Heb ik een depressie?

Ik heb het gigantische druk met school, ik ga 's ochtends om 7:00 uur van huis wel en kom ongeveer 19:30 terug van school (maak me huiswerk op school, omdat ik me thuis niet kan concentreren) nou maak ik niet bepaald langen nachten, en ben dan ook vrij moe. ik heb nu al een paar weken dat ik nergens meer zin in heb, het liefst lig ik in bed en doe ik helemaal niks. ik heb nergens meer zin in, en heb het gevoel dat ik elk moment kan gaan huilen. het is me ondertussen al duidelijk dat ik gigantische stress heb. maar heb ik een depressie? en wat kan ik hier aan doen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben 16 jaar, en doe VMBO TL, mocht dit van toepassing zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Amadea
11 jaar geleden
Ga eens een tijd wél lange nachten maken, en merk hoe je je dán voelt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is voor mij onmogelijk om lange nachten te maken, dit kan ik alleen in het weekend en in de vakantie, wat ik dan ook doe. (in het weekend en vakantie slaap ik gemiddeld 11 uur)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor slaap moet je ook gewoon tijd maken. Je moet niet nog iets willen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wordt nog feest met jou, later. Rennen voor je baas, iedereen tevreden houden die aan je trekt. Massive burnout, heet de uitdrukking. Vreselijk hard lopen voor iedereen en niet voor jezelf. en dat is precies de persoon voor wie je dit doet, of toch niet? al die mensen die aan je trekken, dat houd je niet vol.
Leren "nee" zeggen en weten waar je grenzen liggen. Zorg dat je minimaal een paar dagen rechtstreeks uit school lekker naar huis kan gaan en een beetje je eigen ding doen. Je hebt recht op "ik-tijd", want voor wie doe je het anders??? giga druk met school is meer als genoeg. Daar moet wat plezier en ontspanning tegenover staan!!!' All work and no play make Jack a dull boy....
liveisgreat
11 jaar geleden
De door jou beschreven symptomen kunnen wijzen op een psychische dip, maar ook bv. op een tekort in je lichaam. Daar moet je even laten naar kijken.
Hoe dan ook....je hele vraag en uitleg ademt uit : "ik ben niet echt gelukkig".... Ga eens na of je op dit moment het leven leidt dat je wil leiden. doe je een opleiding die je graag doet? en hoezo "ik kan me thuis niet concentreren"?
Het verwondert me ook dat je om één of andere reden je nachtrust niet kan hebben. Als je in de zetel ligt waarom kan je dan niet even goed op tijd naar bed?
als het fysisch is, kan één of andere kuur je wellicht helpen. Is het ook psychisch (wat ik meer vermoed) moet het daarom niet om een depressie gaan, wel over enkele dingen die je eens kritisch moet bekijken en eventueel veranderen. alles bij het oude laten en hopen dat je morgen happy opstaat, is een illusie...

Het beste antwoord

Dat is zeker een vorm van depressie. Je beschrijft het zelf goed: je staat al een tijd onder stress...een depressie kondigt zich vaak aan met vermoeid zijn, lusteloos zijn, droefheid...zolang je het vaststelt bij jezelf is dat nog in die zin een goed teken dat je er in zekere vorm objectief kan naar zien. De depressie is nog niet volledig verweven met jezelf...hopelijk voorkom je dat de depressie je helemaal te pakken heeft: wat niet weg neemt dat je ook dààr wéér uit komt, hoor.
Probeer er rustig bij te blijven, géén zelfbeklag, ook niet géén hulp willen aanvaarden.
Sipralexa was bij mij een medicament dat na enkele weken écht ging helpen, ...wanneer een depressie 'klinisch' is, dus als je bepaalde stoffen tekort komt in je hersenen, vangt de juiste medicatie dat op.
Nog nooit zijn er zovéél mensen die te maken krijgen met een depressie, nog nooit waren er zovéél oplossingen/ manieren om met depressie om te gaan en te genezen.

Succes met de aanpak ervan, liefs en sterkte van een ex/situatiegenoot
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een depressie is een stemmingsstoornis die zich kenmerkt door een verlies van levenslust of zware neerslachtigheid. In het normale spraakgebruik wordt de term 'depressief' vrij snel gebruikt voor een toestand waarin iemand in een dip zit.

Jij zit dus duidelijk in en depressieve periode.
Maar een formele diagnose voor een klinische depressie is voor een arts al moeilijk, laat staan hier via onbekenden.
En depressieve perioden horen ook erg bij jouw leeftijd. Al wil ik het daarmee niet af doen als niet belangrijk.

Wat je moet doen is hierover serieus gaan praten met iemand in je omgeving.
Als dat je ouders niet kunnen zijn, dan misschien op school een mentor.
Die lange dagen op school is niet goed.
Misschien kun je toch beter ergens anders je huiswerk gaan maken. Vrienden?
Eet je wel goed en gezond? Doe je aan sport?

Als je er op die manier niet uitkomt ga je naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan mijn huiswerk niet bij vrienden maken, als er mensen om mij heen zijn, ben ik afgeleid. ik eet naar mijn weten gezond, 4 stuks fruit per dag en geen alcohol, af en toe een cola en evergreen. ik eet elke dag bruinbrood en ontbijt goed. ik heb gym op school en daarnaast fitness ik nog 1 keer per week.
Word verstandig en zorg voor een goede nachtrust, op deze manier put je jezelf uit. Je zult het wel raar vinden, maar je moet voorlopig om 22.00 naar bed. Mobieltje uit. Een depressie uit zich onder andere door slaapgebrek omdat je niet in slaap komt, somberheid en weinig zin in wat dan ook. Maar wat ik hier lees is niet noodzakelijkerwijs een depressie. Wat jij noemt aan verschijnselen is direct verbonden aan een verkeerde manier van leven. Wat je ook doet, zorg voor minimaal 8 uur slaap per etmaal. Eet verstandiger dan je nu doet ( voldoende groente en fruit en geen massa's snoep en fris; alcohol afschaffen, dat veroorzaakt ook slaapstoornissen en andere narigheden). Als je goed voor jezelf zorgt, zorgt je lichaam weer voor jou en dan voel je je opknappen. Als je niet goed in plannen van je tijd bent, praat dan eens met je mentor. Kun je ondanks alles wat ik noem nog steeds niet goed functioneren, ga dan eens langs de dokter. Meisjes hebben vaak een gebrek aan ijzer. Alle jongeren hebben behoefte aan bepaalde vitaminen en mineralen. De dokter kan je bloed laten onderzoeken en zien waaraan je misschien een tekort hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Depressie of geen depressie is niet te beoordelen aan een paar regeltjes tekst. Zoals al gezegd is, is een goed nacht ritme belangrijk. Ik heb het idee dat je nu nog meer stress krijgt door het idee dat je mogelijk een depressie hebt.

Ga eens langs je huisarts, praat er met hem/haar over. Zij hebben snel in de gaten of je wellicht een depressie hebt en kunnen je verwijzen naar een arts/deskundige die je kan helpen. Of misschien heeft je huisarts wel een heel ander beeld en kan hij/zij je op een andere manier verder helpen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben onderzoek aan het doen naar de oorzaak van depressie. En ben erachter gekomen dat het iets te maken heeft met geen doel meer hebben. Dan gaat er iets verkeerd in je hersenen en raak je in de war en word je verdrietig enz. Dus meschien helpt het door een goed doel voor jezelf te stellen. Iets waar je naartoe werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het ook met de puberteit kan te maken hebben, dan kan je ook stemmingswisselingen hebben en emotioneel zijn.
Als je veel doet aan sport dan kan je misschien wat uitrusten.
Het komt wel goed, veel uitrusten en probeer je nergens over druk te maken.
x