Mijn vriend heeft gokproblemen, wat kan hij eraan doen?

Hij heeft weliswaar 3000 euro verloren vandaag en hoopte om een mooie prijzenpot te winnen zo gezegd, hij is in één gezakt van de teleurstelling en wou snel veel geld verdienen zegt hij... Hij denkt aan zelfmoord :(

Wat kan hij best doen en hoe kan hij van zijn gokproblemen verlost geraken?

Graag jullie tips en suggesties...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.4K
Amadea
11 jaar geleden
Is jouw vriend ook een Belg? Momopoyolo antwoordt nu voor een Nederlandse gokverslaafde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea De info over gokverslaving gaat zowel op voor Belgen als voor Nederlanders en voor online hulp kunnen Nederlanders op Belgische sites terecht en Belgen kunnen op Nederlandse sites terecht.
De grenzen zijn onbestaande wat dat betreft ;-) @LionelMemo Een + voor jouw vraag, jouw betrokkenheid naar jouw vriend toe siert jou. Liefs en Fijne nachtrust allemaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een verslaafde, maakt niet uit welke "tak van sport" deze beoefent, moet zelf inzien dat het verkeerd is wat hij/zij doet. je kan oplossingen aandragen wat je wilt, als diegene het niet inziet, gebeurt er niets.
het moment waarop de verslaafde misschien hulp gaat zoeken is als hij/zij "rock bottom" heeft bereikt. lager kan niet, alles gaat fout, bij wijze van spreken heeft diegene maandenlang de huur niet betaald, de ene rekening kan niet meer door het volgende gat betaald/afgedekt worden, nogmaals alles gaat fout.
en pas op het moment dat de verslaafde dit door heeft en dat kan nog lang duren, pas dan zal hij/zij eventueel hulp gaan zoeken.
eventueel ja, of iemand zit psychisch zo in de knoop, dat hulp geen optie lijkt.

Het beste antwoord

Jouw vriend zou in eerste instantie contact kunnen opnemen met officiële instanties die hem helpen met zijn budgetbeheer. Zo behoed hij zich voor nog meer schulden. zie link 1 en 2

http://www.eerstehulpbijschulden.be/schulden-wat-nu/hulp-nodig/collectieve-schuldenregeling

http://www.hulp-bij-schuld.nl/

Wat de gokverslaving zelf betreft kan hij zowel een gratis brochure aanvragen als contact opnemen voor direct hulp. Zie bijgevoegde link.

http://www.addiction-solutions.be/verslavingen/gokverslaving/?gclid=CMjQpefVwrICFYcPfAodbnwAfw

Lees zelf ook eens de info op deze sites want ze is ook voor niet gokverslavend best boeiend, onder andere in functie van ondersteuning.

Google verder zelf nog eens op trefwoorden zoals 'hulp bij gokverslaving' of 'hulp bij gokproblemen' en je zal merken dat er behoorlijk wat gratis online hulp wordt aangeboden.

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hij moet echt eens professionele hulp gaan zoeken.

Van een gokverslaving kom je zelf niet makkelijk af.
En indedaad: Behalve gokschulden liggen er bij een gokverslaving nog andere gevaren op de loer, zoals depressiviteit en suïcidale gedachten. De schaamte over de eigen problemen kan ook tot isolement leiden.

Er zijn veel bedrijven die zich bezig houden met cursussen voor allerlei verslavingen.
Maar de eerste stap is zijn eigen erkenning dat hij verslaafd is en dat hij hulp nodig heeft.

http://www.trubendorffer.nl/verslavingen/gokverslaving?gclid=CMvYo_jUwrICFUELfAodry0Auw

Neem contact op met een hulpinstantie, zij hebben hier ervaring mee en kunnen je goed op weg helpen.

Alle hulpinstanties kun je hieronder vinden.

http://www.gokverslaving.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gokproblematiek met zelfmoordgedachten valt onder het hoofdstuk gokverslaving; dat is niet 1,2,3 op te lossen, dat gaat gepaard met therapie, ambulant of eerst in een kliniek. Afhankelijk van welke regio jullie wonen, is de VNN één van de instanties die zich hiermee bezig houden. http://www.vnn.nl/meer-weten-over/gokken/hulp-bij-gokproblemen/

Besef dat dit een ernstige ziekte wordt en je vriend is niet in staat weerstand te bieden die het vraagt. De enigen die hem mogelijk de zorg kunnen geven waar zijn ziekte om vraagt, zijn hulpverlenende instanties en therapie.

Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek direct hulp , , kijk eens op deze site http://www.dehoop.org/15665/gokken.html

Zij zijn gespecialiseerd in deze zaken , ga zo snel mogelijk professionele hulp inschakelen voor het te laat is.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een belangrijke voorwaarde voor herstel van verslaving is het besef dat de verslaving de grootst mogelijke nadelen heeft voor de eigen persoon en de mensen waar hij van houdt.

Hiervoor zijn gespecialiseerde hulpverleners noodzakelijk. Het aandragen hiervan is echter vrij nutteloos omdat hij deze zelf dient te vinden en contact mee dient op te nemen. Een kenmerk van verslaving is namelijk ook sociaal wenselijk gedrag vertonen zodat geen maatregelen tegen hem worden genomen die hij in feite niet wil. Zeggen dat je aan zelfdoding denkt is een van die gedragingen.

Geef hem de mogelijkheid om te bewijzen dat hij wil genezen door hem dit te zeggen. Wees op uw hoede want een verslaafde heeft zeer veel mogelijkheden om u om de tuin te leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan jij niet bij helpen, hooguit kun je hem steunen.
Voor hulp zal hij echt de professionele hoek in moeten.
Mijns inziens heeft hij allereerst hulp nodig bij de verslaging en daarna pas bij de schulden.
Als je namelijk het gokprobleem niet oplost zullen de schulden zich blijven opstapelen.
Verder is het zo dat alle gok apparaten bedoeld zijn om mensen geld afhandig te maken, tuurlijk wordt er soms wel eens uitgekeerd maar de verhouding zijn duidelijk in het voordeel van de gokmachine.
Nogmaals jij kan niet helpen, dit kunnen alleen profesionels.