Lijd ik aan een burnout met deze symptomen?

Zou ik aan een burnout kunnen lijden? Ik merk een paar grote wijzigingen in mezelf op ten opzichte van een paar jaar geleden:

-Heb eigenlijk geen zin om ergens aan te beginnen, daar waar ik vroeger altijd heel actief was. Naar de cinema, een week-endje weg organiseren, het huis opruimen, een barbecue organiseren,... ik zie er enorm tegen op om er aan te beginnen. Eens dan toch begonnen (meestal onder druk van mijn vrouw) vind ik het toch best wel leuk.

-Vroeger had ik grootse plannen, ik zou de wereld rondfietsen, ik zou een eigen bedrijf beginnen en stinkend rijk worden, ik zou een boek schrijven, enz,... maar nu word ik al moe als ik er nog maar aan denk. Ik beleef eigenlijk aan heel weinig zaken nog plezier.

-Op het werk heb ik er steeds minder zin in. Vroeger wou ik de puntjes op de i maar nu interesseert het me allemaal niet zo veel meer. Ik klop mijn uren. Moet er bij vermelden dat het het laatste jaar veel drukker geworden is en ik in een veel complexere omgeving werk nu dan vroeger (ben IT-er).

-Ik ben voortdurend moe en het enige wat ik eigenlijk thuis wil doen, is in bed tv liggen kijken en slapen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Amadea
9 jaar geleden
In eerste instantie denk ik aan een midlife crisis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik krijg uit je verhaal het gevoel je er gewoon geen zin meer in hebt, dat je je leven grondig onder de loep moet nemen en moet onderzoeken wat je wil veranderen. Ik denk meer aan sleur dan een burn out. Dit omdat je er geen lol meer in hebt, de energie ook niet meer op kan brengen. Andere dingen zijn voor jou belangrijker geworden dan het werk en de klussen in huis, dat werkt ook niet motiverend, bij een burn out zijn de klachten ook ernstiger. Het kan wel een beginnende burn out zijn, maar dat lijkt mij niet het geval, maar ik ben geen arts.
http://www.gezondheidsnet.nl/stress-en-burn-out/hoe-herken-je-een-burn-out
Ritsuka
9 jaar geleden
klinkt eerder als soort sleur inderdaad
Antoni
9 jaar geleden
Heb je dit ook al besproken bij het gesprek bij het Centrum voor geestelijk gezondheid uit je eerdere vraag "Hoe gaat het er aan toe in het "Centrum voor geestelijke gezondheid" (ben bloednerveus om er naar toe te gaan) ??" http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/psyche/gaat-toe-centrum-geestelijke-gezondheid.525458 ? Als het nog niet is besproken, is het naar mijn idee verstandig dat alsnog te doen, mits je daar nu verder wordt behandeld.
liveisgreat
9 jaar geleden
ik kan me aansluiten bij "sleur".
Burn-out is vaak dat je wel wil maar niet meer kan. Je lichaam en geest nemen niets meer op, zoals bij een verzadigde spons. Het is raar dat in onze contreien, met onze vijfdagenweek, achturendag etc. burn-out bestaat. Niet dat ik de mensen met burn-out niet serieus neem (integendeel). Maar tegenover mij woont iemand die in Colombia mensen te werk stelt aan 200 € per maand, zes dagen in de week en 12 uren per dag. Volgens hem heb je daar nooit iemand met "burn-out"....terwijl ze toch echt heel veel meer werken dan wij plus stukken minder loon hebben ("komen ze net mee rond" dixit mijn buur).
Het interesseert me echt wel waarom er daar minder burn-out is (of zou zijn, ik weet het natuurlijk niet zeker) dan bij ons... Misschien eens een aparte vraag waard.
Maar bij jou volg ik dus het advies dat je al kreeg : onderzoek je leven. Niet alleen je werk, maar alles. Het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg zal je vast en zeker op weg helpen, maar zelfs in een begeleiding ben jij het nog steeds die het "werk" doet.
Dus kijk eens of er in je leven nog dingen zijn die je "meenemen", die je passioneren... en als het kan, ga die meer doen. Het is beter te bouwen aan het nieuwe, dat verandert het bestaande vanzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerste voortekenen van Burn-out:
Overmoedig gevoel, vol energie, onrustige gedrevenheid, nooit tevreden, wil als maar meer, lawaaierig aanwezig, veel plannen maken, kan alles aan, niet moe, ook niet aan het einde van de dag, onrustige slaap,slecht in slaap komen, grote eetlust, idee dat je de hele wereld aankan, sneller bewegen, geen rust meer kunnen nemen. Lichte burn-out:
Concentratie verlies, verlies van overzicht, slecht in slaap vallen, bibberig, trillerig, vervelende druk op de borst, stemmingswisselingen, hongerig gevoel maar geen echte honger, sterke behoefte aan suiker, vaak ook drank, snel geïrriteerd.
Ernstige burn-out.
Geen enkel overzicht meer, slaapproblemen, geen trek in eten, of/ en vreetbuien, doodmoe opstaan, zeer veel dromen, nachtmerries, kan niets meer onthouden, geen enkele interesse meer in leuke dingen, de zondagen zijn het ergste, totaal besluiteloos, volkomen lam geslagen gevoel.
Wil liefst alleen maar in bed liggen, in het donker, tot niets meer aan toe komen, wil alleen gelaten worden, grote verwaarlozing van hun omgeving, soms kilo’s afvallen, niets smaakt meer, ziet het leven niet meer zitten, totaal verlies van emotie, alle dagen voelen het zelfde, niet meer in staat om te werken.
Zeer ernstige burn-out: een zeer groot te kort aan levensenergie, volkomen lamgeslagen gevoel en dag en nacht ernstig moe, zelfs opstaan en aankleden is nog te veel. Soms neiging tot zelfdoding.
Apathische houding, volkomen emotieloos, tot niets meer in staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op jouw vraag lijd ik aan een burnout met deze symptomen, heb ij je een antwoord gegeven, dat inmiddels naar de reacties is terug geplaatst, maar jouw antwoord was "Ik schrik me rot, ik herken alle symptomen bij "Lichte burn-out" en sommige bij "Ernstige burn-out". Oeps."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maarten, gezien de reacties van crea en Ritsuka: Ik zie absoluut geen sleur en herken de situatie van mezelf, gelukkig al weer heel lang geleden. Ik weet ook hoe het werkt binnen de ICT en weet precies wat je bedoelt. Het lijkt niet alleen zo dat er steeds meer van je wordt verwacht, het is ook zo! Kom voor jezelf op, want wat is er nu belangrijker, jouw gezondheid of billable uren?

Antwoorden (4)

Een burnout heeft veel symptomen, ieder mens heeft vaak wel een aantal van deze symptomen waarbij hij kan denken "ja dat heb ik ook", dat wil echter nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk een burnout hebt. Wil je zekerheid, ga eens langs de huisarts, deze kan het vaststellen.

Maar, als ik jouw symptomen zo lees denk ik niet aan een burnout, mensen met een burnout zitten vaak vol frustratie, woede en angsten. Hebben bijvoorbeeld slaapproblemen, rusteloosheid en pijnlijke spieren en zijn achterdochtig, hebben lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk en een te snelle hartslag. Kijk eens op de site van mijn bron, daar staan veel symptomen over een burnout, wellicht heb je niet al je klachten vermeld en komt er wel veel overeen.

Dat je misschien geen burnout hebt wil niet zeggen dat je niets anders hebt, ik ben geen dokter en wil dan ook niet met allerlei dingen gaan roepen wat je wel/niet zou kunnen hebben. Eén ding is een feit en dat is dat jij je aan deze punten stoort dus ga echt langs de huisarts en wacht af waar hij mee komt. Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Prima antwoord! + 1 voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord, mahein! Ik heb even gekeken op een link die iemand gaf: http://www.gezondheidsnet.nl/stress-en-burn-out/hoe-herken-je-een-burn-out Ze sommen 14 symptomen op en ik herken er 12 van heel erg duidelijk in mezelf. Oeps, even slikken.
Antoni
9 jaar geleden
De op die website genoemde symptomen gelden naar mijn mening ook voor allerlei andere verschijnselen, ziekten en aandoeningen. Verder geldt dat iedereen wel eens last heeft van de op die website genoemde symptomen. Dat hoeft niet te betekenen dat je een burn-out hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, dat is zeker waar en het wil zeker ook niet zeggen dat je dan meteen een burnout hebt, maar daarentegen zegt het ook niet dat je geen burnout hebt, een dokter kan dit het beste bepalen. @Maarten2015, als jij het gevoel hebt dat je een burnout hebt is dat gevoel genoeg, jij herkent 12 van de 14 symptomen en ik zou zeker eens langs de huisarts gaan, een zelftest is prima en symptomen vergelijken ook maar je krijgt op die manier natuurlijk nooit de juiste diagnose, een vermoeden, maar geen diagnose. Succes.
Moeilijk te zeggen. Vind je niets meer leuk? Ben je ook depressief? Heb je sterke emotionele schommelingen (snel kwaad of huilen)? Als je hier "ja"op kunt antwoorden, dan reken er maar op dat je een burnout hebt of overspannen bent, of hoe ze het ook willen noemen. ALS je dat hebt, dan duurt het herstelproces even lang als de periode waarin je deze ziekte hebt opgebouwd! Dit wordt vaak onderschat en er wordt dan te vroeg weer gereïntegreerd in het werkproces (als dit onderbroken is of is geweest).
Ga naar je huisarts en neem vooral tijd voor jezelf en ga wandelen in de natuur (dan kun je je gedachten van je af zetten en misschien komt alles dan weer op een rijtje). Let wel dit kan lang duren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk en ervaar wat het met je doet als je gewoon toegeeft, en overgeeft aan wat je het liefst wilt, in bed liggen tv kijken en slapen.

Tot zolang je dit nodig hebt, vind, voelt.
Waar we namelijk een burn out van kunnen krijgen, is juist datgene wat je beschrijft. Grootste plannen moeten hebben, actief zijn, sociaal bezig zijn, je best doen op het werk, targetssss....

Dus draai het allemaal juist eens om, wees lui, wees non actief, wees ongeïnteresseerd, voel volledig je tegenzin.
Deze kanten willen misschien ook juist ruimte...

Juist door het voorkomen dat we in depressies en burn outs terecht komen nodigen we deze vaak uit... dat is een paradox.
Burnout en depressie komt heel vaak voort uit het negeren van onze -door de maatschappij niet zo gewaardeerde- kanten (kwaliteiten)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor dit antwoord. Burnouts en depressies kunnen ook voortkomen uit een te groot verantwoordelijkheidsgevoel en geen nee durven zeggen. (eigen ervaring)
Een echte burn-out is een ware ramp aan het worden voor de huidige maatschappij.
Vooral jouw laatste regeltjes waar je schrijft-----Ik ben voortdurend moe en het enige wat ik eigenlijk thuis wil doen, is in bed tv liggen kijken en slapen.-----komen helemaal overeen met de klachten van een flinke burn-out.
Dus is mijn antwoord op je vraag ja, dit zijn de symptomen van een burn-out.

Een mens heeft per dag een bepaalde hoeveelheid energie.
Die moet je over de dag verdelen.

Ook is er een soort reserve energie. voor als je onverwachts moet overwerken, of je gaat sávonds nog je tuin op knappen.

Dan is er nog je levens energie, als het daarmee mis gaat, is het ook goed fout en kom je mogelijk nooit meer aan het werk.

Energie die opraakt ( je wordt dus moe) moet weer aangevuld worden, door eten, drinken en vooral slapen/ uitrusten.
Bij een burn-out wordt er meer energie verbruikt dan er weer bij komt.
Hierdoor ontstaat een tekort aan energie, maar dat kan je vrijwel geheel compenseren met je reserve energie.
Maar ook die wordt natuurlijk niet meer voldoend aangevuld.

Dit gaat nog een tijdje zo door, totdat het helemaal vast gaat lopen.
Allerlei lichamelijke klachten gaan opspelen en uiteindelijk kan je niet meer functioneren.