Veel druk op me als iedereen naar me kijkt, wat kan dit zijn?

Ik heb vaak als ik in een buurt ben met veel mensen en ik neem bijvoorbeeld een slok van mn drinken dan durf ik het soms niet te nemen, dan lijkt het alsof ik raar ga trillen met mijn hoofd, ik krijg druk op me. Ook vandaag op school moesten we een opdracht uitvoeren waar je een neppe telefoon gesprek ging voeren, iedereen kwam aan de beurt, toen ik aan de beurt kwam voelde ik dat ik erg raar bewoog en ging trillen met mn hoofd. Het lijkt alsof ik vast zit met het bewegen en soms ook rare bewegingen maakt. Ook met mijn hoofd. Ook merk ik bijvoorbeeld als ik op het puntje van een stoel zit en ik moet praten in het openbaar dat ik deze gevoel ook krijg. Maar wanneer ik geleunt op mn stoel zit dit minder vaker krijg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
Amadea
7 jaar geleden
Dat is verlegenheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had dit vroeger nooit maar sinds in 2015 merkte ik dat het begon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klinkt als faalangst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hey, vervelend dat je hier zo'n last van hebt. Het klinkt als sociale angst en zou misschien een sociale angststoornis kunnen zijn. Dat je nerveus wordt gebeurt iedereen wel eens, maar dit is een stapje verder.
Voel je je verder ook onzeker en ben je bang wat mensen denken of is het meer hoe je lijf er op reageert?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Heb ik ook. Ik los dat op door ergens te gaan staan of zitten waar ik me veilig voel. Bij een presentatie bijvoorbeeld ging ik door de ruimte lopen en ondertussen praten. Bij een vragenronde schuif ik mijn stoel aan tegen de tafel. Bij een grote menigte zoek ik een plek bij een muur.
Helaas is dat niet altijd mogelijk, maar vaak wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb dat ook, maar dan gelukkig in mindere mate; als mensen mij aanstaren dan doe ik het minder goed en verwarrend dan dat ik alleen/geconcentreerd iets doe. Hoeft niet persé alleen te zijn, maar niet dat ze naar me vingers kijken en iedere beweging in de gaten houden. Dán juist ga ik fouten maken.

Antwoorden (1)

Zeer herkenbaar. Door voortschrijdend inzicht ben ik erachter gekomen dat het bij mij vooral kwam door onzekerheid over eigen kunnen, faalangst, perfectionisme en niet goed (genoeg) gevonden worden.
Deze ervaren 'belemmeringen', en tevens mijn overtuiging geworden, zijn m.n. in mijn vroege jeugd ontstaan.

Het zijn dan ook de eigen overtuigingen die je (mij) a.h.w. blokkeren en invloed heeft op lichaam en geest.

Ga op zoek naar je eigen kracht en kunnen en kijk of de eigen overtuiging wel klopt. Misschien een idee jouw overtuigingen over jezelf eens met een goede vriend(in), arts, vertrouwenspersoon te bespreken?

Je zult zien en ervaren dat zelfkennis, en hierdoor je zelfvertrouwen, zal vergroten. Succes!