Waarom gaat EMDR en automutileren niet samen?

Heb vanmiddag te horen gekregen dat ik stoppen moet met automutileren als ik met EMDR wil beginnen. Dit is erg moeilijk voor mij. Doe het erg lang en echt een manier om alles te uiten. Maar snap niet goed waarom. Want ik doe toch niet voor niets EMDR? Het is toch niet de bedoeling dat ik door EMDR nog meer gaat voelen wat ik nu? Het stabiliseert toch je gevoel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.3K
Kimath
12 jaar geleden
kun je dit niet beter aan je behandelend arts vragen? die kan je dit vast wel uitleg.
Succes met de therapie in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moedig om je vraag te stellen. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker Gdan, helemaal met je eens! + Evelien!

Het beste antwoord

Als je automutileert ben je niet stabiel genoeg om spanningen op een goede manier te reguleren.
EMDR roept nog meer spanning op en door het automutileren laat je zien dat jij daar niet mee om kunt gaan.
Je zult eerst moeten leren je spanning en emoties op een goede manier te uiten voor je aan een wnotionele spannende behandelibg begint.
Wellicht kun je beter eerst een VERS training doen.
Door EMDR ga je meer voelen en het stabiliseert je geviel niet. Sterker nog, je gevoel wordt nog meer overhoop gegooid. Daarom is onderdeel van EMDR dat je af en toe juist weer een stabilisatie-periode in moet lassen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens. +
Wel een belangrijke vraag om te stellen aan je therapeut Evelien! Hij/zij weet de precieze reden voor jou. Misschien kan je hulp krijgen bij het stoppen.

Andere antwoorden (3)

EMDR lost niet je snijden op. Daar moet je zelf mee stoppen.

EMRD helpt jou om onder ogen te zien waarom je dit doet, waar de oorzaak ligt. En dan om niet meer weg te duiken voor die gebeurtenis maar om te erkennen dat het er was, het te benoemen. Pas dan kun jij de baas worden over die akelige gebeurtenis. Want die is er geweest. Anders zou je niet jezelf zo snijden, zo verminken. Je doet jezelf bewust pijn om andere pijn niet te hoeven voelen.
Dus zolang jij jezelf blijft snijden druk je de pijn van toen weg. Dan "kan EMDR er niet bij" en helpt het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook best wel raar. Moet je stoppen met automutilatie, terwijl dat juist de reden is waarom je in therapie wilt zijn.
Mijn inziens zal je juist de automutilatie gaan minderen, naarmate de therapie vordert.
En juist bij deze 'aandoeningen' is die innerlijke pijn zo groot. Misschien moet eerst geleerd worden hoe je die drang naar mutilatie op een andere wijze gereguleerd kan worden. Alvorens je die diepe pijnen gaat 'bekijken' en opnieuw gaat doorleven. Maar zeggen dat je moet stoppen, is diegene alleen laten met haar grootste probleem. Iets waarvoor ze nu juist enorm veel hulp nodig heeft. Daar is toch juist therapie voor nodig? Nu ken ik EMDR niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel bekend met EMDR en het zou kunnen, dat ze anders door de gevolgen van de therapie nog meer gaat automutileren. De therapie op zich is zwaar op gevoelsgebied. Maar dat lijkt me een vraag voor de therapeut!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Bestevaer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor wie geïnteresseerd is er staat veel info over dit onderwerp. Google maar eens. Sommige info ook met filmpjes. Het is een pittige behandeling, emotioneel gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, en er wordt ook nog steeds heel veel onderzoek naar de gevolgen en effecten van EMDR gedaan.
De behandeling vind ik zeer zwaar, maar je doet die ook niet omdat je last hebt van een wondje op je vinger ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het alleen van horen zeggen Wendy..Jij ondergaat het persoonlijk. Dan ben jij de ervaringsdeskundige...
Hoop dat je er echt baat bij hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou en of, nu al! Dank je wel.
Wees maar blij, dat je geen ervaringsdeskundige bent ;-)
Zoals Martine zei, kan EMDR je gevoel nog meer overhoop gooien. Of automutilatie en EMDR een goede 'combinatie' is weet ik niet.

Ikzelf heb EMDR gehad na een ernstig auto-ongeluk, maar bij mij is het mislukt. Ik had EMDR met 'geluidstikken' via de koptelefoon (je hebt ook nog een variant waarbij ze met de hand voor je ogen zwaaien). Sinds mijn EMDR heb ik er een probleem bij: mijn auto/verkeers-angst is vermeerderd met angst in auto's terwijl er trance (of andere muziek met regelmatige tikken) gedraaid wordt.

Heb heel wat therapieen gehad over de jaren, maar een negatief resultaat erbij nog nooit.
Ik weet, ook via het ziekenhuis, dat EMDR voor heel veel mensen een heel goed effect heeft. Maar dat hoeft dus niet...

Wat mij in ieder geval heel duidelijk gemaakt is in het ziekenhuis is dat EMDR je probleem niet weg kan nemen, alleen dat je je gevoel erover kan verminderen (minder negatief kan laten worden). Dus in die zin klopt jouw idee dat EMDR je gevoel kan stabiliseren wel, tenminste, zo is het mij ook verteld. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig om daar een antwoord op te geven. Zoals ik het lees automutileer je omdat je zoveel voelt? Wat ik weet hierover is dat mensen dit juist doen omdat ze niets meer voelen. Omdat het gevoel zo ´opgesloten´ zit.
Het is dus kwestie om ´goed´ te gaan voelen, een gezonde manier voelen, dus niet destructief.. Op de juiste manier en de juiste manier van uiten.
Als je in aanmerking wilt komen voor een dergelijke therapie is het logisch dat je niet meer gaat automutileren om je te uiten.
Het lijkt me overigens zeer onwaarschijnlijk dat je behandelaar dit al niet aan je heeft uitgelegd.
Stel dergelijke vragen dan ook aan hem/haar/hen, en niet zo via internet.