Wat voor effect heeft eenzelfde ziektebeeld binnen een psychiatrische afdeling?

De verscheidenheid aan psychiatrische ziektebeelden hebben vaak invloed op clienten binnen een psychiatrische afdeling. Mijn vraag is of iemand meer weet over de invloed die dit heeft? En wat als men een groep met 1 soort psychiatrisch ziektebeeld op een afdeling plaatst? Is hier ooit onderzoek naar gedaan? Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je doelt op de effecten binnen een klinische setting (opname)
Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden, afhankelijk van de problemen.

Als eerste is het voor mensen die een bepaalde stoornis hebben goed om te zien dat ze niet de enige zijn met deze klachten. Ze kunnen steun bij elkaar vinden en tips uitwisselen om beter te worden.
Dit werkt echter ook de andere kant op. Door mensen met vergelijkbare stoornissen bij elkaar te voegen kunnen ze trucs van elkaar krijgen om de behandeling te saboteren.

Uit eigen ervaring in een opnamesetting en in groepstherapieën heeft vaker de herkenning en de steun aan elkaar de overheid dan de andere optie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet geen onderzoek naar gedaan en hoewel lotgenoten contact nuttig kan zijn is dat vaak op een psychiatrische afdeling niet echt positief. Vaak is er meer negativiteit en dat nemen mensen over van elkaar. Wanneer je opgenomen bent ben je gevoeliger voor stemmingen van andere en dan met name negatieve stemmingen, die energie pik je sneller op en het is niet altijd bevorderlijk dus voor je herstel. Wel is het 'fijn' te weten dat je niet alleen staat met je probleem, maar over het algemeen is het een plek waar je beter niet zijn kunt ivm de energie die er hangt. (dat voelen zelfs mensen die daar op bezoek komen)