Is er een objectieve methode om te bepalen of iemand psychotisch is?

Is er een objectieve methode om te bepalen of iemand psychotisch is? Stel da contactpersonen iemand meerdere malen op een gesloten afdeling doen belanden, waar deze tegen zijn zin medicatie moest slikken en met psychiatrische interventies te maken kreeg, terwijl deze het idee heeft nog nooit psychotisch te zijn geraakt.

een jaar geleden
in: Psyche
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Dat kunnen iig niet alleen die contactpersonen hebben gedaan - daar zit een psychiater tussen. En bij gedwongen behandeling ('tegen zijn zin medicatie moest slikken') is er ook iets van een RM nodig.
tinus1969
een jaar geleden
En die psychiater is er idd om die psychose te objectiveren.
Antoni
een jaar geleden
@tinus1969, wat is een RM?
tinus1969
een jaar geleden
Rechterlijke Machtiging
Antoni
een jaar geleden
Dank je, @tinus1969.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Een van de kenmerken van een psychose KAN zijn dat de betrokkene zelf vindt dat er niets aan de hand is, dwz hij/zij ervaart zelf haar toestand en blik op de wereld als "normaal" (en alle anderen zijn gek...)

Antwoorden (3)

Als je de medische betrokkenen (psychiaters e.d.), objectief mag noemen, wel ja.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min
Aangezien psychiaters/psychologen niets meer hebben dan communicatie/observatie, is er de mogelijkheid dat te communiceren/laten observeren wat deze mensen verwachten bij een psychose. Laten we een dronken persoon als voorbeeld nemen.
Je kan makkelijk nadoen dat je dronken bent, sterker nog, als je de impressie hebt dat je alcohol drinkt ga je vaak vanzelf al de "symptomen" tentoonspreiden. Een "objectieve" (Amerikaans) agent zal je met wat loop en behendigheidstestjes ook zo kunnen bedotten. MAAR een bloed-alcoholtest zal een objectieve bepaling geven. Voor psychologische problemen zijn er volgens mij maar zelden objectieve methodes. Maar als die er wel zijn voor het meten van psychoses dan zal je die methode even moeten delen, en het niet hoeven gooien op de objectiviteit van de onderzoekers. Let op:
Ik zeg dus niet dat er geen objectieve methode is om dit vast te stellen, maar dat dit antwoord geen objectieve methode beschrijft.
Nee, zo’n objectieve methode is er nog niet.
Een MRI-scan kan onregelmatigheden in de frontale of temporale kwabben of de thalamus en hypothalamus aantonen bij patiënten die in een vroeg stadium van hun psychose zitten.
Je zou kunnen zeggen dat het ontbreken van deze onregelmatigheden erop zou kunnen wijzen dat iemand niet psychotisch is. Maar 100% zeker is dit niet.
SimonV
een jaar geleden
Er is geen objectieve methode om te bepalen of iemand psychotisch is. Diagnose van psychose wordt gedaan door een psychiater of psycholoog, die een gesprek voert met de patiënt en hun gedrag observeert.
9 maanden geleden