Begin me behoorlijk down te voelen door het langdurig thuiszitten door ziekte. Wat kan ik hieraan doen zonder lichamelijke activiteiten te ondernemen?

Inmiddels zit ik al ruim 3 maanden aan huis gekluisterd. Heb ernstige rug problemen en ga hopelijk binnenkort naar een revalidatiecentrum. Nu heb ik begrepen dat de wachttijden nog al lang zijn, wat kan ik doen om mij in die tussentijd niet nog ellendiger te gaan voelen?

Ik kan niet lang lopen (ongeveer 500 meter). Heb alle tv series, dvd's, boeken en tijdschriften die ik hier in huis heb al gezien.

Ben er klaar mee, maar wil er niet aan onderdoor gaan, psychisch. In 3 maanden tijd ben ik van a naar b naar c gestuurd, om uiteindelijk weer bij a uit te komen.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Antwoorden (5)

De beste manier om erdoor te komen is door te accepteren dat je leven voorlopig of voor altijd anders zal zijn, dat is moeilijk, maar met de nodige positieve aanpak wel haalbaar, probeer niet te vereenzamen, nodig mensen bij je uit en vraag of zij de hapjes en drankjes willen verzorgen, bel mensen op en vraag hoe hun dag was, stuur eens een lieve mail naar iemand, laat je contacten niet versloffen. Verder zijn er wel dingen die je kunt, ga daar eens positief over nadenken, welke gezelschapsspelletjes kun je nog doen, vind je denksport iets? Denk na over je nieuwe leven en maak er samen met de mensen waar jij om geeft iets van. Blijf niet passief, maar onderneem iets! Makkelijk gezegd zal je nu wel denken, maar nee, ik weet hoe jij je ongeveer moet voelen, ik werd van de ene op de andere dag blind en heb het op deze manier gedaan en zowaar... het werkte! Ik wens je veel sterkte, maar vooral veel zelfvertouwen en moed toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik een beetje mis in de andere antwoorden, is het zelf onderhouden van contacten, op het begin krijg je aandacht, maar dat valt op een gegeven moment weg, je voelt je alleen en nutteloos, dat moet je oplossen, daar moet je stappen in nemen. Je moet met mensen praten over jouw leven, maar nog belangrijker is het om geïnteresseerd te blijven in andere mensen, te blijven lachen, mee blijven denken, je niet van de wereld en je omgeving af te sluiten. Bedankt voor de lieve reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Crea,duidelijk antwoord,ben het ook eens met je bovenstaande reactie! Ik kan al ruim 30 jaar bijna niks meer door allerlei chronische ziektes met heel veel pijn,weinig energie en ben alleen,sinds 2,5 jaar samen met mijn 2 lieve hondjes die op de kattenbak of in de tuin gaan want uitlaten kan ik ze helaas niet maar ze weten niet beter.Juist de adviezen die jij ook geeft maakt mijn leven toch nog draaglijk. Ik kan niet meer dan 1 persoon tegelijkertijd aan,hou vooral veel contact via mail,telefoon en sms,probeer zo veel mogelijk een luisterend oor te bieden en verder op mijn redelijke dagen helpt GV ook goed als afleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind de andere antwoorden ook zeker goed, maar wat mij in die tijd het meest heeft aangegrepen, is het steeds eenzamer worden en jezelf nutteloos voelen, dat moet je zien te voorkomen, dat is heel belangrijk voor je zelfbeeld en je toekomst.
Ik heb dat beide weer helemaal terug, maar dat is zeker niet vanzelf gegaan, van tegenslag wordt je ook sterker. Het is een zware les, maar uiteindelijk kom je eruit, hou dat voor ogen. Ik spreek uit eigen ervaring, misschien heeft Liekje wel meer aan wat anders. Goed dus dat er antwoorden bij komen.
Wat vind je leuk om te doen? ben je creatief in muziek, schilderen, tekenen, poëzie of schrijven? wat zijn je interesses en je hobbies. Misschien iets om over na te denken:) Probeer ook eens iets nieuws, wat op t eerste gezicht niks lijkt kan ook veel leuker zijn dan verwacht (misschien heb je nog wel ongekende talenten ergens in, je weet maar nooit)

In de link hieronder staan 25 tips om jezelf op ideeën te brengen wat je kan doen. Wat ik persoonlijk een hele goeie vind, is artikelen schrijven voor website of weblogs + dat je er ook nog eens geld mee kan verdienen.

Als je van braintrainingen houd kun je deze sites eens proberen:

- Memrise: http://www.memrise.com/
Helpt je om een taal te leren en woorden te onthouden, of om je kennis over allerlei verschillende onderwerpen te vergroten (traint je geheugen)

- Lumosity: http://www.lumosity.com/
traint je brein door leuke oefeningen zoals: reactie snelheid, geheugen, probleem oplossend denken etc. (het is wel in het engels)

Je kan ook tests maken en quizen zoals op deze site: http://www.alle-tests.nl/quiz30/quizbedingung.php

Wat ook vaak goed helpt als je je somber voelt is andere mensen helpen, misschien ken je iemand die hulp heeft met school of iets die je bijles kan geven of kan helpen met huiswerk maken, mensen helpen is vaak het beste medicijn!

Ik wens je heel veel sterkte! hopelijk heb je hier wat aan voor de tussentijd

Toegevoegd na 15 minuten:
als je van nadenken/filosoferen houd is hier een facebook pagina waar ze elke dag 'filosofische vraag van de dag' op hun pagina zetten.

https://www.facebook.com/pages/Filosofische-vraag-van-de-dag/180278045316021
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hobby zoeken waar je voldoening uit kan halen is wellicht een optie voor jou om je beter te voelen. B.v. creatief bezig zijn met papier mache, mandala`s tekenen, breien of haken met reepjes van gebruikte plastic winkeltasjes , leren hoe je sushi`s maakt, schilderen met acrylverf, bloemen maken van papier, flessen beschilderen, nieuwe recepten proberen...ach, ik kan zo wel doorgaan met meer ideeën. Kijk maar eens op b.v. : www.welke.nl of hobbysites.
Daar vindt je heel veel leuke tips (en inspiratie) om zelf iets te gaan maken met minimale middelen.
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.
Sterkte en spoedige beterschap
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben zelf door een 3voudige hernia 1 kaar zoet geweest. Veel van bovenstaande tips gedaan tot het mijn neus uitkwam. Toen ben ik een cursus via internet gaan doen en dat heeft veel voor mij gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Heel goed idee om wat voor cursus dan ook te gaan doen,is een hele goede afleiding en je leert er ook meteen iets bij.
Ga toch naar buiten, begin langzaam aan. Eerst maar eens 200 m . per dag, hou dat een aantal vol en dan gaandeweg op/uitbouwen. Dit doet een mens goed zowel geestelijk als lichamelijk.