Ik merk van kinds af aan al dat ik me vrij vreemd voel op dagen dat het volle maan is. Vreemd als in anders. Niet alleen 's nachts, maar de hele dag.

Hebben meerdere mensen dat? Is dat verklaarbaar? (gezien we grotendeels uit water bestaan)
Of zit me dat gewoon tussen de oren?

Om de grapjurken voor te zijn, ik heb dan geen last van overtollige haargroei.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie, leuke vraag. Geregeld slaap ik slecht, echt bar slecht, zomaar.
Het toeval is dat het dan vaak volle maan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
check voor de zekerheid toch even op haargroei aan de binnenkant van je handen. Heb je daar géén haargroei, haal dan opgelucht adem:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah je ontneemt de mogelijkheid om een grap hierom te maken! grappenbreker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben de afgelopen dagen wel heel vroeg wakker en echt fit 's ochtends... normaal nooooit... zal dat er ook iets mee te maken hebben..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een regelmatige slaapstoornis. Dat wil zeggen, het komt periodiek terug. Ik moet eens gaan opletten hoe lang die periode gemiddeld is en wanneer het dan op z'n ergst is. Wat ik wel kan zeggen, is dat ik met de laatste volle maan gewoon NIET geslapen heb. Met water heeft het echter niets te maken. De maan trekt even hard aan alle materie, niet alleen aan water. Zoals Cryo al heeft gezegd, het zou juist sterker moeten zijn in je botten dan, die zijn zwaarder, dus daar staat een grotere kracht op.

Antwoorden (16)

Je bent niet de enige. Ik ben bij volle maan, zoals nu het geval is - overigens een prachtige maan , staat erg dicht bij de aarde - altijd erg wakker en alert. Niet naar bed te branden. Erg actief, vooral geestelijk.

Het is een bekend verschijnsel. Ik heb wel eens een cafébaas gesproken die zei dat hij met volle maan altijd volle bak had, of het nou doordeweeks of in het weekend was. En mannen schijnen dan (volgens hem) veel meer te drinken. Ook had 'ie meer last van agressieve klanten.

Ik drink ook altijd meer met volle maan. Kweenie waarom. Ik heb me er jaren geleden al bij neergelegd dat het nu eenmaal zo is. Maanziek - lunatic. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, dankje :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk, mooi voorbeeld! Ik zou je een plusje willen geven maar daarvoor moet ik nog even een level omhoog;)
Bij deze dus een denkbeeldig plusje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, thanx guys.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cover. Het is idd een mooi antwoord. Ik plus wel even namens jou ;-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord! als ik + kon geven had ik het gedaan. Maar dat kan ik niet dus krijg je een taartje!
! en over drank gesproken, Biertje erbij????  PROOST!
bij volle maan slaap ik altijd slecht:S net zoals nu ben ik klaarwakker, maar de maan is nu wel erg mooi:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ook. Slapen is dan 'nicht im frage' lijkt wel. Gek he?
Heb deze vraag al eerder voorbij zien komen hier. Je zegt het eigenlijk zelf al, het zit tussen je oren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet alles geloven wat geschreven staat hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt net zo goed voor het tegengestelde :)
Dat mensen slechter slapen met volle maan is voor een deel gewoon te wijten aan het feit dat het 's nachts veel lichter is dan we gewend zijn. Daardoor wordt je weer humeuriger en prikkelbaarder. Maar dit verklaart niet jouw symptomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scheiss, net een heel antwoord geschreven, maar per ongeluk weg geklikt! Zal het in het kort overdoen.

De zee wordt beinvloed door de stand van de aarde ten opzichte van de maan. Dat merken we vooral in de vorm van eb en vloed.

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 70% uit water. Dus wie weet beïnvloed de maan het water in ons lichaam ook wel.

Onderzoek door dr. Masaru Emoto heeft uitgewezen dat onze gedachten de structuur van water beïnvloeden. Dat wil dus zeggen dat onze gedachten ook de structuur van het water in ons lichaam beïnvloeden. Of dat wel of niet waar is weet ik niet. Wat duidelijk wel waar is, is dat je goed aan iemands gezicht kan zien wat voor levenshouding die heeft. Grauwe, zure of verbitterde mensen hebben zo'n gezicht niet bij de geboorte gekregen, maar hebben dat zichzelf aangedaan door negatieve/zure/grauwe gedachten. Of het door water komt of door celstructuur dat weet ik niet, maar dat gedachten je innerlijk en uiterlijk beïnvloeden is zeker.

Maar om er voor het gemakt even van uit te gaan dat dr. Masaru Emoto gelijk heeft, dan zou het ook kunnen wij niet alleen de structuur van water beïnvloeden met onze gedachten, maar dat onze gedachten/gevoelens ook beïnvloed worden door het water in ons lichaam. Dat kan verklaren waarom je een vreemd gevoel hebt bij volle maan, omdat de maan iets met het water in je lichaam doet en dat je daardoor een vreemd gevoel hebt bij volle maan.

Mensen een soort magnetisch veld om zich heen en ook dat zou natuurlijk door de stand van de maan beïnvloed kunnen worden.

Misschien is het wel leuk om bij te houden of je alleen last hebt van dat vreemde gevoel als de lucht onbewolkt is.
Als dat zo is kan het vreemde gevoel ook te maken hebben met het licht dat de volle maan uitstraalt zoals in één van de antwoorden hierboven gezegd werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat heeft dat water er toch mee te maken? De maan trekt harder aan steen dan aan water. Voor de mens: de maan trekt harder aan onze botten dan aan ons water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niersteen!!! zal dat het zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol @ecalypje! @Cryofiel.
Ik doe maar suggesties en laat mn fantasie de vrije loop ;) De locatie van onze botten en daarmee ook de locatie van het weefsel eromheen en de spieren, etc bepalen ook voor een deel onze gedachten en gevoelens en daarmee wie we zijn. Ik geloof namelijk dat lichaam en geest niet te scheiden zijn ;) .
Gehehehe, ik heb gelukkig nog nooit een steen of een auto of een huis ofzo tegen mijn hoofd aangehad doordat het steenvloed of autoeb was. Dat wil dus zeggen dat steen niet zo beister gevoelig is voor aantrekkingskracht en water wel ;) . Daarmee denk ik dus dat wat met je water gebeurd meer doet dan met je botten, want dat is veel sterker en steviger. Dus wat heeft het water er niet mee te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling om weer een uitermate interessante reactie te voorkomen: Met gevoelig zijn voor bedoel ik dat de vorm zich makkelijker aanpast!
Cryofiel
13 jaar geleden
Als het gaat over de vorm die zich makkelijk aanpast, zou je kunnen zeggen dat de maan een grotere invloed heeft op lucht dan op water. Maar dat de vorm van het water op aarde zich makkelijk aanpast, komt alleen maar doordat water vloeibaarder is dan steen. De botten in ons lichaam zitten echter niet vast aan de aarde. En het water in ons lichaam verandert niet van vorm. In ons lichaam gaat het, als je puur naar de krachten kijkt, dus meer om de botten dan om het water. De botten ondervinden immers een grotere kracht van de maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk zo komen we ergens :), dus alles hiervoor in het kort samengevat zou het zo kunnen zijn
dat de aantrekkingskracht van de maan invloed heeft op ons lichaam en daardoor ook invloed heeft op ons gevoel of gedrag :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee. Dit betekent, dat het *zou kunnen* dat er invloed is. Het enige dat er gebeurt is, dat we net een tikje lichter worden wanneer de maan aan onze kant van de aarde staat. Volle maan, halve maan of nieuwe maan maakt daarbij niet uit. Dus *als* jouw theorie waar is, moet die invloed altijd optreden wanneer de maan boven ons hoofd staat - en niet alleen bij volle maan. Je zegt echter zelf dat die invloed alleen bij volle maan optreedt. Daarmee ontkracht je je eigen theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leest niet wat ik schrijf, dus je reactie doet er niet toe. Ik vond het gewoon leuk om creatief een theorietje te bedenken en dat neer te plempen. Dat theorietje te koppelen aan wat feitelijke en wat minder feitelijke dingen en hoppa zo weer wat leuke inzichten op te doen ;) Genoeg hierover. Wens u wederom een prachtige dag en ga daar ook even helemaal van genieten :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Nounou, wat een toon op deze prachtige voorjaarsdag... Ik heb gelezen wat je schreef, en daarop gereageerd. Als dat jou niet aanstaat, heb je pech gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
groot gelijk Cryo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juistem, zet em op :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Creatief", "theorietje", "neerplempen", "minder feitelijke dingen", "leuke inzichten(?)".... Dit kun je zo wel afserveren zonder er überhaupt over na te denken zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar, dat kan je inderdaad doen. De keuze om dat wel of niet te doen is geheel aan jou ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, iemand die niet gelijk boos wordt als iemand iets negatiefs over z'n antwoord zegt. Het bestaat nog! :)
bij volle maan ben ik lang wakker, maar niet doodvermoeid wakker (zoals anders dankzij slaapstoornis)

soort van 'energie moon'? :) ik heb geen idee wat het is, maar mijn moeder heeft het ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of 't met volle maan te maken heeft, maar de laatste volle maan heb ik niet geslapen, maar was de volgende dag ook niet moe. Een slaapstoornis heb ik ook, maar moet nog zien of dat maandelijks is eigenlijk.
naar mijn idee was het iets tussen je oren,
was, want ik heb gisteravond zo verschrikkelijk geslapen als het maar kan (het duurde langer dan 2.5 uur voordat ik sliep, ben ook nog wakker geworden) (is al vaker gebeurd rond zulke dagen)
dus misschien heeft het inderdaad wel te maken met het water in ons lichaam.
leuke vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de maan een invloed heeft op de mens, wordt door wetenschappers al decennia lang afgedaan als 'bijgeloof'. Maar in het geval van epilepsiepatiënten zou er toch een verband zijn, zo ontdekte de Britse wetenschapster Sallie Baxendale van het Institute of Neurology aan University College London.

Bij volle maan, als de maan dus het meest helder is, daalt het risico op een epilepsieaanval. Dat bleek na een analyse van het aantal aanvallen op een epilepsie-afdeling. Daar wordt elke aanval van elke patiënt per dag bijgehouden. De dag van de volle maan en de 24 uur die er op volgt, is de periode waarin het minst aanvallen plaatsvonden.

Vermoed wordt dat het 'slaaphormoon' melatonine, dat aangemaakt wordt als het donker is zodat je gemakkelijk in slaap valt, er iets mee te maken heeft en de aanvallen misschien wel uitlokt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben invloed van andere planeten. Dat heb ik gelezen, hun gedrag (sterrenbeeld ) word ook bepaald door de planeten.

Als bij jou de maan dat is en het is volle maan, wellicht brengt dat iets extras in je naar boven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volle maan betekent alleen maar dat deze volledig wordt belicht door de zon. Het zegt niets over hoe ver de maan van de aarde af staat en dergelijke zaken. Volle maan staat dus los van een eventuele invloed. De enige invloed die de maan op de aarde en alles erop heeft, is zijn aantrekkingskracht. Meer niet.
Misschien heeft het te maken met de aantrekkingskracht van de maan op de aarde,dat je evenwichtzintuien er snel op reageren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die aantrekkingskracht is bij volle maan niet anders hoor. Dat er wat meer licht op valt, maakt die aantrekkingskracht niet groter of kleiner.
Hier is nog zo'n maanzieke. Komt weleens voor dat ik bijna niet kan slapen/slaap om er later achter te komen dat het Volle Maan is geweest. En ook overdag voel ik me daarna alerter en energieker. Maar of dat dan het gevolg is van een korte nacht?

Waardoor het komt? Ik WIL het niet eens weten. Vind het wel best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier ook een schone slaapster die slaapt als zij haar kussen ruikt. Behalve bij volle maan. Ik let er verder niet echt op, maar als echtgenoot en ik de slaap niet kunnen vatten kijken we meestal even naar buiten.
Ik heb het al mijn hele leven. Mijn moeder heeft het ook.
Ik denk dat het de sterke aantrekkingskracht van de maan is die je kunt ervaren.
Het is niet voor niets dat -heksen hun rituelen bij volle maan uitvoeren, -je edelstenen kunt reinigen en opladen bij volle maan, -er meer gesext wordt bij volle maan (ja als je tóch wakker bent ...:-)).
Als de maan van invloed is op de zee (eb & vloed) dan heeft het m.i. ook een grote invloed op mens en dier. Ik verwacht alleen dat de ene mens daar wat gevoeliger voor is dan de ander.
13 jaar geleden
Een verpleegster vertelde me at er bij volle maan meer kinderen geboren worden en het ziekenhuis. Een verklaring heb ik daar niet voor.Mij lijkt dat de aantrekkingskracht van de maan hetzelfde blijft hoe dat het licht van de zon er ook op valt en weer teruggekaatst wordt naar de aarde.Wat mij wel opviel was dat bijna iedereen het gezien had,supermaan zaterdagnacht, wij ook we moesten naar een naburig dorp fietsen en het was prachtig!
13 jaar geleden
Als de maan vol is, laat ze al haar kwaliteiten zien, kwaliteiten van gevoeligheid en hoge emoties. In de periode van volle maan (4-daagse periode) is er een actieve fase waarin er veel om je heen gebeurt, het toppunt van energie, bescherming, vriendschap, liefde. De energie is nu bijzonder krachtig en hier kun je gebruik van maken om doelen te bereiken die net ietsje meer power nodig hebben. Je neemt als het ware dus meer energie op bij volle maan. Je merkt het in deze dagen om je heen : bijna overal waar je komt is het druk en bedrijvig. Er zijn meer ruzies dan gewoonlijk, mensen zijn gevoeliger en kwetsbaarder, ze reageren meer uit hun emoties, passionele verlangens en de sexdrift stijgen, men grijpt vaker naar de fles en het aantal kinderen dat geboren wordt is groter dan normaal. Veel mensen tonen afwijkend gedrag tijdens de periode van volle maan. Ook moderne wetenschappers onderkennen de invloed van de maan : veel chirurgen zien tijdens volle maan af van opereren wegens een sterkere neiging tot bloeden tijdens de operatie; de statistieken over criminaliteit bewijzen dat het aantal geweldsmisdrijven gedurende volle maan duidelijk toeneemt; onderzoek wijst uit dat gedurende volle maan het aantal zelfmoorden aanzienlijk stijgt.
Veel van het menselijk wangedrag wordt aan de volle maan verweten. Allemaal zijn we, zo wordt verondersteld, ook een beetje gekker rond volle maan, "lunatic" genoemd.
Op een vollemaansnacht zijn er velen klaar wakker, maar degenen die slapen, die dromen meestal diep en heftig met glasheldere en verwarrende beelden. Mensen met een hogere gevoeligheid hebben daar ook het meeste last van. Ook helderziende momenten zijn voor mensen met aanleg die periode heel sterk. Er wordt aangeraden tijdens de volle maan met de gordijnen open te slapen.
Iemand met een hogere gevoeligheid bij volle maan, voelt de ongekende kracht, en hoe beschrijf ik dat gevoel, ik denk als een gevoel van welbehagen, minder slaap, meer vermogen, meer romantiek. Als de maan vol is, laat ze al haar kwaliteiten zien, kwaliteiten van gevoeligheid en hoge emoties. In de periode van volle maan (4-daagse periode) is er een actieve fase waarin er veel om je heen gebeurt, het toppunt van energie, bescherming, vriendschap, liefde. De energie is nu bijzonder krachtig en hier kun je gebruik van maken om doelen te bereiken die net ietsje meer power nodig hebben. Je neemt als het ware dus meer energie op bij volle maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik voel me ook vreemd als het volle maan is.
niet dat ik denk dat ik een weerwolf word ofzo maar ik voel me gewoon anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die verhalen over het voelen van de invloed van de maan gaan natuurlijk al zolang de mens bestaat, maar helaas is er in geen enkel onderzoek ooit ook maar één spaan van heel gebleven. Wel hebben we van nature en wekelijkse (!) en een vierwekelijkse cyclus, waarbij de maan de drijvende kracht achter die vierwekelijkse (maan(d))cyclus zou kunnen zijn. Maar in onze westerse, door de klok en de kalender gereguleerde samenleving, lopen zelfs onze menstruaties niet meer gelijk met de maan. (Wel met de eventuele andere vrouwen in de 'groep' waarin we verblijven).

De enige twee factoren die van invloed zijn zijn de kracht van de suggestie, en sommige mensen hebben gewoon 'last' van de veel grotere lichtopbrengst van de volle of bijna volle maan. Rolluiken zijn daartegen een zeer probaat middel gebleken. De invloed van die grotere lichtopbrengst op de hypofyse en dus zo ongeveer de hele hormoonhuishouding moet je trouwens niet onderschatten ; dat kan best ver gaan. Maar mysterieus is het niet, en met water heeft het niks te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eigenlijk nog nooit van een natuurlijke weekcyclus gehoord. Hoe zit dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat heel recentelijk gelezen, maar ik moet het antwoord even schuldig blijven waar dat nu in was. (Boek of krant of tijdschrift ???) Dat ging over de vraag of het feit dat onze week zeven dagen heeft gebaseerd was op de bijbel, of dat de zevendaagse cyclus in de bijbel (schepping enz) was gebaseerd op een bestaande zevendaagse week. Soort kip-ei-stelling. En waarom zeven, en niet acht, of zes, of tien ? Uit onderzoek is gebleken dat we al sinds mensenheugenis een natuurlijke cyclus hebben/aanhouden van ongeveer zeven dagen, wat is af te meten aan allerlei verschillende hormoonspiegels en die ook in kunstmatige omstandigheden in stand blijft. De zevendaagse week was er dus vermoedelijk al voor het bijbelse gebruik daarvan. Het was voor mij ook de eerste keer dat ik er van hoorde, en ik vond het wel interessant. Priemgetallen schijnen trouwens in de natuur sowieso veel voor te komen voor (leven)ritmes en cycli. Ze voorkomen dat verschillende cycli gelijk gaan lopen of elkaar overlappen. (Denk aan de zeventienjaars-cicaden - Leuke link : http://www.kennislink.nl/publicaties/priemgetallen-in-de-natuur-punt-punt-punt-een-wonder-van-de-evolutie )