Hoe kan ik mezelf beter tot dingen zetten die ik niet leuk vind?

Het komt voor een deel ook door mijn handicap (en dat is geen excuus, dat weet ik, maar toch). Ik heb het probleem dat ik me niet kan zetten tot dingen die ik niet leuk vind of waar ik het nut niet van inzie ofzo. En alleen als ik heel erg gemotiveerd ben voor iets, lukt het ook. Dit is echt heel lastig en ik zou echt willen dat ik het anders kon. Heeft iemand misschien tips? Alvast uiterst bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is je handicap, als ik zo vrij mag zijn?
Misschien is dat belangrijk voor het eventueel kunnen beantwoorden van je vraag, maar het is aan jou natuurlijk of je dat wel of niet wilt vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb o.a. PDD-NOS (ik heb bij meerdere lotgenoten gehoord dat ze dat probleem ook hebben), en hydrocephalus (waterhoofd), en mij is uitgelegd dat als je dat hebt, je meestal vaker hulp nodig hebt om je tot iets te zetten.

Het beste antwoord

De meeste mensen hebben problemen met het doen van dingen die ze niet leuk/zinvol vinden. Dat is ook vrij logisch: je bent pas gemotiveerd als je ergens achter staat.
Maar: het leven bestaat nou eenmaal niet uit alleen maar leuke dingen doen, dus dat betekent, dat je soms gewoon moet en niet de vermijding in moet schieten. Dat vermijden/uitstellen lijkt lekker makkelijk op het moment, maar op de lange duur kom je in de problemen.
Dus wat tips om uitstellen te vermijden ;-)

1. Zoek uit wat de oorzaak is van je uitstelgedrag: ben je gemakkelijk afgeleid, perfectionistisch? Werk daaraan.
2. Zet een beloning op aanpakgedrag.
3. Verdeel dat wat je moet doen in stukjes/in hapklare brokjes en voer die stapsgewijs uit.
4. Maak tevoren een planning: schrijf die op. Alle dingen die je moet doen, dan zijn ze uit je hoofd en kan je systematisch aan de slag.
5. Begin met de dingen die je het lastigst vindt. Dan is dat maar weer gebeurd.
6. Stel jezelf iedere dag een doel: ik werk x tijd aan de lijst. Dus geen uuuuuren achter elkaar, dat motiveert niet.
7. Wees aandachtig en in het nu met je gedachten. Focus op waar je mee bezig bent en doe dat heel bewust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ervaar ik als een compliment, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (2)

Ik ben zelf enorm geholpen door een therapie die mindfulness wordt genoemd. Het probleem is vaak niet zozeer dat je er jezelf niet toe kan zetten, maar dat je het in je hoofd steeds groter maakt, het honderd keer uitstelt en daardoor eigenlijk enorm veel tijd bezig bent met iets relatief kleins.
Je had het, kort gezegd, beter kunnen doen, dan was je al klaar geweest.
Mindfulness leert je meer in het moment te leven.
Je piekert dus niet meer zoveel over wat je nog moet doen, maar hou je bezig met wat je nu aan het doen bent. En dat hak je ook nog eens in kleine stukjes.
Laten we een voorbeeld nemen:
Je moet een deur schilderen. Daar zie je vreselijk tegenop. Bovendien moet je dan eerst schuren, gatver, gedoe, en dan verf kopen, en oh ja, ook nog een kwast zoeken, laat maar zitten hoor, morgen weer een dag, pfff.

Je kan ook zeggen: ik moet die deur schuren. De rest komt later. Dan pak je schuurpapier, en begint. Niet aan de deur, maar aan de bovenrand. Dat is alles wat je doet. Een klein klusje, en zo klaar.
Daarna de linkerkant. Alleen maar dat. Niet nadenken over de rest, maar alleen die linkerkant schuren. Daar ben je snel mee klaar. Missie vervuld!
Nu de onderkant...

Zo hak je het in stukjes die te overzien zijn.

Het komt uit het boeddhisme, maar wordt inmiddels door veel therapeuten gegeven en ook gewoon vergoed door je ziektenkostenverzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk omschreven ;-)
Deels worden technieken uit het Boeddhisme gebruikt, maar ook van yoga en therapieën.
Wat heel belangrijk is: zijn in het hier en nu en met alle aandacht doen waar je mee bezig bent.
Ik heb er ook veel baat bij.
Zeker een plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk Wendy, twee mindfulness fans!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken er nog een heleboel ;-)
Ben echt heel blij die cursus te hebben gedaan; vind het een verrijking! Wel belangrijk vind ik wie de cursus geeft, want het is vrij. Aangezien er veel "los" kan komen op geestelijk gebied vind ik het belangrijk, dat er een psycholoog of deskundige in het team aanwezig is, of de cursus zelf geeft.
Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht. Een cadeautje, een keertje naar de kroeg of een taartje eten, een keer naar de bioscoop. Verzin iets dat je leuk vindt en niet zo vaak zomaar doet en dat je kunt beschouwen als een schouderklop voor het Toch Doen Van Een Vervelende Klus.
...en natuurlijk niet smokkelen en eerst de beloning pakken en de klus stiekem toch niet doen.

Knip en plak van goudpapier een oversized medaille met de tekst 'ik ben een kanjer' en hang die op in je keuken of speld die op je revers als je naar buiten gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip, ik snap ook niet waarom een minnetje is gegeven.