Wie stelt overspannenheid vast of het feit dat je een burn-out hebt?

Kun je dit bij jezelf constateren of doet b.v. een arts dit?
Wat zijn de criteria?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.3K

Het beste antwoord

Een burn-out wordt vastgesteld door een (bedrijfs)arts. Eenvoudig is het niet. Hieronder staan wat stukken van wikipedia, waarin wordt omgeschreven hoe dit wordt bepaald. Dit gebeurt aan de hand van 20 vragen met een score t.o.v. een bepaalde risicogroep. Hoe hoger je "score" is, hoe zekerder men kan spreken van een burn-out.

"Of mensen aan burn-out lijden wordt vaak vastgesteld met gevalideerde psychologische instrumenten, met name de door Maslach et al. Maslach ontwikkelde Maslach Burnout Inventory. Deze bevat ongeveer 20 vragen die betrekking hebben op de drie door haar onderscheiden dimensies van burn-out."

"De uit deze vragenlijst resulterende scores worden vergeleken met die van allerlei normgroepen (bestaande uit de scores van mensen die de lijst eerder hebben ingevuld). Op die manier kan worden vastgesteld of de scores van een bepaalde persoon opvallend hoog (of laag) zijn ten opzichte van deze normgroep. Gewoonlijk wordt ervan uitgegaan dat een score in de bovenste 25% (ten opzichte van de normgroep) een mogelijke burn-out indiceert; een score in de bovenste 5% zou indicatief zijn voor een échte burn-out. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou beginnen met een afspraak bij je huisarts. Hij / Zij kan dit het beste bepalen wat voor klachten je hebt en je dan doorverwijzen.

Mocht je hier problemen mee hebben kun je contact opnemen met het GGD/GGZ en hier om hulp vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn ervaring is: Google pas gebruiken als je weet waar je het over hebt. Het internet schrikt enkel af op het moment dat je bang bent voor iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huisarts zal je klachten aanhoren en een vermoeden uitspreken. Bij vermoedens zal hij je een verwijsbriefje geven voor de GGZ waar je een afspraak kan maken, hun zullen je na intakegesprekken beoordelen of het depressie of burn-out is of overspannen zijn. Dat kun je niet zelf bepalen gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is inderdaad een arts die dat moet constateren aan de hand van testen etc.
maar je kan wel zelf kijken of je de symptomen hebt ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je constateer zelf dat je niet goed in je vel zit.
Je ben moe, gauw op je pik getrapt, slaapt slecht enz.
kijk dit mag best 2a3 weken duren, maar dan ga je,je
toch afvragen, is er iets met mij aan de hand.
Meestal heeft je omgeving ook al iets gemerkt, die
vinden je kort, niet gezellig enz.
en dan denk je, toch maar eens naar de dokter.
Als je daar met al je klachten komt, zal hij al gauw
vast stellen dat er iets mis is.
Meest al geeft de dokter je dan een pilletje om in ieder geval wat rustiger te worden en beter te slapen.
Daar stelt hij dan meest al een tijd voor een week
of 4, en dan ga je weer terug,gaat het beter ? nou
dan is het probleem opgelost.
Heb je de zelfde klachten nog? zal hij met jou bekijken
hoe de behandeling voort te zetten
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Nou, nou.... Op de tenen getrapt - is die uitdrukking in fatsoenlijk Nederlands!