Stel dat ik door de psycholoog een verkeerde diagnose heb gekregen en ze mij dat na een halfjaar pas vertellen, wat gebeurt er dan verder?

Naast dat ik me zoiezo behoorlijk kut voel dat ik tegen me famillie en vrienden heb gezegd ik dat heb en dat het niet waar blijkt te zijn en ik het weer kan gaan rechtzetten en ik al die tijd voor niks eraan gewerkt heb.

Toegevoegd na 2 uur:
En kan ik zelf ook iets doen, een klacht indienen o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, dat is niet niks...loop je eerst een hele poos met een diagnose, die volgens de arts de diagnose was, blijkt dus dat je i.p.v. gek goedgek bent. Fouten worden gemaakt maar het is wel erg triest dat dat pas na een halfjaar ontdekt is, wat er dan verder gebeurt? Ik hoop dat de desbetreffende arts op het matje wordt geroepen en een HEEL goed excuus heeft(had).

Het beste antwoord

Je zult er zelf mee moeten leren omgaan.
En je hebt niet voor niks gewerkt: als je met therapie bezig bent, werk je aan jezelf. Ook als de diagnose bij nader inzien niet of niet helemaal klopt, dan nog heb je aan jezelf gewerkt en dat kan heel waardevol zijn.

Vraag aan je psycholoog wat nu de bedoeling is, welke diagnose er dan wel gesteld is, en probeer het een beetje van je af te laten glijden.

Stel dat je een appel eet, dan is die voedzaam. Ook al zeggen ze later tegen je: Oh nee, het was een peer...
Beetje vreemde vergelijking misschien, maar om maar duidelijk te maken dat dat half jaar echt niet weggegooid is.

En tegen je familie en vrienden kun je gewoon zeggen dat de psycholoog tot een andere diagnose is gekomen. Dat gebeurt sowieso weleens, zoals dat bij artsen ook weleens ook gebeurt, ook bij artsen voor lichamelijke dingen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging: kijk op de site van de organisatie wat ze zeggen over klachten indienen, meestal staat het er duidelijk uitgelegd.
Anders kun je hier kijken: http://www.psynip.nl/website/wat-doet-het-nip-voor-u/tuchtrecht-en-klachten/tuchtrecht-en-klachten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk krijg je dan gewoon alsnog de juiste diagnose te horen en als je wilt, vertel je dat aan je familie en vrienden, maar je kunt het ook voor jezelf houden. Het is een persoonlijk iets, maar waarom zou je je schamen om het te vertellen en waarom zou je je er slecht over voelen? Jij hebt niets fout gedaan. Ik denk dat er best wel eens foute diagnoses worden gesteld, maar een goede psycholoog zou dat niet zo gauw doen en als het fout zou zijn, is de kans klein dat ze je dat pas na 6 maanden vertellen. Dat zou niet oke zijn. Je kunt ook altijd zelf nagaan of het klopt. Je weet zelf het beste wat je voelt en denkt en waarschijnlijk is de diagnose gesteld n.a.v. vragen die aan je gesteld zijn en vragenlijsten die je hebt ingevuld, dus als je niet hebt gelogen en niets hebt verzonnen, moet het wel kloppen toch? Geen zorgen dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, je hebt me nu ook wel weer wat gerustgesteld. Ik zit op dit moment behoorlijk te twijfelen aan de deskundigheid van mijn psycho, dus vandaar ik er ook aan twijfel of ze mij wel de goede diagnose hebben gegeven.
Als je bij 20 psychologen in therapie ging, zou je waarschijnlijk 20 verschillende diagnoses (zeker waar het duidingen en conclusies betreft, ) te zien/horen krijgen.
Reden: psychologie is geen wiskunde, waar a altijd a is, en b b.
Psychologie is meer van de aannames en de bril van een psycholoog is ook nog eens gekleurd , door allerlei oorzaken.

Als het rapport van een psycholoog is ingezet om bv een uitkering, een bepaalde vrijstelling, of een urgentie te bevorderen, is het (misschien) de moeite waard zoiets te proberen. Maar dan moet je wel goed weten waar je het over hebt. Want wie zal beoordelen of zo'n diagnose juist is geweest? Een andere psycholoog? Dan doet de betrouwbaarheidsvraag zich opnieuw voor. Wie bewijst wie gelijk heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een klacht indienen zou ik altijd doen, let er wel op dat je dat aan de juiste instelling doet. Blijf bij de feiten en verwacht geen medeleven van de 'boosdoener'. Weet je om te gaan met je 'nieuwe'diagnose en ga daar op in bij je psycholoog. Kies een andere psycholoog, want het vertrouwen tussen jullie is nu ver te zoeken en een relatie gebaseerd op wantrouwen werkt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Héél vervelend voor je!
Maar helaas niet terug te draaien.

Er zit weinig anders op dan je op de recente diagnose te richten.

Wel zou ik het zeker melden dat dit een heel vervelende kwestie is voor je aan de desbetreffende persoon of instelling. Anders blijf je met die boosheid zitten. Het is goed om begrip/excuses te krijgen zodat je dat kunt afsluiten.

Sterkte!!