Weet iemand een boek over gedrag van mensen?

Bijvoorbeeld dat je aan gesprek kan zien wat er bijvoorbeeld speelt in die persoon zijn leven of heeft gespeeld ... omdat die misschien heel boos reageert of apart... ik weet niet hoe je het kan leren als het te leren is

Toegevoegd na 20 minuten:
* dat over een boek staat eigenlijks los van aan reacties zien of er iets ik ofzo sorry ;)
en hoe krijg je mensen kennis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.3K

Antwoorden (2)

Dat kan je niet zomaar leren door het lezen van een boek. Een studie psychologie is daar voor nodig. Intuïtief kan je soms wel iets aanvoelen, er er valt wel eens iets te concluderen uit iemands gezichtsuitdrukking in combinatie met wat er verteld wordt. Maar werkelijk weten hoe een persoon tegenover jou in elkaar steekt door alleen maar te zien hoe die zich gedraagt is onmogelijk.

Voor de eerste beginselen ervan zou je bijvoorbeeld dit boek kunnen lezen:
Wij zijn onze omgeving : hoe situaties ons gedrag beïnvloeden / Sam Sommers.
Amsterdam : Maven Publishing, cop. 2012. ISBN 978-94-90574-37-6
Veel van ons denken en gedrag wordt gevormd door de kracht van situaties waarin wij ons bevinden. Gedurende ons gehele leven bepaalt de maatschappelijke context mede ons gedrag en welke keuzes wij maken. In gezelschap van andere mensen worden wij anders dan wanneer wij alleen zijn. Om de mens beter te leren kennen moet men niet alleen mensen bestuderen, maar ook goed naar zijn omgeving kijken. Met behulp van onderzoeksresultaten en persoonlijke observaties uit het dagelijks leven wordt het belang van de situatie duidelijk gemaakt. Ook wordt nader onderzocht welke factoren ons beïnvloeden in datgene wat ons in anderen aantrekt, hoe onze intieme relaties worden gevormd en hoe onze vooroordelen en vooringenomenheden in onze onderlinge interacties ontstaan. Oefeningen om beter naar het grote geheel te leren kijken zijn in het boek opgenomen. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in het menselijk gedrag biedt dit boek, door een helder taalgebruik en de beschrijving van herkenbare situaties, voldoende mogelijkheden om zichzelf en anderen beter te kunnen plaatsen en begrijpen.
Bronnen:
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil wel so studi doen en trouwens , zien aan gedrag of er iets is lukt nu al wel :P kan zien aan gedrag op msn of ze bezig zijn chagg boos iets is gebeurt xd of dat iemand niet over zijn dingen wil praten en dan maar over iets anders begind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigelijks klopte de vraag van me ook niet echt .. wou weten of iemand een boek wist van gedrag ,,, en hoe je aan reacties kan zien of er iets gebeurt is ofzo hoe je dat leert
Amadea
11 jaar geleden
Ben jij werkelijk 18 jaar oud, Leeuwtjuh?
Het boek 'je bent sprekend je lichaam' van Ed Nissink kan ik aanraden. Hij schrijft op een leuke en toegankelijke manier over lichaamstaal.