Wat voor uitwerkingen heeft shocktherapie?

En word hier tegenwoordig nog gebruik van gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (4)

het gebeurt nog steeds, vaak als laatste paardenmiddel voor een lange depressie.

een vriend van me heeft het een jaar of wat geleden om die reden gehad. een vaak voorkomende bijwerking is geheugenverlies. door dit geheugenverlies kon hij ettelijke jaren aan opnames in ggz ziekenhuizen nauwelijks nog herinneren. hijzelf zag dit als positief. maar dit gaat dus om een bijwerking.

verder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektroconvulsietherapie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker wordt hier nog gebruik van gemaakt. Het heeft schijnbaar geen nare gevolgen, behalve wat geheugenverlies over de behandeling zelf.

Hier lees je alle informatie over electroconvulsie therapie,

http://home.planet.nl/~vdbroekw/ect-oud/patienteninfo.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://onlinespreekuur.gezondheidsplein.nl/onlinespreekuur/bekijk_vraag/2106
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een link is geen antwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik had er een verhaaltje bij maar die is blijkbaar per ongeluk gewist bij het verzenden. Weet niet meer wat het was....dus vergeet dit antwoord, ik wil het eventueel ook knippen en plakken hier.
ECT is de nieuwe naam voor shocktherapie. In tegenstelling van de therapie in de jaren 70 van de vorige eeuw, bekend van o.a. Turksfruit, wordt EC T tegenwoordig onder een roesje en na injecteren van spierverslappers gegeven. Niet iedereen is te behandelen met ECT. Ik heb sinds enkele jaren last van chronische depressie. Volgens mijn psycholoog heeft ECT bij mij geen nut. Behandeling met medicatie geeft een geringe verbetering. Hij raadde mij aan om met therapie aan de gang te blijven.

Toegevoegd na 3 minuten:
ECT wekt een epileptische aanval op waardoor een gedeelte van de hersenen gereset kunnen worden. Het klinkt spannender dan dat het in werkelijkheid is. ECT wordt in een serie van twee tot drie keer per week toegepast. De meeste mensen ondergaan plm 13 behandelingen.