Hoe krijg ik info over de psychiatrische toestand van mijn dochter?

mijn meerderjarig kind is opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis met een IBS. Ze (dochter) geeft aan dat de artsen mij als gescheiden ouder géén informatie over haar toestand of behandeling mogen geven. Mijn ex krijgt die info wél en wil deze uit oogpunt van een vertrouwensafspraak met mijn dochter, niet met mij delen. Hoe kan ik zicht krijgen/houden op haar toestand?
Ik bedoel, mijn dochter zit daar niet voor zweetvoeten, ze denkt niet rationeel en is in een psychose. Hoe kan dan zo iemand uitmaken of je als ouder niet mag worden geïnformeerd??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zij bepaalt zelf wie wel en niet haar dossier mag inzien en informatie mag krijgen. Dat ze psychoses ed heeft maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt hier helaas niets tegen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vervelend, maar zo werkt het als iemand meerderjarig is en wilsbekwaam. http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/privacy_patienten/verstrekken-medische-gegevens/Paginas/verstrekken-medische-gegevens.aspx

Antwoorden (2)

De wet op privacy is zo dat ze nooit zonder toestemming van de meerderjarige info mogen geven. Dus ook niet aan je ex man. Je dochter moet toestemming gegeven hebben dat haar vader info mag. Je kunt hier niets aandoen. Je kunt het niet afdwingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig is het bij wet geregeld dat een kind zelf mag bepalen wie er informatie krijgt, hoe vervelend dit ook is voor de ander.
De enige, officiële, manier om hier verandering in te krijgen is, mentor worden van je dochter of haar wilsonbekwaam laten verklaren.

Maar ik denk dat dit nogal ver gaat. Je kan haar beter steunen, er voor haar zijn zodat ze uiteindelijk genoeg vertrouwen in je heeft om de informatie te delen.

Hoe ze ook in de war is, blijkbaar is het een bewuste keus.
Ga het niet afdwingen bij haar daar bereik je het tegenovergestelde mee.