Hoe komt het dat wanneer je piekert je hier helemaal in verzeilt raakt en niet meer realistisch kunt nadenken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Piekeren doe je wanneer je een probleem hebt en je wilt weten hoe het komt of hoe je het oplost en je weet niet waarom of hoe, kortom....je komt er niet zelf uit. Het probleem kan zelfs zo groot zijn dat je door hieraan te denken alle andere dingen om je heen vergeet want dit probleem is het belangrijkste voor je en komt op de eerste plaats. Het punt dat je dan de realiteit verliest is dat bij het erover nadenken en een oplossing vinden gaat fantaseren dat je een manier hebt om ervanaf te komen en je in gedachten al voor je ziet hoe je leven er uiteindelijk uitziet zonder dit probleem, kortom...je leeft niet meer in de realiteit. Hoewel veel mensen er toch in blijven geloven dat ze er zelf weer uit komen gebeurd dit toch zelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een hobby zoeken die je erg leuk vind of sporten, kortom...iets waar veel inspanning voor nodig is wat afleiding kan zijn voor je piekerprobleem en probeer dit zoveel mogelijk met anderen te doen en Zo min mogelijk alleen te zijn. Mocht dit niet werken kan je altijd bij een huisarts om een verwijsbriefje vragen voor een psycholoog. Veel mensen schamen zich om daar te komen maar hoeft helemaal niet zo te zijn, het kan je piekergedrag aanzienlijk verminderen en je een beter gevoel geven.

Andere antwoorden (3)

Vicieuze cirkel
Iemand die veel piekert, zal zich hier soms bewust van zijn. Toch is het moeilijk om de negatieve denkpatronen te doorbreken. Het piekeren zorgt namelijk voor lichamelijke en geestelijke spanningen, wat weer aanleiding is tot meer piekeren. Ook de inactiviteit die voort kan komen uit gepieker, kan leiden tot een versterking van het piekergedrag. De piekeraar verzet steeds minder werk, waardoor de twijfel over zichzelf toeneemt. Dit zorgt voor meer onzekerheid en extra zorgen, kortom meer stof om over te piekeren. Piekeren heeft dus de neiging zichzelf te versterken. Men bevindt zich in een vicieuze cirkel, waar moeilijk uit te breken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deepak Chopra schreef eens: De wereld om jou heen is een verlengde van jezelf.
Het niet realistisch nadenken is iets wat je zelf over je afroept dus je kunt er ook voor kiezen om er anders in te gaan staan. Het is dan ook goed om er samen met een buitenstaander naar te kijken zodat je dingen anders gaat zien en niet terug rolt in het piekeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door piekeren kun je dingen gaan geloven die je jezelf aanpraat. Hierdoor kan het zijn dat je niet meer realistisch nadenkt over je relatie, omdat je jezelf hebt aangepraat dat je vriend(in) een ander heeft. Of je praat jezelf aan dat je familielid die wat gezondheidsklachten heeft, ernstig ziek is en niet meer van die gedachte afkomt.