Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is ritalin een oplossing voor hsp-ers?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Onze zoon is HSP'er maar dat is geheel iets anders als ADHD of andere hieraan gelinkte zaken Een HSP'er is zeer hooggevoelig maar heeft verder niets met drukte , ADHD te maken. HSP is ook geen kwaal of ziekte waar een pilletje tegen zou helpen. Een HSP'er ruikt, voelt, merkt zaken veel en veel eerder op dan dat een gewoon doorsnee mens opmerkt. Ze hebben een extra antenne voor deze zaken en als zij daar wat over zeggen, dan worden ze door de buitenwereld vreemd aangekeken, want doordat de ander nog niets ruikt, nog niets opmerkt, nog niets heeft gevoeld wordt het vaak als niet "normaal" beschouwt en walst men over de gevoelens van de HSP'er heen om hen niet serieus te nemen. Maar pilletjes of poedertjes of drankjes hebben hier geen invloed op en kun je maar beter achterwege laten. Neem een HSP'er serieus en wals niet direct over hen heen als zij iets merken of ruiken of voelen wat zij kenbaar maken omdat u hetzelf niet merkt of voelt , maar luister gewoon alleen en dan mag je best zeggen , joh, dat jij dat opmerkt of ruikt of voelt, dat heb/ken ik helemaal niet. Dan laat je merken dat je de HSP'er serieus neemt en ernaar wil luisteren en dat is het enige medicijn wat een HSP'er kan helpen Er heerst nog zoveel onbegrip in dit Een aanbeveling zijn de boeken van Aron Elaine N " Het hoogsensitieve kind . Help je kinderen op te groeien in een wereld die hen overweldigt " (ISBN 9063051182) of " Hoogsensitieve personen . Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt ? " (ISBN 906305100X )

Nee. En wel hier om: Er is absoluut geen eenduidigheid over wat hsp nu eigenlijk is, wat het met iemand doet, wat werkt wel en wat niet...........etc. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon Ritalin wordt wel voorgeschreven voor mensen met ADHD, maar ook daar zijn "geleerden" het lang niet over eens. Heel veel van dit soort aandoeningen en psychopathologische condities kunnen veel beter cognitief en gedragmatig behandeld worden. Tenminste: als de persoon daar zo veel last van heeft, dat behandeling gevraagd wordt. Het voorschrijven van een pilletje, wat iemand suffer maakt, is nooit een oplossing voor het leven. Ouders van nu hebben veel minder tijd voor hun kinderen en velen zetten met hun kind met ADHD / pdnos / hps / en andere hoofdletter-aandoeningen daarom de stap naar een dokter die dat kroost Ritalin geeft: een "quick-fix"-medicijn. En dankzij de een diagnose kunnen de kinderen op school rekenen op extra tijd en aandacht. Het resultaat: iedereen blij. Tenminste... Die kinderen, [dat geldt ook voor volwassenen ] leren nooit om te zijn wie ze zijn.

Ritalin kan worden voorgeschreven bij een aandachts-tekort, dus bij mensen die problemen hebben met de concentratie. Door methylfenidaat (Ritalin) worden mensen met bijvoorbeeld ADHD rustiger en kunnen ze zich beter concentreren. Positief punt ook is dat conflicten, die mensen met ADHD vaker hebben met anderen, kunnen verminderen bij gebruik van Ritalin. Als ik de onderstaande lijst met eigenschappen van mensen met HSP lees, dan zie ik daar geen concentratieproblemen genoemd en ook geen onrustig gedrag. Daarom denk ik niet, dat Ritalin helpt bij HSP. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen arts. http://www.eszenzz-centre.nl/HSP.html Even doorscrollen naar "gemiddelde kenmerken van een HSP"

Als ritalin een oplossing zou zijn, zou er ook een probleem moeten zijn. Hsp-er is geen probleem, dus ritalin is geen oplossing.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100