Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe verhoog je je emotionele stabiliteit?

In de Big Five (extraversie, vriendelijkheid, consciëntieusheid, emotionele stabiliteit en openheid) scoor ik eigenlijk alleen slecht op emotionele stabiliteit. Hoe kan je dat bij je zelf verbeteren? Zijn er oefeningen die je kan doen? Tips of trucs?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Emotioneel niet stabiel zijn kan te maken hebben met verschillende aandoeningen zoals overbelasting, stress, burn-out of een psychische aandoening zoals een borderline persoonlijkheidsstoornis of andere psychische aandoeningen. Het is dus goed om uit te zoeken wat de oorzaak is. Maar als je het niet weet kan je beginnen om goed en lang genoeg te slapen, te bewegen en gezond te eten. Proberen, weinig of geen koffie te drinken en stressvolle situaties niet op te zoeken. (En als je toch heel emotioneel wordt, het niet verdringen maar dan maar even een flink potje huilen, dus de suggesties van Forallweknow opvolgen) Dat klinkt niet erg spectaculair, maar is meestal al een hele goede stap in de richting om je emotioneel wat stabieler te gaan voelen. Wordt het daardoor niet beter dan is het heel goed om te onderzoeken waar de instabiliteit mee te maken heeft zodat je er gericht mee aan het werk kan. Maar dan kan je beter hulp van buitenaf inschakelen, eventueel via de huisarts.

ik denk dat als je je op andermans emoties focust, en dus diepgaandere gesprekken met mensen heb, dat je dat dan ook meer balans geeft in je eigen leven, je kan beter relativeren.. je denkt dan; wat ik heb is zo erg nog niet; er zijn mensen met grotere problemen

Zorg dat je voldoende slaapt, gezond eet, goed beweegd en de stress uit je hoofd haalt. Als je nog een belastend verleden hebt, moet je proberen om vrede te vinden met je verleden, dan wordt het heden ook minder belastend. Dus wees uitgeslapen, fit, gezond en helder.

Ik sluit me aan bij GD en moet zelf zeggen dat ik zel;f emotioneel vrij instabiel ben. Vooral in de menstruatie periode hoef je maar te wijzen en ik jank al. Daar is op zich niks mis mee. Je moet het alleen te weten doseren. Besteed niet teveel aandacht op een dag aan emotionele zaken. Huil je? Neem de tijd dan om te huilen. Neem tijd om je kussen in elkaar te meppen als je woede voelt. Neem de tijd even om te schreeuwen, ook desnoods in dat zelfde kussen, als je wilt dat niemand het hoort. je moet je kunnen uiten. Door je in te beelden dat je je niet mag uiten kropt alles zich op en word je emotioneel instabiel. Het komt er uit, one way or the other. Dus uiten mAG! Bij heftige dingen neem je wat langer de tijd. Maar switch dan van kanaal. Zodra je het hebt geuit geef jezelf dan een schop onder de kont om dingen te doen waar je normaal gesproken heel blij van wordt... zodra jij jezelf de ruimte gunt om ook al ben je alleen, je emoties te uiten komt de rest ook op gang. Verwacht geen wonderen. Dit gaat niet van de een op de andere dag. Het is een proces. Bedenk je ook dat het geen plicht is je emotioneel te uiten. Het zijn weer regeltjes zoals mensen zouden moeten zijn. maar als jij heel ingeogen bent, maar je innerlijk op een andere manier uit die bij andren onbekend is, is dat óók gewoon ok!!! Laat je ook weer niet in een keurslijf dwingen. Dat is wat ik wil zeggen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100