt gwn standaard rond 7/8 uur wakker vehalve als ik ziek ben. Ben nooit echt moe ofzo
Ritsuka
10 jaar geleden
5 uur is wel weinig, de gemiddelde persoon heeft 7-8 uur slaap nodig.
Als je altijd om dezelfde tijd wakker word, moet je dus eerder naar bed gaan.
Probeer het eens uit voor een week, misschien ben je wel moe, maar merk je het niet omdat je je altijd zo voelt

Antwoorden (3)

Er zijn heel veel mogelijkheden om hier iets aan te doen. Allereerst het aloude advies tel tot tien voordat je je laat gaan. De woede is dan meestal al een stuk gezakt.

Ga ook eens na waardoor dit komt. Voel je je onzeker, vind je dat je minder presteert dan een ander. Heb je wat gebrek aan zelfvertrouwen. Of misschien heb je wel een hoop (overtollige) energie die een uitweg zoekt. Probeer zaken een beetje te relativeren, ga eens sporten. Sporten waarbij vooral discipline geldt als karate, kickboksen kunnen karaktervormend werken. Je lichamelijk flink moe maken wil zeker wel eens helpen. Koop een boksbal en ga je daar eens flink op uitleven.

Maar probeer hoe dan ook je zelf wat meer te gaan beheersen en werkt het toch niet zo goed, zoek dan hulp, via je huisarts kun je wellicht worden verwezen naar een hulpinstantie.
10 jaar geleden
Wat ook helpt, is de woede niet te laten ontploffen, ga als je voelt dat je boos wordt weg. Zeg tegen diegene waar je boos op zou kunnen worden: Ik ga, voordat ik dingen zeg die ik niet wil zeggen. Vertrek dan ook echt, ga vervolgens naar buiten en koel af. Dit heeft 1 van mijn zonen echt enorm geholpen, als hij kwaad was, ging hij fietsen of lopen en kwam rustig weer thuis. Hoe ouder je wordt, hoe minder last de meeste mensen hiervan krijgen. Het is nooit de bedoeling je emoties te onderdrukken, maar je moet leren ermee om te gaan, zoek, eventueel met hulp naar de goede methode die bij jou past.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk zit je in de pubertijd, hormonen die werken, maar als jij denkt dat 5 uur slapen per nacht genoeg is...
Nee elmo1998!
Allereerst als jij inderdaad in 1998 geboren bent, zo jong nog bent, in de groei bent, dan is het VEEL te kort 5 uur slaap.
Je zou om 10 uur 's avonds in bed moeten liggen op deze leeftijd en om 7 uur op moeten staan, zodat je lichaam en geest genoeg tijd krijgen om te herstellen en uit te rusten van alles wat je overdag meemaakt.
Ook is het goed om genoeg nachtrust te krijgen in verband met je "korte lontje" of te wel je woede-aanvallen. Er is namelijk altijd een reden voor woede-aanvallen.

Het is verstandig dat uit te zoeken, om hulp te zoeken, dat doe je al door de vraag hier te stellen, aan ons, maar beter is, wanneer je advies gaat vragen bij je huisarts. Deze weet waar jij hulp zou kunnen krijgen, wellicht bij een psycholoog. Het beste is even opbellen en een afspraak, te maken. Zeg maar dat je wilt "praten" met de dokter, dan maakt de assistente een dubbele afspraak.

Ik kan je nog wat algemene adviezen geven, bijvoorbeeld minder achter de pc zitten, minder "binnen" zitten, ga naar buiten, ga een paar keer in de week sporten en zoek dat bij voorkeur in de buitenlucht, dus niet in een sportcentrum, nee lekker naar buiten. Wat ook kan helpen is elke dag naar school fietsen, dat is gezond en goed voor je.

Je zei dat je "nooit echt" moe bent, dat betekent dat je "altijd" moe bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uhm naj ik lig elke dag om 9 uur in bed (met schooldagen) maar ik ben.dan.gewoon niet moe dus dan.blijf ik een.paar uur wakker liggen wachten tot ik in slaap val. Ik sport bijna elke dag en fiets ook elke dag naar school, en veel achter de pc zit ik niet. En met 'nooit echt' bedoelde ik eigenlijk dat ik nooit moe ben, maar er zijn wel eens uitzonderingen, zoals na een feestje of als ik ziek/ongesteld ben. Maar verder bedankt voor het advies, ik zal kijken of mn moeder een afspraakje wilt maken ;p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En pas in de voorlaatste zin van je reactie geef je héél belangrijke informatie: je bent een MEISJE!! Wat ik in het eerste antwoord las is misschien wel op jou van toepassing: teveel aan energie en nooit de kans om die energie op te maken/ te gebruiken.
Misschien zou het jou kunnen helpen om "eindeloos" baantjes te trekken [heen en weer zwemmen] in een zwembad totdat je "uitgeput" bent en dat 1 x per week vol te houden. Of lopen, niet wandelen, nee, een beetje harder lopen zonder te rennen, heb je het wel eens op tv gezien? mensen die een wandeling maken met skistokken, dát tempo bedoel ik "dóórlopen", probeer het maar eens.
Zou goed kunnen dat jij daar baat bij hebt, je energie op gebruiken. Je mag trouwens zelf een afspraak maken met de huisarts, geen afspraakje, dát doe je met een vriendje!! ;))