Ik heb PTSS en depressieve stoornis NAO. Is het terecht dat een psychiater mij weigert als nieuwe patiënt?

Ik ben 20 jaar, en ik heb twee keer serieus zelfmoord gepleegd. In het begin heb ik IBS gekregen. Ik woon al 2 jaar bij verschillende zorginstellingen. Ik heb PTSS en depressieve stoornis NAO. Ik gebruik Efexor 300ml, Topamax 10ml, Temazepam 10ml. Mijn nieuwe en heel jonge psychiater wil me niet in behandeling nemen. Hij wil dat ik naar huisarts gaan en verder over mijn klachten met hem praten. Ik doe vaak zelfverwonding of zelf snijding. Ik slaap heel slecht en heb ik vaak nachtmerries. Ik heb weinig concentratie. Ik heb ook lichamelijke klachten.
Is het terecht dat mijn psychiater mij weigeren als nieuwe patiënt?

11 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Het beste antwoord

Beide beelden vragen om professionele begeleiding en een huisarts is daarvoor niet specialistisch genoeg. Alleen maar praten helpt niet. Het lucht hoogstens even op. De PTss en persoonlijkheidsstoornis vragen echt veel meer. Je zou om een second opinion bij een andere psychiater kunnen vragen. Ik ken de reden niet dat de psychiater je weigert en het blijft belangrijk dat beide beelden professioneel worden aangepakt. Vraag de psychiater om uitleg van zijn reden. Alleen medicatie lost het niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijkt me niet.... Gezien je voorgeschiedenis en je huidige medicatiegebruik ben je volgens mij (let op, ik ben ook maar een leek) inderdaad beter af bij deze psychiater of een collega van hem of haar. Vaak wordt er, zo weet ik uit ervaring, in een huisartsenpraktijk wel iets van psychische zorg aangeboden, maar dit stelt niet veel voor in vergelijking met daadwerkelijk in therapie gaan. Overigens was ik wel blij dat ik zolang ik op de wachtlijst stond mijn problemen al bij iemand kwijt kon, dus misschien voor jou ook nog een optie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien durft je psychiater het juist niet aan omdat hij/zij nog niet zoveel ervaring heeft? Ik zal je sowieso aanraden hier een gesprek aan te wijden met je psychiater. Geef aan dat je graag passende hulp krijgt (wat gezien je problemen ook zeker noodzakelijk is) en samen de mogelijkheden op een rijtje wilt zettwn. Hij/zij heeft namelijk meer zicht op de sociale kaart (instellingen en vrijgevestige psychiaters) dan jij dat hebt.

Overigens is het als psychiater (of psycholoog) niet "verboden" om een behandeling te weigeren. Persoonlijk vind ik wel dat je daar dan ook een gegronde reden voor moet hebben die je duidelijk communiceert met je cliënt zodat deze ook weet waar zij/hij aan toe is. Zeker gezien jouw psychische toestand vind ik dat onverantwoord!

Ik hoop dat je de hulp krijgt die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind het juist goed dat een psychiater aangeeft dat hij je niet kán helpen, want dat is de achterliggende reden denk. Wel vind ik dat hij samen op zoek zou moeten gaan naar een persoon die dat wel zou kunnen misschien. Want het meeste zul je altijd zélf moeten doen! Geen idee waar je woont, maar er zijn binnen de ggz ook groepen speciaal voor ptss oa. Daarbij is wel belangrijk dat er andere zaken behandeld worden en soms heb je eerst individuele therapie nodig voordat je in een groep kan. Je huisarts kan je verder helpen, maar vergeet nooit dat jij degene bent die jezelf kan helen, een ander kan je daar alleen bij helpen als jij open staat.