Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

wat kan ik doen tegen mijn angst voor insecten? zonder dat ik daadwerkelijk zo'n beest hoef aan te raken.

als ik een insect zie, dan raak ik helemaal in paniek. ik kan niet meer logisch nadenken en krijg vlucht gevoelens. dit heeft best wel veel impact op mijn leven omdat mijn vriend elke avond voor het slapen gaan de slaapkamer moet nakijken op beestjes. Als er een beestje op de trap is en er is niemand thuis dan ga ik gewoon de trap niet af. en zo zijn er tal van voorbeelden.

liever geen tips zoals:
ga naar een psychiather of pak de beestjes op e.d.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De angst voor insecten, vooral vliegende en kruipende zoals spinnen, komt voort uit een nare ervaring in je jeugd,of overgenomen van een van je ouders ( moeder) die er dan ook erg bang voor is, waardoor er een trauma is ontstaan. Het is vooral het niet weten wat al die kruipende en vliegende insecten kunnen doen. Het is dus de angst voor het onbekende. Ga dus je kennis voor insecten vergroten en begin b.v. bij de vlinders, die eigenlijk iedereen mooi vind. Maar die vlinders zijn ooit kruipende insecten geweest ( rupsen), waar je waarschijnlijk wel bang voor bent. Maar het is het zelfde diertje. Ga hierna je verdiepen in de spinnen, hun voortplanting en de verschillende soorten webben of juist geen web. Daarna de kevers en torren. Vliegen, waterjuffers, libellen enz. Hoe meer je zult weten, hoe minder je angsten. Je hebt het in eigen hand! Als uitstekend hulpmiddel kan je foto's er van gaan maken en er dan later de naam er bij zoeken.

Er zijn verschillende methodes om van een door jou beschreven angst af te komen. Een zeer goede methode is EMDR.

Bronnen:
http://ppcnpc.nl/?Groei:Psychologische_Sch...

Psychologen geven trainingen om dit soort fobieën te overwinnen. Het kan voor smetvrees, vliegangst, enz. Niet altijd even leuk, zo'n training, maar als de fobie je leven beheerst, kan het wel een goed idee zijn. Het draait erom dat een fobie leidt tot ontwijkingsgedrag, maar door te ontwijken wordt de fobie groter. Je moet dus juist - gecontroleerd en geleidelijk en onder goede begeleiding - de confrontatie aan.

Dit is inderdaad niet een probleem waarvoor je naar een psychiater hoeft. Voor dit soort problemen ga je naar een psycholoog: het is geen psychiatrisch probleem, geen ziekte, maar wel een lastig probleem. Een specifieke fobie is heel goed te behandelen, waarschijnlijk is het één van de best behandelbare psychologische stoornissen. Misschien kun je zelf al heel ver komen. Waar de therapie bij een fobie om draait, is exposure. Door blootstelling aan de prikkel waar jij bang voor bent, roep je de bekende angst op. Angst is een fysiologische reactie: je bloeddruk gaat omhoog, je hartslag wordt sneller, je gaat oppervlakkig ademen en je spant je spieren aan. Dit is zowel een gevolg als een oorzaak van de stofjes die vrijkomen in je hersenen bij angst. Deze lichamelijke reactie duurt alleen niet lang, en het gaat vanzelf weer over. Je lichaam herstelt dat evenwicht, je voelt je weer rustig, en je merkt dat er niets is om bang voor te zijn. Eén van de grootste fouten bij exposure-therapie is dat blootstelling aan de prikkel niet lang genoeg wordt volgehouden. Je móet de blootstelling volhouden totdat de angstreactie is uitgedoofd, anders versterk je juist de angst en behandeld je helemaal niets. Het zou dus waarschijnlijk helpen als je naar een plaats zou gaan met veel insecten, en daar even blijft. Probleem daarbij is: je bent bang, dus dat zie je helemaal niet zitten. Sommige mensen zijn goed in staat om een confrontatie met hun angst aan te gaan, voor anderen is dit echt een stap te ver. Daarom zijn er technieken ontwikkeld die dit stap voor stap doen. Dat heet graduele exposure. Je stelt dan een zgn. 'angsthierarchie' op, een lijst waarin je je grootste angst (bijvoorbeeld het aanraken van een insect) bovenaan zet, en in stappen toewerkt naar de minste angst, zoals het denken aan insecten of het kijken naar een plaatje. Je kunt dan bij elk punt van de lijst zo'n confrontatie aangaan, waardoor je langzaam naar je uiteindelijke doel toewerkt. Eventueel kun je ontspanningsoefeningen doen (google eens op progressieve spierrelaxatie) of ademhalingsoefeningen (een fysiotherapeut of oefentherapeut Cesar of Mensendieck kan hier ook bij helpen) om ervoor te zorgen dat je rustig blijft terwijl je die angsthierarchie doorwerkt. En als het niet alleen lukt, ga dan naar je huisarts en vraag een verwijzing voor een psycholoog. Liefst naar een gedragstherapeut. Je zult niet veel sessies nodig hebben: zoals gezegd is dit heel goed te behandelen.

Je schrijft dat je niet naar een psychiater wilt gaan en dus zelfstandig wilt oplossen. Dan ben ik bang voor je dat je toch wel een keer zo'n beestje moet oppakken om je angsten te overwinnen. Opdracht 1: Koop wat speelgoedinsectjes bij de action ofzo. Je weet dat het van speelgoed is en dat ze jouw dus niks kunnen doen. Leg een paar in je woonkamer, slaapkamer etc en stop anders ook één in je tas of aan je sleutelhanger. Het idee is om te wennen aan het uiterlijk/vorm van de insecten. Opdracht 2: Glazen bakje vasthouden met levende insect erin. In de tweede opdracht hou je een glazen bakje vast met daarin een insect (je kan het bakje ook ergens op leggen als het vasthouden ervan nog te eng is). Normaal gesproken kijken mensen met insectenvrees (Entomofobie ) niet naar de insecten en stellen ze zich de meest afschuwelijke monsters voor. In deze opdracht leer je om te blijven kijken en de spin te bestuderen. Door lang te blijven kijken merk je dat je angst vanzelf afneemt. Je leert dat jij de controle hebt en niet andersom. Opdracht 3: Een dode insect aanraken. Mensen met een entomofobie mijden in het dagelijkse leven elke aanraking met een insect, dood of levend. Ze laten insecten vangen over aan anderen, of gebruiken hulpmiddelen om ze te verwijderen. Elke confrontatie wordt bewust vermeden. In opdracht 3 is er niemand om dit werk voor jou te doen: Je moet nu een dode spin op je hand leggen. Ondanks alle walging en angst, wordt ook hier aangetoond dat dode spinnen niets doen, en enkel in hun verbeelding tot leven komen of monsterachtig zijn. Opdracht 4: Een levende insect aanraken De derde en laatste opdracht overtreft alles. Je moet nu een levende insect aanraken. De angst komt op, piekt, maar neemt geleidelijk aan weer af. Het resultaat is verbluffend: het onmogelijke wordt mogelijk. Als je stap 3 en 4 echt te lastig vindt blijf dan vooral oefenen met stap 1 en 2. Het kan enige tijd duren voor je bij stap 3 en 4 bent maar blijf volhouden. Succes

Je hebt een fobie voor insecten en je hebt er echt last van. Ik zal niet zeggen dat je ze voortaan op moet pakken en dat je naar de psychiater moet gaan. Dat wil je niet horen. Een psychiater lijkt me ook niet direct nodig en direct beestjes pakken evenmin. Toch zal je er zo niet uitkomen. Er zijn verschillende therapieen die je van angsten af kan helpen, zoals bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie of EMDR. Daarvoor moet je wel naar een psycholoog gaan. EMDR werkt bij veel mensen voortreffelijk en kan je snel van je ergste klachten verlossen. Er zijn ook medicijnen tegen angst. Die zou ik zeker niet slikken want aangezien je je hele leven wel ergens een beestje kan tegenkomen, zou je dan je hele leven aan de pillen moeten. Dat lijkt me geen verstandige keuze in jouw geval. Google eens op EMDR. Succes.

Het beste middel tegen angst blijft confrontatie. Wat ik doe als ik een eng beest zie, dan ga ik het bekijken. Ik maak er als het kan een foto van, zoek info erover op op internet. Zo ,om ik er meer over te weten. ZO kom je erachter dat vele "enge" beestjes gewoon alleen maar eng eruit zien, maar eigenlijk niks doen. Er is zelfs een horzelvlinder, die er eng uit ziet om niet opgepeuzeld te worden door vogels. Dezelfde funktie hebben ogen op de vleugels van vlinders en zulke taktieken gebruiken vele insekten. Duik erin, confronteer jezelf ermee. maak desnoods een foto ervan met een goeie telelens als je niet dichtbij durft te komen, maar eerlijk waar: confrontatier\ is het allerbeste middel tegen angsten en fobien. Door confrontatie ben ik zelf van vele angsten en fobien afgekomen... sterkte ermee :)

Ik zou me eerst af gaan vragen: Waarom ben ik er bang voor? Ik denk dat je er daarna pas aan toekomt om te kijken wat je er aan kan gaan doen. Er zijn mogelijkheden (oplossingen), maar wat voor jou de juiste oplossing is, is persoonlijk (nog een kleine toevoeging: persoonlijk heb ik positieve verhalen gehoord over emdr. Misschien eens verder snuffelen via Google) Toegevoegd na 1 minuut: En: succes ermee!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100