multiple persoonlijkheidssyndroom

In de wandelgangen tref ik weleens mensen die bv in hun jeugd mishandeld zijn of getraumatiseerd dat vind ik ook erg.
Ik merk dan weleens dat ze vlot van mening wisselen of van houding. Het is lastig in omgang want ik wordt soms geconfronteerd met een bazige houding, woede, vlakke manier van oordelen ( zoals kinderen van acht op de basisschool. goed of fout regels) Een van de kennissen van mij had het over z.g alters. Kan iemand me er iets meer over vertellen en kun je ook zien wanneer in dezelfde mens de ene persoon het van de andere overneemt. Heeft iemand uit ervaring van zichzelf of anders een idee hoe je er goed mee kunt omgaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

iemand die vlot wisselt van mening of houding is daarom niet iemand met een stoornis. mensen die in hun jeugd een trauma hebben opgelopen of mishandeld zijn, durven zichzelf soms niet poneren tov anderen. zij passen zich dan ook vlotjes aan, lijken superflexibel. af en toe bereiken ze hierbij een grens en dan komt alle woede over vroeger naar boven.
de andere symptomen die je beschrijft : bazige houding, wit/zwartdenken duiden dan weer op de andere kant van de medaille. Ook dit zie je vaak gebeuren getraumatiseerde kinderen of in hun jeugd getraumatiseerde volwassenen, omdat ze net de flexibiliteit missen.
Het gaat hierbij om hetzelfde gegeven : niet voldoende ik-kracht bezitten om je op een gezonde manier ten opzichte van je omgeving te verhouden.
Het multiple persoonlijkheidssyndroom is echter iets totaal anders. De persoon in kwestie valt dan als het ware uiteen in verschillende personen. Al deze personen zijn individuën, wat betekent dat ze eigen overtuigingen, vaardigheden, voorkeuren en zelf een eigen stemgeluid kunnen hebben. Het komt voor dat iemand met deze stoornis op een bepaald moment fantastisch piano kan spelen, wat later een klein meisje is dat geen noten kan lezen en weer later een bouwvakker die piano haat maar vakkundig kasten kan ineens steken. Het is een zeer eigenaardige stoornis, die een serieuze psychiatrische behandeling vergt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Officieel heet dat een Dissociatieve identiteitsstoornis. (vaak afgekort als DIS) Wikipedia heeft daar een goed leesbaar artikel over. Het is inderdaad niet makkelijk om met die mensen om te gaan. Voor die mensen zelf is het vaak nog veel moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze mensen hebben meerdere personen in zich en die staan voor verschillende situaties/problemen .
als er bv ruzie is dan nemen ze "piet"want die durft ertegenin te gaan ,wat bv "joost nooit zal durven .
maar die "joost"komt naar voren als er een serieus gesprek gevoerd moet worden .

de psyche is een wereld apart .