Wat is de naam (of hoe heet de stoornis) wanneer iemand een ander voortdurend naar beneden haalt om zichzelf beter te voelen?

Deze mensen zijn vaak erg onzeker over zichzelf, en proberen het op deze manier te verbergen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
44.5K

Antwoorden (5)

Dat heet pesten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder andere mensen met een vorm van narcisme kunnen dat gedrag vertonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet dat dit een op zichzelf staande stoornis is. Zoals je het beschrijft lijkt het mij eerder een fenomeen dat als symptoom van veel verschillende dingen kan worden gezien.
De mensen die dit gedrag vertonen zijn zelf vaak al erg onzeker over iets aan zichzelf (uiterlijk of innerlijk) en proberen dit te maskeren door hetzij zich te gaan overschreeuwen of ervoor te zorgen dat anderen over het algemeen nog minder lijken op dat gebied dan zijzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit wordt door Ingeborg Bosch als "valse macht" aangeduid. Essentie: als ik me beroerd voel, maar ik kan een ander zich nog beroerder laten voelen, dan voel ik me goed. Zie 4. in bijgaande link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verschillende oorzaken liggen aan de bron van dit gedrag. zoals je zelf aangeeft, zijn deze mensen diep van binnen onzeker over zichzelf. Deze onzekerheid is echter vaak onbewust.Vaak gaat dit gedrag trouwens samen met een onevenredige behoefte zichzelf op te hemelen, bevestiging te zoeken etc.
Mensen met dergelijk gedrag vind je in alle soorten en gewichten. Er is niet één soort stoornis die dit gedrag teweeg brengt.
Het kan bv. gaan over de dominante echtgenoot of echtgenote die de partner constant naar beneden haalt om zo de controle te bewaren.
Of degene met een onevenredige angst dat de ander "boven het hoofd" groeit
Het ander naar beneden halen moet dan vermijden dat me geconfronteerd wordt met het eigen onbewuste minderwaardigheidsgevoel.
Daarom gaat men de ander kleineren ("hoe loop je er nu bij, je lijkt wel een hoer"), uitschelden ("jij met je universitair diplomaatje, denk je nu dat je meer bent dan ik?"), superkritisch benaderen (ja, het is te eten maar er mocht een ietsiepietsie meer zout bij de aardappelen, een echte kok word je vast nooit...), het gevoel geven dom te zijn ("ik vraag me echt af wat jij met een alfabetiseringscursus moet, je begrijpt de helft niet van wat ik je vertel"), als onhandig bestempeld ("laat mij dat eens doen voordat je het stuk maakt") enz...
Mensen met een meer narcistische inslag kunnen ook dit gedrag vertonen. Neiging tot narcisme heeft - in tegenstelling met wat er soms gezegd wordt- niet zoveel te maken met een zelfverheerlijking. Diep van binnen is iemand met een narcistische inslag iemand die geen enkele "aanval" op zijn/haar ego kan verwerken dus een heel broze persoonlijkheid. Men heeft onbewust angst om "uit elkaar te vallen" als men de eigen zwakheden in het bewustzijn zou toelaten. Daarom zullen dergelijke mensen nooit "sorry" zeggen (behalve om je te manipuleren) en hebben zij de neiging anderen als inferieur te beschouwen. Het moet daarom nog niet gaan over een echte narcistische persoonlijkheidsstoornis.
En zo zullen er nog wel een aantal syndromen,, persoonlijkheidskenmerken etc zijn die mensen ertoe brengen anderen te vernederen.
Natuurlijk zijn er ook mensen die gewoon genieten van anderen pijn te doen en te vernederen.
Maar de meeste mensen die anderen naar beneden halen hebben niet de bewuste bedoeling zich daardoor "beter te voelen". Het is meer een onbewust afweersysteem dat in gang treed bij welbepaalde "bedreigingen".
In wezen is dit gedrag echter een luide roep om liefde.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus!
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt!
Kristal
11 jaar geleden
Mooi, en zinvol antwoord! +1