Hallo hoe kan ik het beste een diepe depressie verwerken die ik 2,5 jaar gehad heb en ervoor nooit iets gehad? Ik vond t zo eng.

Het begon in november 2010. Ik kreeg promotie op mijn werk en sindsdien had ik totaal geen controle meer over mijn gedachten. Ik wou eerst niet aan de pillen. Maar toch na een half jaar wel. 2 soorten AD gehad en dat ging helemaal mis. Na 1,5 jaar constante dwanggedachten maakte mijn ex het opeens uit na 7 jaar. 4 weken daarna overleed mijn vader onverwachts. Toen ben ik toch aan een andere AD gegaan. Nu een jaar aan die pillen en ze werken nu pas eindelijk. Ik moet wel erbij zeggen dat ik heel veel dronk en uitging. Dus ook daarom dat de pillen niet werkten. Maar ik ben nu helder in mijn hoofd maar vind het erg zwaar om ermee om te gaan hoe ik eraan toe was. Wil dit echt nooit meer meemaken!! Heb ervoor nooit problemen gehad.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

Het beste lijkt mij om dit samen met een deskundige aan te gaan pakken en hier niet alleen mee te gaan stoeien. Want waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Meestal wordt antidepressiva gegeven met daarbij therapie, zodat je gaandeweg de therapie gaat leren omgaan met je problemen, waarna de medicijnen eventueel afgebouwd kunnen gaan worden.
Het lijkt me raadzaam om een doorverwijzing te vragen via je huisarts. Bespreek je problemen met hem/haar, zodat jullie samen kunnen kijken naar de beste oplossing voor jou.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk is het niet helemaal waar dat iets verwerkt kan worden wat vroeger zwaar was. Het zijn de herinneringen die zich aandienen.
Dus dit gaat dus niet over vroeger, maar over Nu. Wat zich hier en nu aandient.
Vroeger bestaat niet, alleen als herinnering. Alleen wat Nu ervaren word, daar kan je mee omgaan/ iets mee doen.
We noemen het 'verleden'. Maar het word nu ervaren... en enkel en alleen op dat Nu-punt kunnen we dingen doorvoelen, ervaren, de emotie doorleven, doorzien, en er vrij mee worden.
De rest is allemaal wat geweest is. Plus; je bent 'er weer uitgekomen'. En dit is een bevestiging van je kracht. Blijf in het gevoel van 'ik ben eruit gekomen', 'of ik ben er uit aan het komen'. Dat geld ook weer voor Nu.

En het ook zo, alles waartegen je verzet, hou je juist vast. Dat is een soort natuurlijke wet. Als je zegt "dit wil ik nooit meer meemaken" zit je er al aan vast en uit zich dit als angst.
Als je kunt zeggen, "als ik dit weer meemaak weet ik dat ik er weer uitkom, dat is eerder gebleken" geeft dit je gelijk weer ruimte.

veel liefs