kan je je hechten aan voorwerpen die van jou van betekenis zijn?

Mensen op een tv programma hadden dingetjes in huis waaraan ze waarde hechtten. Er kwam een organizer die hen helpt te ordenen en het huis weer leefbaar te maken.
Op zich goed maar wat mij vooral opviel was dat ze het verhaal waarin de mensen leefden stuk maakten. Zou het kunnen zijn dat je je zo gaat hechtten aan dingen dat je sterft als ze weg zijn omdat je de bezitter beheerder een ding met het object geworden is? Heeft het te maken met verlies?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.1K

Het beste antwoord

Ja een mens kan zich hechten aan voorwerpen, maar als het besef dat alles maar tijdelijk is ontbreekt dan kunnen mensen daardoor in de problemen komen.

Of je kunt sterven door het besef dat voorwerpen er niet meer zijn, dat kan ook. Dat komt voor omdat iemand zijn/haar identiteit koppelt aan een voorwerp (het sterven komt met name voor als het voorwerp een groot geldbedrag (waard) is).

Het heeft dan te maken met verlies van de eigen identiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zou op den duur zeker kunnen ja. Als bijvoorbeeld een foto of beeldje van een overleden familielid word weggehaald, kan de eigenaar van die foto of dat beeldje ernstige last ondervinden van het verlies hiervan. Hierbij spelen de psychen de grootste rol, door er telkens aan te denken en je depressief word van het denken en het gemis, kun je uiteindelijk door stres sterven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt je zeer zeker hechten aan voorwerpen! Het kan zelfs zo zijn dat je je ergens zo aan hecht dat je het gevoel hebt dat het voorwerp een deel van jezelf is geworden. Dit is echter puur iets psychisch, dus zal het wegdoen of verliezen van dat voorwerp niet een directe oorzaak zijn van sterfte. Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat het indirect een overlijden veroorzaakt als een persoon zo veel moeite met het verlies heeft dat hij of zij zichzelf gaat verwaarlozen of zichzelf verwondt of zelfs doodt. Dan is dus de psychische toestand van die persoon het probleem, iemand die zich zó verbonden voelt met voorwerpen is psychisch absoluut niet gezond. Normaal gesproken zal iemand die een voorwerp kwijtraakt waar hij/zij aan gehecht is een gevoel van verlies ervaren, hoe sterk dit gevoel is en hoe snel dat gevoel verdwijnt hangt af van de waarde die het voorwerp voor die persoon heeft en van de manier waarop diegene met zulk verlies omgaat. Niet iedereen is hetzelfde tenslotte ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen kunnen zich inderdaad emotioneel zeer sterk hechten aan soms 'waardeloze' voorwerpen.

Dikwijls gaat het dan om voorwerpen die een herinnering vormen aan een overleden persoon, aan een verloren liefde enz.

Vaak ook heeft het vastklampen aan het bezit van een voorwerp te maken met een zeer grote onzekerheid.

Zo'n 'onbeduidend voorwerp' kan een zo grote invloed op iemands leven hebben, dat er een totale afhankelijkheid t.o.v. dat voorwerp ontstaat.

In extreme gevallen kan een verlies van zo'n voorwerp iemand het leven kosten..omdat die persoon zonder dat bewuste voorwerp het leven niet meer aan kan.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan je hechten aan voorwerpen omdat ze een emotionele waarde hebben.

als het gaat om verzamelwoede is het een heel ander verhaal. dit is een stoornis, die ergens anders op is gestoeld waardoor dingen een waarde krijgen. (geen herinneringen uit het verleden waardoor een object emotionele waarde krijgt)
verzamelwoede (het begin hiervan) is een soort van vervangen 'van' waardoor een bepaald gemis in het leven ingevuld kan worden.

een mens kan overal aan overlijden, dus als men het leven niet meer ziet zitten omdat alles is 'afgepakt' wat hun zekerheid en veiligheid biedt kan men hier inderdaad aan onderdoor gaan, of zich op zijn minst doodongelukkig voelen.

het lijkt me sterk dat bij een drastische opruiming iemand ter plekke een hartstilstand krijgt, maar in theorie is het mogelijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzamelzucht