Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan ik doen om gewoon te functioneren ook al heb ik een probleem (dus om er niet de hele tijd mee bezig te zijn) ?

Als ik een probleem heb (groot of klein) heb ik de neiging om daar voortdurend aan te denken. Ik ben dan minder geconcentreerd op de dingen die er gebeuren, en kan zelfs niet meer echt genieten voor leuke dingen. Nochtans weet ik dat het niet helpt om de hele tijd te denken aan een probleem, een oplossing komt vaak in je op als je het probleem even kan loslaten.
Wat kan ik doen om me echt te amuseren ook al heb ik met één of andere situatie problemen? Dus om wat luchtiger te worden?

Toegevoegd na 2 uur:
ik vraag dus niet wàt ik kan doen, dus welke activiteiten ik kan doen. Ik vraag wel : hoe kan ik mijn aandacht houden bij dingen die ik doe, als ik een probleem heb.

Weet jij het antwoord?

/2500

Sporten. Mediteren. Boek lezen.muziek luisteren. Dansen gewoon lekker thuis op een muziekje. Puzzelen. Schilderen ,boetseren. Wandelen. Zingen.lach mediatie.filmpje kijken.afspreken met vrienden. Tekenen.telefoneren.verhalen schrijven.fietsen. Seksen. Zwemmen. In bad liggen enz enz maar het gaat er vooral om dat jij iets vind wat je leuk vindt. Ik vind poppenhuizen maken leuk om mijn zorgen te vergeten.

Misschien kan het helpen door kort je probleem op te schrijven? Noteer wat je bezig houdt en vooral ook waarom je je er zo druk om maakt. Schrijf ook op wat je wilt doen om je probleem op te lossen. Door het op papier te zien en het van je af te schrijven lukt het waarschijnlijk een stuk beter om het probleem (tijdelijk) los te laten zodat je er niet constant aan hoeft te denken. Mocht je er later weer aan denken, zeg dan tegen jezelf: ik heb al op papier staan dus ik hoef er nu niet aan te denken, ik kom er later op terug en dan los ik het probleem op. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100