wie weet een schriftelijke methode om eens goed op orde te krijgen wie ik ben en wat ik ben?

ben een vat van tegenstrijdighedigheden, zo voel ik dat tenminste, veel ggz gehad, met resultaat, maar nooit iets schriftelijks....best benieuwd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een goed beeld te krijgen... Zou ik beginnen met de persoonlijkheidstest te maken op www.chemistry.com.
Ja het is een datingsite , maar niets van aantrekken. Deze test is wetenschappelijk erg goed uitgedacht. En verteld jou welk persoonstype jij bent . En ook wat jouw ideale partner voor een type zou zijn. Maar als je hier mee verder aan de slag gaat zie je met wat voor een mensen je graag omgaat en met welke niet en waarom. Zo kan je verder onderzoek doen, naar wie je bent en waarom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook eens kunnen kijken naar het enneagram. Daar zijn verschillende boeken over geschreven; het ene is wel duidelijker en concreter dan het andere. Het enneagram is een model waarbij een indeling gemaakt wordt in verschillende typen persoonlijkheden. Elk type gaat op zijn eigen manier om met dingen die hij tegenkomt in het leven.
Elk heeft zijn eigen sterke kanten en valkuilen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijkheidstest houdt sowieso in dat serieus moet menen wat je antwoord, maar ze vertellen je nooit dat je onzinnig antwoord. Daarmee duidt een test van de persoonlijkheid aan, dat het openlijke vragen moet stellen en geen vragen zoals hoe schat je dat zelf in?

Antwoorden (5)

Je zou online een persoonlijkheidstest kunnen doen. Zo is www.123test.nl een leuke site. Hier vind je veel betaalde en onbetaalde tests waarin je vaak ook achteraf persoonlijke feedback in krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet een onderwerp boven aan je papier, het geen waar he tegenstrijdig in bent.
Daaronder schrijf je 'voor' iets er naast 'tegen' dan trek je er een streep onder naar beneden.
Dan ga je je eigen gedachten uitdagen. Wat is voor wat is tegen, je kan het ook met de waarheid of geen waarheid doen of positief of negatief.
Je kan ook werken aan de hand van het ret schema, deze ken je miss wel, maar is makkelijk om alleen mee te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een schriftelijke methode zou kunnen zijn om voor jou beslissende of op een andere manier belangrijke perioden of situaties te beschrijven. Beschrijf daarbij:

1) wat was de achtergrond van de situatie?
2) wat is er gebeurd?
3) hoe heb ik gehandeld?
4) wat heb ik hier van geleerd?

Je kunt zo van een afstand naar die situatie kijken, en dan aanvullend de vraag stellen hoe je je voelde (welke emotie) tijdens het gebeurde.

Voor verliesverwerking kan - onder begeleiding - het schrijven van rouw/afscheidsbrieven helend werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een socialisatie verslag! Ik denk dat dit precies is waar je naar op zoek bent, kijk zelf maar eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk hier eens naar.
Heeft mij heel erg geholpen

http://www.paypro.nl/producten/e-Cursus_Blijvend_Zelfvertrouwen/2328/27177