Is ritalin een oplossing voor hsp-ers?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
11.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hsp is toch geen ziekte?
En toch ook geen aandoening ofzo?
Er is toch geen diagnose voor. Dan moet je er ook geen medicijnen voor nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin dat als het geen ziekte is er ook geen medicatie voor te gebruiken is. Sommige mensen hebben veel last van dit verschijnsel (afwijking zal ik maar niet zeggen) en dan wordt er, terecht, voor een oplossing gezocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als de meeste psychische aandoeningen zijn medicijnen niet de oplossing. Begeleiding en coaching zijn de oplossingen. Niet het chemisch vergiftigen van het lichaam.
Cryofiel
11 jaar geleden
HSP is geen ziekte. HSP is het zich extra aantrekken van (al dan niet vermeende) gevoelens van anderen. Met HSP voel je anderen goed aan (dat is een positief punt), maar verlies je jezelf helemaal in de gedachten aan andermans emotie. Dus geen ziekte, maar een combinatie van een menselijke eigenschap en een bepaald gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg niet dat het een ziekte is, maar 'een bepaald gedrag' kan ook onwenselijk zijn (zoals bijvoorbeeld een persoonlijkheidsstoornis, is ook enkel bepaald gedrag). Alleen medicijnen is inderdaad nooit een oplossing, maar kan wel bijdragen aan een oplossing.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zie het als een eigenschap (openstaan voor de signalen van anderen), mogelijk ook een andere eigenschap (in de waan zijn dat je signalen oppikt maar nooit controleren of dat echt de gevoelens van de ander zijn, of slechts jouw eigen fantasie die je op een ander projecteert). In het eerste geval kun je die eigenschap niet veranderen. In het tweede geval wel, bijvoorbeeld jezelf beter leren kennen en daardoor realistischer worden - zeg maar zelfreflectie. Behalve die eigenschap speelt er een stuk gedrag mee: het jezelf laten meeslepen door die (echte of vermeende) gevoelens van de ander. Dat gedrag kun je in ieder geval veranderen. Hier helpt bijvoorbeeld CGT. Medicatie helpt dus in ieder geval niet. Maar soms is medicatie tijdelijk nodig. Bijvoorbeeld om de stabiliteit te krijgen die nodig is om aan de behandeling te beginnen, en om de behandeling te laten aanslaan. Zodra de behandeling begint aan te slaan en je dus een sterker, stabieler persoon wordt, kun je de medicatie afbouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral dat laatste is belangrijk om te weten, medicatie kan tijdelijk nodig zijn. Vraagsteller bedoeld dan wellicht Ritalin. Soms is medicatie de gehele behandeling nodig, soms inderdaad om het goed te starten, soms om goed af te sluiten.
Goede aanvulling Cryofiel.
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep. Precies wat Ytje en ik zeggen. Het gaat om de begeleiding, om de therapie. Medicijnen zijn geen definitieve oplossing. Maar soms is de persoon "zo ver heen", om het maar eens oneerbiedig uit te drukken, dat therapie niet zal aanslaan. In zo'n geval kunnen medicijnen wel degelijk noodzakelijk zijn. Gewoon als tussenstap om te zorgen dat de patiënt in staat is de therapie te volgen. Zie het als zijwieltjes bij het leren fietsen. Uiteindelijk moet je daar vanaf, maar in het begin zullen ze heel erg helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom wil je dat weten? om medicatie te slikken voor hsp is onzinnig. Bepaalde klachen die je hebt hoeven niet perse van hsp te komen. stel dat je concentratiestoornis hebt dat kan diverse oorzaken hebben niet alleen hsp. zelf ben ik hsp-er en chronisch ziek. therapie etc. is niet persé nodig. dat heb ik nooit gehad. Ik weet dat ik hsp-er ben waardoor ik sommige dingen sterker of anders beleef. ik snap het nut van medicatie niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stille mensen hebben de luidste gedachten. Naast HSP heb ik ook ADHD. Voor mij werkt ritalin het onvoorstelbaar goed. Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe ritalin voor een persoon aanpakt met alleen HSP. Pilletje of niet, HSP is een karakter van je en geen fout in je lichaam. Als je dit begrijpt, kun je zonder ritalin prima werken aan je leven.
En zou je niet weten hoe, kijk dan eens op www.hooggevoeligisnietraar.blogspot.nl Mocht er een HSP'er zijn die ritalin gebruikt of gebruikt heeft, hoor ik het graag. ik denk dat er wel meerdere mensen zijn die dit wel afvragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik heb zelf als hoog sensitief persoon mijn gehele leven al in het teken van de stress gestaan en betekent veel meer stress dus ook veel minder dopamine aan maak en afgifte in de hersenen die bij ons beloningscentum horen en omdat medicijnen zoals ritalin -dexamfetamine etc...voor de aanmaak van meer dopamine zorgen
Dopamine is je creativiteitshormoon. Dopamine helpt je om in oplossingen te denken, dingen te leren, actie te ondernemen en er op uit te gaan. Dopaminetekort ontstaat vaak als gevolg van stress. Dit kan elke vorm van stress zijn: werkstress, keuzestress, relationele stress maar ook fysieke stress zoals te hard en te veel sporten. Eén van de eerste verschijnselen van een dopaminetekort is concentratieproblemen. Andere kenmerken zijn: geen keuzes kunnen maken, je doel in het leven kwijt zijn, geen hobby’s kunnen bedenken, gebrek aan initiatief en niet meer in oplossingen kunnen denken.Zie hier een belangrijke vicieuze cirkel waar gestreste mensen vaak mee te maken hebben. Langdurige (keuze)stress kan je dopamineniveau doen dalen. Door een lager dopaminepeil wordt keuzes maken nog moeilijker. Als gevolg hiervan ervaren mensen nog meer stress en wordt het probleem alsmaar groter. De oplossing lijkt steeds verder weg.
dus vandaar dat ik er baat bij heb en nu dus dexamfetamine daar voor krijg die hiermee in principe gelijk is aan ritalin maar waar van alleen wel de werking langer duurt om zo ook die tussen liggende rebound efeckten te voor komen die je bij ritain we steeds schijnt te ervaren .
dat ik hier baat bij heb wil nog niet zeggen dat dit ook standaard voor iedere hsper zo is en praat ik puur en alleen over mijn eigen ervaring hier mee .

Het beste antwoord

Onze zoon is HSP'er maar dat is geheel iets anders als ADHD of andere hieraan gelinkte zaken

Een HSP'er is zeer hooggevoelig maar heeft verder niets met drukte , ADHD te maken.
HSP is ook geen kwaal of ziekte waar een pilletje tegen zou helpen.
Een HSP'er ruikt, voelt, merkt zaken veel en veel eerder op dan dat een gewoon doorsnee mens opmerkt.
Ze hebben een extra antenne voor deze zaken en als zij daar wat over zeggen, dan worden ze door de buitenwereld vreemd aangekeken, want doordat de ander nog niets ruikt, nog niets opmerkt, nog niets heeft gevoeld wordt het vaak als niet "normaal" beschouwt en walst men over de gevoelens van de HSP'er heen om hen niet serieus te nemen.
Maar pilletjes of poedertjes of drankjes hebben hier geen invloed op en kun je maar beter achterwege laten.
Neem een HSP'er serieus en wals niet direct over hen heen als zij iets merken of ruiken of voelen wat zij kenbaar maken omdat u hetzelf niet merkt of voelt , maar luister gewoon alleen en dan mag je best zeggen , joh, dat jij dat opmerkt of ruikt of voelt, dat heb/ken ik helemaal niet.
Dan laat je merken dat je de HSP'er serieus neemt en ernaar wil luisteren en dat is het enige medicijn wat een HSP'er kan helpen
Er heerst nog zoveel onbegrip in dit

Een aanbeveling zijn de boeken van Aron Elaine N " Het hoogsensitieve kind . Help je kinderen op te groeien in een wereld die hen overweldigt " (ISBN 9063051182) of " Hoogsensitieve personen . Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt ? " (ISBN 906305100X )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee.
En wel hier om:

Er is absoluut geen eenduidigheid over wat hsp nu eigenlijk is,
wat het met iemand doet, wat werkt wel en wat niet...........etc.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon

Ritalin wordt wel voorgeschreven voor mensen met ADHD, maar ook daar
zijn "geleerden" het lang niet over eens.

Heel veel van dit soort aandoeningen en psychopathologische condities kunnen
veel beter cognitief en gedragmatig behandeld worden. Tenminste: als de persoon daar zo veel last van heeft, dat behandeling gevraagd wordt.
Het voorschrijven van een pilletje, wat iemand suffer maakt,
is nooit een oplossing voor het leven.

Ouders van nu hebben veel minder tijd voor hun kinderen en velen zetten met hun kind met ADHD / pdnos / hps / en andere hoofdletter-aandoeningen daarom de stap naar een dokter die dat kroost Ritalin geeft: een "quick-fix"-medicijn. En dankzij de een diagnose kunnen de kinderen op school rekenen op extra tijd en aandacht. Het resultaat: iedereen blij. Tenminste...
Die kinderen, [dat geldt ook voor volwassenen ] leren nooit om te zijn
wie ze zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt in je antwoord eigenlijk: er is nog te weinig bekend over HSP om te bepalen wat wel en niet werkt. Daarbij zeg je ook dat die pillen wel kunnen werken bij bepaalde dingen maar dat zij daardoor niet leren ermee om te gaan. Dit gezegd te hebben snap ik jouw: nee, op het antwoord niet. Want je weet het helemaal niet zeker..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat je veel te ver gaat met je aannames over het wel geven van ritalin aan kinderen met ADHD. Verdiep je er eens wat meer in, lees wat ervaringsverhalen. Ik ken veel verhalen van kinderen die het veel te lang niet gehad hebben en behoorlijk achteruit gingen op school. De medicijnen moet je zien als zijwieltjes. Met zijwieltjes leer je hoe je moet trappen en sturen en als het kan haal je ze eraf. Met de ritalin kunnen ze zich concentreren en betere schoolprestaties halen zodat ze later in hun leven zonder medicatie beter kunnen functioneren. Als je ze geen medicatie geeft en het gaat niet op school zijn de gevolgen veel groter. Natuurlijk zijn er nadelen en veel ouders kiezen er voor om geen medicijnen te geven in het weekend en in de vakantie maar voor veel kinderen is het een uitkomst voor school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal gelijk..!! Ritalin is een drug, dat werkelijk nergens voor nodig is. Het is een onderdeel van de onderdruk cultuur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg een beetje het gevoel dat als mensen Ritalin niet nodig vinden, zij andere medicatie voor aandoeningen die niet lichamelijk zijn, ook niet nodig vinden...
Dat is echt onzin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Pelle: verdiep je er eens wat meer in? Dat heb ik heus gedaan en niet alleen nu.
En vooral: niet alleen de hoera-verhalen! In Engeland is Ritalin inmiddels verboden en is geclassificeerd als categorie C verslavend middel. Het medicijn belemmert de groei van kinderen en zorgt ervoor dat de hersenen van het kind minder groot groeien. In Ritalin en Concerta zit de stof 'methylfenidaat', een vorm van speed, zoals beschreven staat in Wikipedia. @Ytje: je trekt conclusies die ik niet bedoel.
Het ritalingebruik stijgt explosief en het wordt te makkelijk voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje vreemd ook Pelle, om te veronderstellen dat ik er niets
van weet als ik tegen het overmatig gebruik van Ritalin ben......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik reageer vooral op jouw "Heel veel van dit soort aandoeningen en psychopathologische condities kunnen veel beter cognitief en gedragmatig behandeld worden. Tenminste: als de persoon daar zo veel last van heeft, dat behandeling gevraagd wordt. " Cognitief behandelen? Natuurlijk zijn deze medicijnen veel te vaak zomaar gegeven maar momenteel wordt daar ook veel beter op gelet. Ik ken echt verhalen van kinderen die twee schoolniveaus hoger aan konden door het gebruik van die medicijnen, dat red je niet met een andere therapie. Ze hebben eerst rust in hun hoofd nodig. En het klopt dat je er minder lang van wordt maar minstens een schoolniveau hoger en een betere opleiding lijkt mij toch iets belangrijker. Verder kun je het dus ook alleen gebruiken op schooldagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft een hsp-er wel degelijk te maken met drukte in zijn/haar hoofd.
De hoge sensitiviteit zorgt ervoor dat er meer dan de gemiddelde prikkels worden ervaren.
Ritalin is geopperd omdat de hsp-er aangeeft constant druk te zijn in haar hoofd en zij kan zich daardoor maar moeilijk focussen op 1 ding tegelijk (concentratie probleem).
Even ter aanvulling, het gaat om een volwassene, die al jaren therapieën heeft ondergaan waardoor zij in staat is geworden om te signaleren wat er gebeurd, maar niet in staat lijkt te zijn (en te leren) om zich voor de vele prikkels af te sluiten.
Het begint haar steeds meer isolatie te bezorgen omdat zij drukke aangelegenheden uit de weg gaat.
Antidepressiva maakt vlak, terwijl er bij de hsp-er geen depressie speelt, waardoor er nu ritalin is geopperd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: Ritalin (Methylfenidaat) is geen verdovend middel. AD(H)D is een neurologische afwijking die niet 'zomaar' met therapie behandeld kan worden met als doel genezing. Wel kan er een coping op gang worden gebracht waardoor de persoon die AD(H)D heeft beer leert omgaan met de drukte in zijn/haar hoofd. Voor diegenen die geen AD(H)D hebben is deze werkzame stof psychisch verslavend ja. Niet lichamelijk. Mensen die de stof door een deskundige (Medisch specialist) voorgeschreven krijgen ervaren zo veel ondersteuning er van dat zij het middel maar al te graag in nemen. Na verloop van tijd zullen deze mensen met de nodige regelmaat beslissen om het middel een door hen te bepalen periode niet in te nemen. AD(H)D-ers hebben de mogelijkheid die anderen niet hebben: Zij kunnen kiezen om hun gedachten de vrije loop te geven of niet. Wanneer zij dit ervaren hebben hebben zij een streepje voor op mensen die 'normaal' zijn. Maar dat is een ervaring die ze eerst op kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je uitleg Hansppc... dat blijft nodig geloof ik.
Ritalin kan worden voorgeschreven bij een aandachts-tekort, dus bij mensen die problemen hebben met de concentratie.
Door methylfenidaat (Ritalin) worden mensen met bijvoorbeeld ADHD rustiger en kunnen ze zich beter concentreren.
Positief punt ook is dat conflicten, die mensen met ADHD vaker hebben met anderen, kunnen verminderen bij gebruik van Ritalin.

Als ik de onderstaande lijst met eigenschappen van mensen met HSP lees, dan zie ik daar geen concentratieproblemen genoemd en ook geen onrustig gedrag.
Daarom denk ik niet, dat Ritalin helpt bij HSP.
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen arts.

http://www.eszenzz-centre.nl/HSP.html
Even doorscrollen naar "gemiddelde kenmerken van een HSP"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft een hsp-er wel degelijk te maken met drukte in zijn/haar hoofd.
De hoge sensitiviteit zorgt ervoor dat er meer dan de gemiddelde prikkels worden ervaren.
Ritalin is geopperd omdat de hsp-er aangeeft constant druk te zijn in haar hoofd en zij kan zich daardoor maar moeilijk focussen op 1 ding tegelijk (concentratie probleem).
Even ter aanvulling, het gaat om een volwassene, die al jaren therapieën heeft ondergaan waardoor zij in staat is geworden om te signaleren wat er gebeurd, maar niet in staat lijkt te zijn (en te leren) om zich voor de vele prikkels af te sluiten.
Het begint haar steeds meer isolatie te bezorgen omdat zij drukke aangelegenheden uit de weg gaat.
Antidepressiva maakt vlak, terwijl er bij de hsp-er geen depressie speelt, waardoor er nu ritalin is geopperd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja... weet je, zo heb ik het nog niet bekeken.... ik kan hier geen speld tussen krijgen eerlijk gezegd.
HSP wordt niet gezien als een aandoening of een stoornis en staat niet in de DSM IV (is volgens mij recentelijk allemaal veranderd, maar daar weet ik te weinig van op dit moment) omschreven. Bij mijn weten is ook (nog?) niet bekend, wat de oorzaak is van HSP, dus of er bijvoorbeeld toch iets met de hersenen aan de hand is.
Zelf ben ik HSP (getest door een psycholoog) en herken de klachten die je beschrijft. Maar ik heb geen ervaring met Ritalin betreffende mezelf.
Ik neem aan dat de mogelijkheid van Ritalin is geopperd door een psychiater en dat zou ze natuurlijk kunnen uitproberen. Punt is wel, dat het absoluut geen onschuldig middeltje is.... met veel neveneffecten en bijwerkingen. Ook die zou ze goed tevoren moeten bespreken.
Soms is het middel erger dan de kwaal. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, maar of je wat aan die info hebt... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Info over Ritalin:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Ritalin.aspx?mId=10704&rId=760
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritalin is inderdaad het meest voorgeschreven middel. Daarnaast zijn er nog een aantal andere middelen die ook kunnen worden voorgeschreven bij AD(H)D. Ritalin heeft een aantal bijwerkingen die minder plezierig zijn. Het is zonder meer mogelijk om in goed overleg over de opgetreden bijwerkingen in relatie tot de oorspronkelijke klacht te komen tot een wijziging in medicatie. Het mooie is wel dat er geen afbouw hoeft plaats te vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Hansppc; het gaat alleen over HSP, niet over AD(H)D.
Maar misschien bedoel je dat ook en moet ik, als ik de zin : "Daarnaast zijn er nog een aantal andere middelen die ook kunnen worden voorgeschreven bij AD(H)D." lees, de nadruk leggen op het woordje "ook"?
Als ritalin een oplossing zou zijn, zou er ook een probleem moeten zijn. Hsp-er is geen probleem, dus ritalin is geen oplossing.