Voelen mensen met een hoge pijngrens hetzelfde als mensen met een lage pijngrens?

En mensen die het erg snel koud hebben (koukleumen) ervaren die de kou hetzelfde als mensen die dat niet zo voelen? Maar zeggen ze het gewoon eerder? Of is er wel degelijk een verschil tussen het ervaren van dezelfde temperatuur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.6K

Het beste antwoord

Interessante vraag, maar eerst moet je duidelijk voor ogen hebben wat je bedoelt met "voelen" en "ervaren".

"Pijn voelen" betekent dat je een stimulus of prikkel waarneemt die een bepaalde grens overschrijdt die voor jou als individu als onplezierig wordt ervaren.
Ik probeer het met een voorbeeld te illustreren, en ik ga er van uit dat jij een lage pijngrens hebt, en ik een hele hoge, en wij moeten allebei een pan van het vuur halen. "Als ik die hete pan beetpak, voel ik pijn", zeg je dan. Als ik hetzelfde doe, dan voel ik uiteraard dat de pan heet is, maar ik ervaar het niet als pijn, zei het omdat mijn huid dikker is, mijn zenuwen anders werken, ik gewend ben of wat voor reden dan ook. Het "voelen" is voor ons allebei gelijk, want wij voelen allebei dat de pan een temperatuur heeft van zeg maar 60°C. Het verschil zit in wat onze hersenen met dat signaal doen: in jou geval wordt het als pijn ervaren, en in mijn geval niet.
Dus in die zin zou je kunnen zeggen dat wij exact hetzelfde voelen, namelijk een pan met een temperatuur van 60°C, maar wij ervaren iets anders: jij pijn, ik gewoon een warme pan. De verschillen tussen mijn huid en jou huid, mijn zenuwen en de jouwe, en wat je bereid bent om te aanvaarden (en daar kan je op trainen) bepalen onze pijngrens.

Met de temperatuur is anders.
De receptoren voor de temperatuur in je huid kunnen je een gevoel van pijn geven als de prikkel heel intens is (b.v. als je een metalen voorwerp uit de vriezer pakt), maar dan zeg je niet dat je het koud hebt, hooguit dat het voorwerp uit de vriezer erg koud is.
Als je het koud krijgt, dit gevoel van kou ontstaat in de hersenen (in de hypothalamus, om precies te zijn) waar de temperatuur van het lichaam wordt geregeld. Deze twee mechanismen: waarneming van temperatuur via huid en het gevoel van "het koud hebben", worden onafhankelijk van elkaar geregeld, trouwens.
Mensen die het snel koud krijgen zijn doorgaans dunne mensen, met weinig vet en een lage basale metabolisme, die dus redelijk snel warmte verliezen en weinig warmte produceren. De centrale temperatuur van je lichaam gaat omlaag, en de hypothalamus zet allerlei mechanismen in gang om dit op te lossen: je gaat bibberen, je stopt met zweten, je lichaamsharen staan overeind... kortom: je krijgt het koud. Hier geldt ook dat jij en ik dezelfde temperatuur voelen via ons huid (al dan niet pijnlijk), maar een andere ervaring kunnen hebben en dat is afhankelijk van onze centrale temperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben een koukleum en heb een hoge pijngrens. Dat ik het eerder koud heb dan anderen zal komen doordat ik smal ben en weinig vet op mijn lijf heb. Maar ik kan er prima tegen en zet de verwarming er heus niet hoger om. Ik zal ook niet gauw er iets over zeggen, want het is helemaal niet erg om het een beetje koud te hebben. Dat heeft niets met pijn te maken. De pijngrens geeft aan hoeveel je kunt verdragen voordat je een pijnstiller gaat slikken.
Amadea