Welke hulp kan men krijgen als je depressief bent

Ik zit al ruim een jaar met periodes dat ik zo af en toe in de put zit. Vaak duren die momenten maar een paar dagen en gaat het vanzelf weer over. Nu is mijn moeder(84) ernstig ziek en glijdt langzaam maar zeker van ons weg. Volgende week wordt mijn man aan zijn hart geopereerd. Genoeg dus om helemaal in de stress te schieten. Ik trek het niet meer. Het is niet zo dat ik rare dingen ga doen ofzo maar krijg zo af en toe onbedaarlijke huilbuien, kan niet slapen en heb totaal geen zin in eten.
Welke hulp bestaat er in dit soort gevallen die vergoed worden door de zorgverzekering. Is er ook een forum met dit onderwerp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (6)

Het is logisch dat je niet lekker in je vel zit door de problematiek die je beschrijft. Erken dat in elk geval, dat je niet raar bent ofzo. Stel je voor dat je naar een psycholoog gaat, dan ga je praten over je problemen, en zo iemand zou je dan een handvat moeten geven hoe je ermee om kan gaan, daar hebben ze voor geleerd dus daar kan je misschien iets mee. Hij schrijft geen medicatie voor want dat mag niet. Wil je wel medicatie dan krijg je bij de dokter slaappillen / oxazepam, diazepam / kalmeringsdruppels en heb je zo een gevulde apotheek. Meeste is ook nog eens verslavend en je mag er niet mee achter het stuur. Pas er dus mee op. Het ligt echt aan je verzekering wat er vergoed wordt. Oxazepam moest ik 14 euro voor betalen en ik kreeg er ook nog eens gigantische hoofdpijn van en eigenlijk voelde ik me alleen maar verdoofd.

Praat met lotgenoten op bv een forum en voeg bv mensen toe op msn die het ook moeilijk hebben maar eruit gekomen zijn. Die kun je als goede voorbeeld gebruiken en jezelf aan optrekken. Sterkte in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me heel logisch dat je af en toe in de put zit als er in bepaalde periodes veel voor je kiezen krijgt..maar het zijn wel zaken die bij het leven horen. Praten,je ei kwijt raken bij iemand die goed kan luisteren,lijkt me 'n goed begin. Om bij tegenslag of in moeilijke periodes meteen naar pillen te grijpen lijkt me ongezond,je kan er immers niet de rest van je leven mee door gaan..pillen slikken tegen stress. Accepteer het als onderdeel van het leven en geniet van alle tijd die je nog hebt met je ouders. Veel sterkte in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beginnen bij maatschappelijk werk. Direct een psycholoog lijkt me rigoreus als eerste stap omdat de omstandigheden ernaar zijn dat je je niet prettig voelt.
Ten tweede vertel je dat het met periodes is. Dan heb je meer aan een maatschappelijk werker waarbij je kunt ventileren en die je wat ondersteuning kan bieden, dan meteen de ggz in te rollen om een gedragsverandering of andere hanteringsstrategiën aan te leren.
Als de mw-er inschat dat je toch meer aan een loog hebt zal ze je kosteloos doorverwijzen.
Het algemeen maatschappelijk werk in jouw omgeving kun je belken voor een afspraak.
Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel vrienden met wie je er over kunt praten?
Je zou misschien het beste naar de huisarts kunnen gaan voor een verwijzing naar een goede psycholoog. Het kan je erg goed doen. Dan kan je er over praten en gaan hij of zij je tips geven over hoe je er mee om moet gaan en je helpen met de verwerking.
En tik maar eens bij google "depressie forum" in of zo.. er zijn genoeg forums volgens mij. Uit ervaring weet ik dat het een hele steun kan zijn, je voelt je meer begrepen, minder eenzaam en kunt soms hele goede tips krijgen van mensen. Zeker doen dus! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer altijd dat geld een drempel is om iets voor jezelf te doen. Zeker als het broodnodig is.

Ga maar eens naar de huisarts, die kan je voorlichten. Ook de zorgverzekeraar zou je kunnen inlichten over vergoedingen.

Zelf zou ik het geld als minder belangrijk beschouwen; Ik ga tenslotte voor alles. Maar als je nu eenmaal krap bij kas zit, kan ik het voorstellen.

Kortom, even naar de huisarts. Dat wordt in ieder geval vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte! Ga in eerste instantie naar de huisarts! In overleg met de huisarts vraag je een dooverwijzing naar maatschappelijk werk, psycholoog en/of psychiater.