Wat kan ik doen om gewoon te functioneren ook al heb ik een probleem (dus om er niet de hele tijd mee bezig te zijn) ?

Als ik een probleem heb (groot of klein) heb ik de neiging om daar voortdurend aan te denken. Ik ben dan minder geconcentreerd op de dingen die er gebeuren, en kan zelfs niet meer echt genieten voor leuke dingen. Nochtans weet ik dat het niet helpt om de hele tijd te denken aan een probleem, een oplossing komt vaak in je op als je het probleem even kan loslaten.
Wat kan ik doen om me echt te amuseren ook al heb ik met één of andere situatie problemen? Dus om wat luchtiger te worden?

Toegevoegd na 2 uur:
ik vraag dus niet wàt ik kan doen, dus welke activiteiten ik kan doen. Ik vraag wel : hoe kan ik mijn aandacht houden bij dingen die ik doe, als ik een probleem heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel eens van mindfulness gehoort?
Lees er eens iets over, misschien is het wel iets voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan wel eens helpen om iets te doen waarbij je niet goed kunt nadenken; dan stoppen die gedachten vanzelf even. Bijvoorbeeld (intensief) bewegen.
Ga maar eens lopen springen o.i.d.
Dat gaat niet goed samen met nadenken/piekeren. Of zingen (je hoef het niet goed te kunnen; het gaat om de activiteit op zich).
Probeer maar eens (hard) te zingen en te denken tegelijk....

Antwoorden (2)

Sporten. Mediteren. Boek lezen.muziek luisteren. Dansen gewoon lekker thuis op een muziekje. Puzzelen. Schilderen ,boetseren. Wandelen. Zingen.lach mediatie.filmpje kijken.afspreken met vrienden. Tekenen.telefoneren.verhalen schrijven.fietsen. Seksen. Zwemmen. In bad liggen enz enz maar het gaat er vooral om dat jij iets vind wat je leuk vindt. Ik vind poppenhuizen maken leuk om mijn zorgen te vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het punt is dat ik dat allemaal doe maar ik kan mijn gedachten er niet bijhouden. het is alsof problemen me verlammen.
Ik wandel dan bv. door een bos en weet nadien net meer wat ik gezien heb. ik registreer de werkelijkheid niet meer.
bij zwaardere problemen kan ik niet echt vreugde ervaren in andere dingen. ik kan dan niet meer tekenen enz..terwijl ik dat graag doe. ik kan niet meer volop lachen.
Misschien kan het helpen door kort je probleem op te schrijven? Noteer wat je bezig houdt en vooral ook waarom je je er zo druk om maakt. Schrijf ook op wat je wilt doen om je probleem op te lossen. Door het op papier te zien en het van je af te schrijven lukt het waarschijnlijk een stuk beter om het probleem (tijdelijk) los te laten zodat je er niet constant aan hoeft te denken. Mocht je er later weer aan denken, zeg dan tegen jezelf: ik heb al op papier staan dus ik hoef er nu niet aan te denken, ik kom er later op terug en dan los ik het probleem op.
Succes!