Wat te doen in geval van depressie/psychose?

De vriendin van een vriend van mij komt uit Israel en is gisteren aangekomen in Amsterdam om haar vriend (uit mexico) op te zoeken.
Beiden hebben geen geregistreerd adres of ziektekostenverzekering.

Het meisje is helemaal in de war. Ze kan niet communiceren, mompelt in zichzelf, eet niet en is vrijwel tot niets in staat.
Ze heeft een geschiedenis van depressie maar momenteel lijkt het alsof ze in een diepe, psychotische staat verkeerd.
(haar ouders hebben haar van Israel naar hier gestuurd in de hoop dat de depressie zou verminderen, maar het werkte averechts)

De mexicaanse jongen zit met zijn handen in het haar, hij weet niet wat hij met haar aan moet.

Ik wil haar graag helpen maar weet niet wat ik moet doen, ik denk dat ze professionele hulp nodig heeft, maar gezien de situatie is dit erg lastig.

Wat kan ik doen? Waar kunnen ze haar in dit geval helpen in Amsterdam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben ze ook geen reisverzekering reistebrein? Want dan kunnen ze gerust naar de dokter gaan. Sowieso: Als er niks is om op te verhalen, wordt er toch medische hulp geboden. Iemand die psychotisch is zal echt niet de deur uit gezet worden bij een arts.
Persoonlijk vind ik het trouwens een vaag verhaal dat je je depressieve dochter zonder verzekering naar het verre buitenland zou sturen in de hoop dat haar depressie er minder van wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik met je eens

Het beste antwoord

Ga met haar naar:

Spoedeisende Psychiatrie Amsterdam
1e Constantijn Huygenstraat 38
1054 BR Amsterdam
telefoon (020) 523 54 33

De Spoedeisende Psychiatrie Amsterdam handelt 24 uur per dag, 7 dagen in de week Openbare Geestelijke Gezondheidszorg zaken (OGGz) af. Buiten kantooruren handelt de Spoedeisende Psychiatrie Amsterdam ook de Algemene Geestelijke Gezondheidszorg zaken (AGGz) en jeugdhulpverleningszaken (Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam - BJAA) af.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je die als patiënt ook rechtstreeks benaderen? In veel plaatsen/regio's kan dan namelijk alleen via de huisarts. +1 voor je gedetailleerde, lokaal gerichte antwoord.
escape
11 jaar geleden
Dat klopt. De praktijk wijst echter uit dat als je er naar binnen wandelt je niet wordt weggestuurd. Bovendien gaat het hier om een buitenlandse. Vervelend om een doorverwijzing te halen bij een huisarts, die moet ook weer eerst een eerstelijnsdiagnose opstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal met je eens. Ik ben altijd blij als dergelijke organisaties de drempel niet onnodig hoog leggen zodat noodzakelijke zorg moeilijk te bereiken is. Vooral in deze tijd van bezuinigen zie je dat helaas vaak anders.

Andere antwoorden (2)

Via de huisarts kun je vaak heel snel wel aan voldoende informatie komen.
Zo te horen zou ik er zeker niet te lang mee wachten
desnoods bel je nu de plaatselijk dokterspost voor meer informatie
11 jaar geleden
Een psychose verslechtert eerder door de omstandigheden (verre reis, vreemd land) te destabiliseren.Je kunt het beste een beroep doen op de dienstdoende huisarts, meestal de HAP. Die kan beoordelen of de crisisdienst van de GGZ ingeschakeld moet worden voor gespecialiseerde behandeling, al dan niet met behulp van een (hoogstwaarschijnlijk kortdurende) opname.