Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Meisje van 15 douche-angst. Hoe te 'verhelpen?'

Mijn dochter van 15 is als de dood voor douches.
In het verleden waren er dingen gebeurt en sindsdien kan ze niet meer ''alleen'' douchen.
ik bleef er altijd bij maar nu ze ouder is wilt ze het niet meer..
Vandaag toen ze ging douchen hoorde ik haar gillen en rende ik naar boven, ik deed de deur open en zag haar huilen. Heb de shampoo afgespoeld en haar meegenomen naar me kamer. het enige wat ze deed is knuffelen en huilen, ik wist echt even niet wat ik moest doen/zeggen.
Na een half uur ging ze weer naar haar kamer en nu komt ze er niet meer uit, zelfs als ik haar roep.

Is er een manier om haar vertrouwen te geven dat er niks kan gebeuren? Hoe kan ik dit dan doen of moet er professionele hulp bij? Reactie's zijn altijd welkom, het is eigenlijk wel een beetje spoed. Want dit is al sinds haar 8ste zo!!

Liefs,,

Weet jij het antwoord?

/2500

is er misschien iets in de douche gebeurd toen ze 8 jaar was, zo ja probeer daarover te praten dit kan helpen omdat ze dan gaat inzien dat er eigenlijk geen groot probleem kan zijn ! succes!

Het beste is om de oorzaak te zoeken van de douche -angst. Ze is niet bang voor douchen maar waarschijnlijk komt de gebeurtenis steeds terug van die nare ervaring tijdens het douchen en raakt ze daarvan in paniek. Kan ze met jou praten over wat er is gebeurd op haar 8e? Als ze daar over kan praten en vertellen hoe het voor haar was en jij begrip toont is dat al een hele stap. Omdat het al zo lang geleden is en ze nog steeds bang is kan het ook zijn dat ze meer professionele hulp nodig heeft. Ga dan niet zomaar klakkeloos met elke therapeut of hulpverlener in zee, maar laat je goed voorlichten door een huisarts, slachtofferhulp o.i.d. Soms zijn er ook speciale contactgroepen voor tieners die hetzelfde hebben meegemaakt . Creatieve therapie kan ook werken. KLicht er aan of dat bij haar past. Daarover zouden misschien Jeugdzorg of het RIAGG je verder kunnen helpen. Nog een idee zou zijn EMDR. Dat zijn vaak kortdurende behandelmethodes voor onder andere angstklachten na traumatische gebeurtenissen. Kijk maar eens bij de bron die ik toevoeg. Sterkte met je dochter, het komt vast weer goed. Maar zeg tegen haar dat het zo niet verder kan en onderneem samen actie.

Wat kunt u er zelf aan doen? Angst gaat bijna altijd gepaard met een verhoogde spierspanning, ook als u dit zelf niet echt merkt. Vermindering van spierspanning kan helpen om uw angst te verminderen. Om te leren ontspannen, hoeft u niet per sé naar een therapeut. Het is heel goed mogelijk om zelf ontspanningsoefeningen aan te leren en toe te passen. Het is hiervoor wel nodig dat u, zeker in het begin, zeer regelmatig oefent, liefst meerdere keren per dag. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, een kwartiertje is vaak al voldoende. Als u meer ontspannen in het leven staat en gevreesde situaties tegemoet treedt, heeft de angst veel minder kans. Mensen kunnen nu eenmaal niet tegelijk ontspannen en angstig zijn. Zorgt u er dus voor, dat de ontspanning het wint van de angst. Hoewel onduidelijk is in hoeverre een verstoorde ademhaling (hyperventilatie) een rol speelt, blijken ook ademhalingsoefeningen goed te werken. Niet alleen wordt u hier rustiger van, het kan u ook het gevoel geven dat u zelf weer invloed uitoefent op uw situatie, waardoor u zich sterker voelt. Ga eens voor uzelf na waar uw angstgevoelens mee te maken hebben, en in hoeverre dit reëel is. Kloppen de angstige gedachten die u in uw hoofd heeft werkelijk, of kunt er ook anders tegenaan kijken? Door uzelf bewust te worden van deze gedachten, lukt het vaak al om ze (voor een deel) te relativeren, waardoor de angst zal afnemen. U kunt de nieuwe, relativerende gedachten voor uzelf op papier zetten en bij u dragen, zodat u hier op moeilijke momenten nog eens naar kunt kijken. Probeer enkele zinnen te bedenken, die tegenwicht bieden aan de ‘rampgedachten’. Oefen deze zinnen en probeert u deze toe te passen in situaties waarin u zich angstig voelt. Zeg bijvoorbeeld zachtjes tegen uzelf “rustig maar, er gebeurt niets” of “je kunt het aan”. Veel mensen hebben er baat bij om zichzelf op deze manier gerust te stellen, wanneer ze de angst voelen opkomen. Zoek afleiding als u in een situatie bent die u spannend vindt. Laat u niet meeslepen door de angstige gevoelens of gedachten, maar richt uw aandacht op de dingen om u heen. Probeert u bijvoorbeeld eens bewust te kijken naar andere mensen: hoe zij eruit zien, wat ze aan hebben, enzovoort. Of geef uzelf een opdracht om uw hersenen bezig te houden, zoals het terugtellen vanaf duizend, in stappen van drie. De angst heeft dan veel minder kans om vat op u te krijgen omdat u met heel andere dingen bezig bent. Toegevoegd na 30 seconden: Wordt vervolgd in de reactie....

Misschien heb je door er in het verleden altijd erbij te blijven deze angst gecreëerd, want als er immers niets te vrezen valt waarom zou je er dan wel altijd bij blijven? Iets wat over zo'n lange tijd is gecreëerd heeft ook tijd nodig om weer te verdwijnen/in mindere mate aanwezig te zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100