mag een psychologe nadat je de 2e lijnsbehandeling voortijdig hebt afgebroken, je weigeren als je terug wilt komen of weigeren je door te verwijzen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Of het mag, ja, maar erg professioneel komt het niet over. Mocht deze psycholoog bij zijn of haar standpunt blijven, is de snelste gang om via de huisarts een andere psycholoog te krijgen. Deze kan wel je gegevens opvragen bij de weigerende behandelaar, maar het is de vraag of je daarom moet vragen.
Blijkbaar heb je een verstoorde relatie met je behandelaar en dan kun je beter met een blanco blad beginnen.

Als je psycholoog lid is van de NIP (de meesten zijn dat) kun je overwegen daar een klacht neer te leggen. Een klacht tegen een psycholoog die lid is van het NIP moet gaan over het beroepsmatig handelen van de psycholoog. Het gaat hierbij om serieuze klachten over het gedrag van de psycholoog tijdens het uitoefenen van zijn of haar beroep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord is genuanceerder en geeft toch de juiste informatie. Het is aan mij om te beoordelen of dit een situatie is waarin je een klacht zou kunnen indienen. Zelf heb ik besloten dit niet te doen. Er was geen sprake van slechte motivatie of niet goed meedoen van mijn kant en ook niet van een verstoorde relatie en daarom heb ik het idee dat ik gewipt ben. Behalve het feit dat zij het altijd zal winnen, hou ik ook niet van wraak nemen. Maar door jullie antwoorden kan ik het nu loslaten. Een knappe jongen die mij ooit nog richting ggz krijgt.

Andere antwoorden (2)

Ja. Als jij je behandeling hebt afgebroken heeft iemand anders je plaats al weer ingenomen en heeft he psycholoog al weer een volle caseload en dus geen uren meer voor je. Je zult terug moeten naar je huisarts voor een verwijzing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat mag zeker. Ik vraag me aan de hand van je vraag ook af wat de context van het vroegtijdig afbreken was en waarom je naderhand toch terug zou willen. Een doorverwijzing kun je ook via de huisarts vragen en is gewoon een standaard briefje. Veel psychologen (met name vrijgevestigden) werken ook het liefst met gemotiveerde cliënten. In mijn optiek heeft je vorige psycholoog niets misdaan en vind ik een klacht indienen bij het NIP dan ook niet gepast. Wanneer je geen goede professionele vertrouwensband is is er ook geen basis om mee te werken

Toegevoegd na 1 minuut:
je=er