Ik heb momenten in mijn leven gehad dat ik compleet in mijn eigen "hoofd" leef, wat is dit en wat kan ik ertegen doen?

Het is zo dat als ik de werkelijkheid niet accepteer, dat ik dan een idee in mijn hoofd krijg over wat ik moet doen. Dan wil ik het eerst niet navolgen, maar achteraf gebeurd het altijd. Of ik stort me compleet op mijn eigen fantasiewerelden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud ben je? Heb je er last van in het dagelijks leven? Is er sprake van 'dwang' zoals je in je trefwoorden aangeeft? Het is namelijk met name voor pubers best normaal om een deel van hun tijd in een fantasiewereld door te brengen, en dat wordt pas een probleem als ze er last van hebben in het dagelijks leven. Geloof me, ik spreek uit jarenlange ervaring ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nu 19, en normaal gesproken heb ik er geen last van. Het is vooral een probleem omdat ik bij mijn vorige vriend ben vreemdgegaan ; toen ik eenmaal in mijn hoofd kreeg om vreemd te gaan en verliefd te worden op een ander, gebeurde dat omdat ik mezelf gek aan het maken was. En met 'dwang' bedoel ik dat het steeds meer 'ingeburgerd' wordt in mijn hoofd en dat ik het uiteindelijk ook ga doen, of me ernaar ga gedragen. Dit heb ik dan in de liefde en qua spiritualiteit. Dan zit ik helemaal met mn hoofd in dat 'onderwerp', of hoe ik het wil noemen dan ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herkenbaar..
Zou je er eigenlijk wel iets tegen moeten doen?
Mij helpt het op moeilijke momenten.
Het moet natuurlijk niet je hele leven bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja op de positieve manier is het voor mij intuitie. maar ik be n wel bang dat ik weer zou vreemdgaan, alleen omdat ik dat idee in mijn hoofd krijg. dat is vooral het enge. en in spiritualiteit kan ik ook veel te ver gaan, dat ik geen rekening meer hou met mijn omgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je meestal je gevoel moet volgen,dat is voor mij meestal het juiste.
En als je daarbij de fout ingaat leer je er weer van.
En als jij het gevoel had dat je vreemd moet gaan en verliefd moet worden op een ander zat het vast niet goed met je relatie.
Lijkt mij hoor.
Volgens mij kan je ook niet happy zijn als je steeds tegen je gevoelens in moet gaan.
Als je er wat tegen moet doen moet je eigenlijk veranderen hoe je bent,ik zou dat echt niet willen voormezelf.
Mijn moeder zegt altijd dat ik haar zorgenkindje ben omdat ik zo'n dromer ben,ze is bang dat ik mezelf nooit goed zal kunnen redden en veel problemen hierdoor zal krijgen.
Ik weet niet hoe vaak jij die momenten hebt,ik kan echt uren in mezelf gekeerd zijn,maar zo ben ik al sinds ik heel klein ben.
Misschien moet je het gwn accepteren ipv er iets tegen willen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja een dromer ben ik ook zeker. en als je t zo vertelt, moet ik het misschien ook anders zien. maar ik blijf er bang voor, dat er weer zoiets gebeurd. ik ben zo bang om mensen te verliezen en hecht me dan denk ik ook te snel. echt heel erg bedankt voor je reacties, hier heb ik zeker wat aan. als je nog wat meer tips hebt, kan je me die dan misschien sturen via de mail? moet niet, maar ik zou t wel fijn vinden :) jonique4@hotmail.com

Antwoorden (2)

Dag, Eigenlijk geef jezelf al goed aan wat er wanneer gebeurt. Een tegenhanger kan een fysieke tegenhanger zijn. Iets in de vorm van massage of sauna en als dit nog teveel gevraagd is omdat je te weinig in je lijf zit om je veilig te voelen in deze omgevingen, heb je waarschijnlijk wel baat bij lichaamsgerichte therapie. Door meer bewust te zijn van je eigen fysiek, wordt ook de fysieke omgeving je houvast en verlies je je minder in je hoofd.

Tussen deze twee in ligt het gebied van de emoties.. Dus wellicht moet je eerst door wat (oude) angsten heen.

Succes!! Goed dat je je realiseert dat je wat eenzijdig in je lichaam zit, hierdoor kun je langzaam een verschil maken. Eerst door te accepteren dat het is zoals het nu is..

Wees lief en zet kleine stapjes...daar waar je met je aandacht in je lijf blijft of komt.

Zelf doe ik Shiatsu Therapie, maar er zijn meerdere lichaamsgerichte vormen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel redenen om dit te doen. ADD is er een van. Omdat u schrijft dat dit niet altijd gebeurd vermoed ik dat dit niet aan de orde is.

Onze gedachten worden gevormd door onze intuitie, in combinatie met onze cognities. Naarmate wij minder waarnemen in het NU en meer dat wat wij waarnemen in onze hersenen gaan extrapoleren is het mogelijk dat er gebeurd wat u beschrijft.

Focus op de waarneming en ontken uw gedachten. Uw intuïtie maakt weinig fouten. Probeer daarop te vertrouwen. Als dit niet lukt dan is therapie een goed alternatief.