Meisje van 15 douche-angst. Hoe te 'verhelpen?'

Mijn dochter van 15 is als de dood voor douches.
In het verleden waren er dingen gebeurt en sindsdien kan ze niet meer ''alleen'' douchen.
ik bleef er altijd bij maar nu ze ouder is wilt ze het niet meer..
Vandaag toen ze ging douchen hoorde ik haar gillen en rende ik naar boven, ik deed de deur open en zag haar huilen. Heb de shampoo afgespoeld en haar meegenomen naar me kamer. het enige wat ze deed is knuffelen en huilen, ik wist echt even niet wat ik moest doen/zeggen.
Na een half uur ging ze weer naar haar kamer en nu komt ze er niet meer uit, zelfs als ik haar roep.

Is er een manier om haar vertrouwen te geven dat er niks kan gebeuren? Hoe kan ik dit dan doen of moet er professionele hulp bij? Reactie's zijn altijd welkom, het is eigenlijk wel een beetje spoed. Want dit is al sinds haar 8ste zo!!

Liefs,,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Het beste antwoord

Dit lijkt me een bijzonder zware kwestie. Echt iets waar je niet in je eentje uitkomt en waar dus professionele begeleiding bij nodig is.

Het doet bij mij heel erg het vermoeden van misbruik in een jongere levensfase opkomen, des te meer reden om een professional te laten kijken wat hier aan de hand is en hoe het verholpen kan worden.

Eerlijk gezegd: als dit al zolang speelt, begrijp ik niet zo goed waarom er niet eerder hulp bij is gehaald...

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

is er misschien iets in de douche gebeurd toen ze 8 jaar was, zo ja probeer daarover te praten dit kan helpen omdat ze dan gaat inzien dat er eigenlijk geen groot probleem kan zijn !

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om de oorzaak te zoeken van de douche -angst. Ze is niet bang voor douchen maar waarschijnlijk komt de gebeurtenis steeds terug van die nare ervaring tijdens het douchen en raakt ze daarvan in paniek.

Kan ze met jou praten over wat er is gebeurd op haar 8e? Als ze daar over kan praten en vertellen hoe het voor haar was en jij begrip toont is dat al een hele stap.

Omdat het al zo lang geleden is en ze nog steeds bang is kan het ook zijn dat ze meer professionele hulp nodig heeft.
Ga dan niet zomaar klakkeloos met elke therapeut of hulpverlener in zee, maar laat je goed voorlichten door een huisarts, slachtofferhulp o.i.d.
Soms zijn er ook speciale contactgroepen voor tieners die hetzelfde hebben meegemaakt . Creatieve therapie kan ook werken. KLicht er aan of dat bij haar past.
Daarover zouden misschien Jeugdzorg of het RIAGG je verder kunnen helpen.
Nog een idee zou zijn EMDR. Dat zijn vaak kortdurende behandelmethodes voor onder andere angstklachten na traumatische gebeurtenissen. Kijk maar eens bij de bron die ik toevoeg. Sterkte met je dochter, het komt vast weer goed. Maar zeg tegen haar dat het zo niet verder kan en onderneem samen actie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kunt u er zelf aan doen?
Angst gaat bijna altijd gepaard met een verhoogde spierspanning, ook als u dit zelf niet echt merkt. Vermindering van spierspanning kan helpen om uw angst te verminderen. Om te leren ontspannen, hoeft u niet per sé naar een therapeut. Het is heel goed mogelijk om zelf ontspanningsoefeningen aan te leren en toe te passen. Het is hiervoor wel nodig dat u, zeker in het begin, zeer regelmatig oefent, liefst meerdere keren per dag. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, een kwartiertje is vaak al voldoende. Als u meer ontspannen in het leven staat en gevreesde situaties tegemoet treedt, heeft de angst veel minder kans. Mensen kunnen nu eenmaal niet tegelijk ontspannen en angstig zijn. Zorgt u er dus voor, dat de ontspanning het wint van de angst.

Hoewel onduidelijk is in hoeverre een verstoorde ademhaling (hyperventilatie) een rol speelt, blijken ook ademhalingsoefeningen goed te werken. Niet alleen wordt u hier rustiger van, het kan u ook het gevoel geven dat u zelf weer invloed uitoefent op uw situatie, waardoor u zich sterker voelt.

Ga eens voor uzelf na waar uw angstgevoelens mee te maken hebben, en in hoeverre dit reëel is. Kloppen de angstige gedachten die u in uw hoofd heeft werkelijk, of kunt er ook anders tegenaan kijken? Door uzelf bewust te worden van deze gedachten, lukt het vaak al om ze (voor een deel) te relativeren, waardoor de angst zal afnemen. U kunt de nieuwe, relativerende gedachten voor uzelf op papier zetten en bij u dragen, zodat u hier op moeilijke momenten nog eens naar kunt kijken.

Probeer enkele zinnen te bedenken, die tegenwicht bieden aan de ‘rampgedachten’. Oefen deze zinnen en probeert u deze toe te passen in situaties waarin u zich angstig voelt. Zeg bijvoorbeeld zachtjes tegen uzelf “rustig maar, er gebeurt niets” of “je kunt het aan”. Veel mensen hebben er baat bij om zichzelf op deze manier gerust te stellen, wanneer ze de angst voelen opkomen.

Zoek afleiding als u in een situatie bent die u spannend vindt. Laat u niet meeslepen door de angstige gevoelens of gedachten, maar richt uw aandacht op de dingen om u heen. Probeert u bijvoorbeeld eens bewust te kijken naar andere mensen: hoe zij eruit zien, wat ze aan hebben, enzovoort. Of geef uzelf een opdracht om uw hersenen bezig te houden, zoals het terugtellen vanaf duizend, in stappen van drie. De angst heeft dan veel minder kans om vat op u te krijgen omdat u met heel andere dingen bezig bent.

Toegevoegd na 30 seconden:
Wordt vervolgd in de reactie....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het langzaam aan aanpakken.

Aangezien je nu al sinds d'r 8ste erbij blijft.. is het niet zomaar afgebouwd.

Weet niet of je nu in de badkamer erbij staat, maar ga anders eens bij de deur staan, of met de deur dicht en praat af en toe tegen haar, dat ze het gevoel heeft dat er iemand is waarbij ze zich veilig voelt.

Langzaam aan zal ze zich dan ook beter realiseren dat er niks aan de hand is, en kan je het steeds verder afbouwen, bijv steeds minder praten of niet meer praten, steeds stap voor stap..

Lijkt mij de beste oplossing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Deze - voorlopige - oplossing zou ik ook voorstellen. Precies zoals jij het zegt; achter de gesloten deur en af en toe iets zeggen, zodat de dochter weet dat ze niet echt helemaal alleen is. @Aysecigim,
Daarnaast zou ik wel proberen om hulp te krijgen voor je dochter. Via de huisarts kun je een verwijzing krijgen voor bijv. een psychotherapeut. Op de een of andere manier heeft je dochter een trauma ervaren, en hoe moeilijk het ook is: zij MOET dit gaan verwerken. Heel veel sterkte!
burgos
12 jaar geleden
Voorlopige oplossing, hoe kan je het bedenken, het moet niet gekker worden. Dat kind moet hulp,hhhuuuulllpppp.Zo snel mogenlijk naar een dokter, dat kind wordt pshysich
patient.
Ga eens met je huisarts praten. Die kan adviseren of en welke hulp ze nodig heeft hierbij. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je door er in het verleden altijd erbij te blijven deze angst gecreëerd, want als er immers niets te vrezen valt waarom zou je er dan wel altijd bij blijven? Iets wat over zo'n lange tijd is gecreëerd heeft ook tijd nodig om weer te verdwijnen/in mindere mate aanwezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga je een bot en kort door de bocht antwoord geven:

Neem nu eens eindelijk AKTIE!

Als jij inderdaad een dochter hebt die 15 is en altijd bloed "bij de ontlasting" heeft en panisch is om te
douchen ga dan als de wiedeweerga met dat kind naar een dokter!@!

Eerst een huisarts.
En praat met die man/vrouw.
En laat je doorverwijzen.

Je bent niet wijs als je je kind al 7 jaar hebt laten rondlopen met een dergelijke angst en dergelijke problemen.

NEE! Jij kan geen manier vinden om haar vertrouwen te geven dat er niks kan gebeuren. Daarvoor is dit veels te ernstig of kijk je zelf niet goed of ontken JIJ zelf problemen?

Misschien is ze wel misbruikt, of wordt ze misbruikt of wat dan ook.

DOE iets! Zoek hulp. En snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kort door de bocht is dat niet ; we hebben haar vragengeschiedenis - ook de verwijderde vragen - een beetje gevolgd, en dit is niet meer de rubriek huis- tuin- en keukenprobleempjes. Hopelijk en misschien niet zo heftig, maar heftig genoeg om buiten het 'doe het zelf'- circuit te liggen. Hulp is hoe dan ook nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Binjie: hoe Momopoyolo antwoord geeft is confronterend en de eerste stap richting hulpverlening zetten is vaak niet makkelijk, dat ben ik beide met je eens.
De andere kant is: zachte heelmeesters maken stinkende wonden: vraagsteller heeft al 8 jaar zelf geprobeerd te "dokteren" en dat is wel heeeeeeeeeeel erg en verbijsterend lang, zeker gezien de problematiek.
Ik ben het geheel eens met Momopoyolo: soms is het heel erg nodig om iemand wakker te schudden, zodat actie richting hulpverlening wordt gezet.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Subtiel is het antwoord allesbehalve. echter ben ik het volledig met je eens. een kind dat al 7 met een dergelijk trauma rond loopt had al lang geholpen moeten worden. een plusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Momo: je antwoord een paar keer gelezen. Ik vind zowel de manier waarop als het feit dat je er geen doekjes omwindt terecht. Dit had al lang en breed aangekaart moeten worden bij de jeugdpsychiatrie of hulpverlening van een vergelijkbaar kaliber. +1
@Aysecigim: goed dat je aan de bel trekt maar ga dat alsjeblieft ook doen bij professionele hulpverleners. Die kunnen jou en je dochter helpen.
Cryofiel
12 jaar geleden
@aysecigim: denk ook eens na over WIE er eigenlijk professionele hulp nodig heeft. Is dat echt alleen je dochter...???
burgos
12 jaar geleden
Sorry hoor, maar hoe kan je in Godsnaam zo lang
wachten met hulp zoeken voor je kind, vraag mij wel eens af, sorry, sorry, zoek je zelf geen aandacht.
Het kan niet zo zijn dat je 8 jaar ja 8 jaar hier mee door blijft tobben,je ben verantwoordelijk voor je kind hoor,en zoals ht er nu naar uitziet kan e nooit een leuk leven lijden.ze krijgt steeds weer andere trauma,s en dat zal zo blijven als je geen hulp zoekt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie nog een andere mogelijkheid: is aysecigim wel de moeder?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik bedoel: is zij niet de dochter die net doet alsof ze haar moeder is?
burgos
12 jaar geleden
Creofiel,helemaal,
maar dan ook helemaaaallll met je eens.
kan haast niet anders. sorry maar voor je poes ben je nog
bezorgder, klinkt hart,maar die moeder? moet echt wakker geschud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo!.. Met die info over bloed enz erbij zeg ik ook, Meteen!!! Naar de dokter!.. Dikke plus!