Wanneer ben je gehandicapt?

Ben je bijvoorbeeld met dyslexie of adhd gehandicapt?

Toegevoegd na 41 minuten:
wiki zegt : Mentale retardatie[1] (letterlijk geestelijke vertraging), intellectuele stoornis, geestelijke/verstandelijke handicap of mentale handicap is een naam voor een ontwikkelingsstoornis

en een ontwikkelingsstoornis is dus adhd en dyslexie

dan zou het toch wel zo zijn of neit?

Toegevoegd na 41 minuten:
wiki zegt : Mentale retardatie[1] (letterlijk geestelijke vertraging), intellectuele stoornis, geestelijke/verstandelijke handicap of mentale handicap is een naam voor een ontwikkelingsstoornis

en een ontwikkelingsstoornis is dus adhd en dyslexie

dan zou het toch wel zo zijn of neit?

Toegevoegd na 41 minuten:
wiki zegt : Mentale retardatie[1] (letterlijk geestelijke vertraging), intellectuele stoornis, geestelijke/verstandelijke handicap of mentale handicap is een naam voor een ontwikkelingsstoornis

en een ontwikkelingsstoornis is dus adhd en dyslexie

dan zou het toch wel zo zijn of neit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
8.3K
Amadea
11 jaar geleden
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/verschil-tussen-stoornis-handicap.251750
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet bedoeling dat het 3 keer kwam te staan o_o
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt een verzoek sturen naar een moderator om er twee te verwijderen!
Amadea
11 jaar geleden
Mentale retardatie.... Slecht uit het Engels vertaald Nederlands. Op wikipedia kan je vaak niet vertrouwen, hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan nie zomaar iets veranderen bij wiki heb ik wel gezien xd maa snap er ech helemaal niks van o_o
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leeuwtjuh, je haalt 2 dingen door elkaar :) a) bij wiki kan je niet zomaar dingen (slechte vertalingen) veranderen. b) hier op goede vraag kunnen moderators dubbele antwoorden verwijderen die er 3x keer stonden. door het te melden kan je het dus laten veranderen. hoop dat het zo wat duidelijker (overzichtelijker) is en het wel beter te begrijpen is. (anders gewoon even aangeven wát je niet snapt, en waarom niet)
Annswers
11 jaar geleden
Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen handicap.

Het beste antwoord

Het volgende heb ik voor je gevonden en ik citeer:

"De Wereldgezondheidsorganisatie heeft handicaps ingedeeld naar niveau van ernst: een stoornis, een beperking en een handicap. De ernst ligt vooral in de beleving van iemand zelf. Kort gezegd: een stoornis is een lichamelijke afwijking. Als iemand door zo’n stoornis iets niet kan, wordt het een beperking en de beperking wordt een handicap als het een bepaalde rolvervulling in het leven onmogelijk maakt."

Meer info: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/84742-het-verschil-tussen-een-stoornis-beperking-en-een-handicap.html

Een handicap heb je, als je zelf belemmeringen ervaart in de maatschappij op de volgende gebieden:
Scholing;
Arbeid;
Het sociale leven;
Vrijetijdsbesteding.

Zelf noem ik dyslexie en adhd een beperking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had ik ook al gezien
maar ik wil gwn weten of het wel of niet 1 is
niet de meningen ofzo ;s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb je een onderbouwd antwoord gegeven, mèt bronvermelding èn mijn mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik snap er echt niks van ;s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zag dat bij handicap een participatieprobleem is
en dat kan zich voordoen op scholing dat is toch school dus is het wel een handicap ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze zin uit mijn genoemde bron vind ik dan toch wel duidelijk: "Bij een handicap gaat het om de beleving van de beperkte persoon."
Dus: als de BEPERKTE persoon zijn situatie erváárt als een handicap, dan is het dus voor die persoon een handicap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke dan zal ik wel dom zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar goed voor mij is het een belemmering op school
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en sociaal leven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik schrijf nergens dat je dom bent..... dat is helaas jouw invulling en dat vind ik erg jammer!
Als jij het ervaart als een handicap, dan is het dus voor jou een handicap. Dat is feitelijk wat er staat: het is persoonlijk.
En weet je: het zijn gewoon verschillende woorden: niks meer en niks minder dan dat.
Kan me ook heel goed voorstellen, dat het een belemmering voor je is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoezo is het erg jammer ? dus zo werkt het het is pas een handicap als het voor jezelf een belemmering is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar met handicap ben je toch gehandicapt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent echt niet gehandicapt, zoek hulp er zijn voldoende hulpmiddelen die het jou gemakkelijker kunnen maken, vraag op school hulp, via Dedicon kun je aangepast lesmateriaal krijgen, ook kunnen ze op school extra aandacht aan je besteden, je moet even een drempel over, maar zet die stap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
this wel allemaal beetje vaag ;s
of ik ben gewoon dom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Leeuwtjuh: Ik vind het jammer, dat jij jezelf kennelijk dom vindt.... dat is wat je schreef. Dat vind ik een veroordeling van jouzelf en waarom???
Ik begrijp het precies net zoals je schrijft: "het is pas een handicap als het voor jezelf een belemmering is", dus als JIJ het ervaart als een handicap.
Met een handicap ben je gehandicapt, als JIJ het ervaart als handicap. Dat is dus een persoonlijke ervaring.
En ben het met je eens: het is vaag. Mijn zoon heeft ASS (Autisme Spectrum Stoornis): dat werd een handicap genoemd toen het werd geconstateerd bij hem, nu 10 jaar geleden.
Maar nu heet het een geestelijke beperking.
Als jij dus dom bent, dan ben ik het ook.... en aangezien ik mezelf absoluut niet dom vind, vind ik dat van jou ook niet! En ik ben het eens met Crea: je kunt veel hulp krijgen. Zo niet, dan heb je misschien een andere vorm van onderwijs nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind jou niet dom mezelf wel maar betreft onderwerp snap het nu wel
okal is het wel vaag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee; fijn dat het nu wat duidelijker is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leeuwtje, je BENT niet dom maar misschien VOEL je je dom. misschien haal je dingen door elkaar, leggen we het niet goed uit, neem je dingen te letterlijk, maar dom ben je niet. zal proberen om het uit te leggen (het is gewoon ook erg lastig te begrijpen en uit te leggen, want het is een moeilijke vraag die je hebt gesteld) ;-)) voorbeeldje. ik kan niet goed lezen en schrijven.
ik heb dus #een handicap# als ik moet lezen of schrijven. maar BEN ik daardoor dan ook echt #gehandicapt#? JA
als ik van mezelf vind dat ik MOET kunnen wat ik niet (goed) kan. JA
als anderen vinden dat ik iets MOET kunnen wat ik niet (goed) kan. NEE,
als ik weet dat ik mijn best doe, maar er geen probleem van maak als het niet lukt. NEE
als anderen weten dat ik mijn best doe, maar er geen probleem van maken als het niet lukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie Euc!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je reactie maar hoef niet meer uitgelegd te worden snap er niks van omdat ik te dom ben

Andere antwoorden (5)

Naar mijn idee kan je pas spreken van gehandicapt wanneer iemand in zijn of haar dagelijkse leven belemmerd wordt door de beperking(en). Iemand met dyslexie kan meestal een gewoon leven leiden, en iemand met ADHD met behulp van medicatie meestal ook. Dus dat zou ik geen gehandicapte mensen noemen. Dat is meer het geval bij lichamelijke beperkingen, waardoor het niet mogelijk is om bijvoorbeeld zelfstandig van A naar B te reizen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nice +1
Iemand is gehandicapt als hij of zij zichzelf gehandicapt vindt, de meeste mensen hebben een beperking, dat is iets niet kunnen, zonder het gebruik van hulpmiddelen, aangezien er veel hulpmiddelen aangeboden worden in Nederland, ook op gebied van werk en sport en huishouden, komen mensen met een handicap bijna niet voor in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Er zijn anders genoeg mensen in Nederland met een geestelijke handicap, die niet zelfstandig kunnen wonen. En reken maar dat dat echt gehandicapten zijn. Ze zijn geheel afhankelijk van de hulp van anderen.
En wat te denken van de mensen die om uit bed te kunnen, hulp nodig hebben van de wijkverzorging of de hulp van vrijwilligers.
Ik kan hier om me heen zo 10 mensen aanwijzen die ECHT gehandicapt zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je gelezen hoe ik beperking omschreven heb, daarmee geef ik aan wat het verschil is tussen een handicap en beperking, er zijn veel meer mensen die door de maatschappij gehandicapt genoemd worden, die het helemaal niet zijn, de gevallen die jij noemt, zijn inderdaad gehandicapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan vind het toch vreemd dat ik ergens zo test tegen kwam de vraag of je met dyslexie gehandicapt ben
en het antwood was je ;s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben blind, kan dus helemaal niet lezen zonder hulpmiddelen, maar geen arts die mij gehandicapt noemt...
Ik heb een beperking, maar met hulpmiddelen kan ik volwaardig leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
* je = ja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi verwoord crea, en super dat je er zo mee om kan gaan :) een handicap kan men een ander toewijzen, of men kan het van zichzelf zeggen, maar acceptatie en focussen op de dingen die WEL kunnen (al dan niet met een hulpmiddel/ondersteuning) maken een 'handicap' zeer zeker minder beperkend. zo zijn er mensen met een 'handicap' die zo integreren en leven dat er in feite geen sprake (meer) is van 'een handicap'. voor andere mensen is een handicap zodanig dat de beperkingen wel aanwezig zijn en blijven. (dat is het lastige met dit soort algemen begrippen die elk mens weer op een andere manier interpreteert) ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Eucalypje ;)
Handicap is geen wetenschappelijke begrip, maar maatschappelijke begrip.

Het woord handicap duidt op het maatschappelijk functioneren van een persoon, met name zijn capaciteit om zelfstandig te leven en te voorzien in de eigen levensonderhoud. Het woord is afgeleid van de Engelstalige uitdrukking, cap in hand (pet in de hand). Met andere woorden, een gehandicapte was een bedelaar. Dit woord wordt tegenwoordig in Engelstalige landen als beledigend beschouwd, dus politiek niet correct.

Een handicap is dus een permanente en onomkeerbare eigenschap die onder bepaalde of alle omstandigheden nadelig is voor het functioneren. Het functioneren van een persoon is een gevolg van meerdere, complex met elkaar verbonden factoren. Het is niet één, geïsoleerde, aantoonbare feit.
Iemand met dyslexie heeft dus geen handicap, iemand met alleen ADHD ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maarr overal staat wel dat het een handicap is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan wel degelijk een handicap zijn als er geen aanpassingen mogelijk zijn. zo liep mijn dochter (ADD en dyslectie) vast op school. ze kon niet goed leren vonden de leerkrachten.
heb haar laten testen en zijn op een andere manier gaat oefenen met klanken en lezen. nu ze het op school ook weten en er rekening mee houden vinden ze haar ineens een kind wat goed kan leren. (ze snapt nu de opdrachten die ze leest) als men tegen de beperkingen aan blijft lopen kan het wel degelijk een handicap zijn, maar dit is zeker geen vast gegeven. :) nu heeft ze een superrapport, leest vlotter, schrijft beter maar ze zal er nooit in uitblinken. ook een kwestie van accepteren en aanvaarden, en kijken naar wat WEL kan maken of breken m.i. de mate van 'handicap' in veel gevallen. uiteraard zijn er altijd beperkingen die onmogelijkheden aanduiden welke wel van groot belang zijn en men echt nodig heeft als het gaat om b.v. veiligheid, gezondheid, zelfredzaamheid, verantwoording en zelfstandigheid.
het is een begrip dat wat aangeeft over het onafhankelijk en zelfstandig kunnen functioneren of het als zodanig zelf voelen, dan wel door anderen toegewezen krijgt.

in feite is iemand met een handicap iemand met minder mogelijkheden, over welke functiebeperking het ook mag gaan.

o.a. aanpassingen, hulpmiddelen, hulpverleners, ondersteuning, acceptatie, aanvaarding en de instelling van de persoon in kwestie etc zijn factoren die zeker een pos. impact kunnen hebben wat betreft 'de mate van' #een# handicap of beperking.

Toegevoegd na 2 minuten:
in feite ben je dus gehandicapt als je (direct of indirect, door jezelf en/of anderen) geconfronteerd wordt met onmogelijkheden die men niet vanzelfsprekend vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste leeuwtjuh,

Eerst even dit, ik zie je zeer regelmatig zeggen dat je wel dom zult zijn,dat ben je beslist NIET!!!
Verder hoop ik dat je iets hebt aan de (verkorte) antwoorden die ik voor je gevonden heb!

* Dyslexie is een VERBORGEN handicap dus aan de buitenkant is er niks te zien.
* Bij veel dyslectici blijven de capaciteiten vaak verborgen. Via grote omwegen komen ze toch op de plek waar ze moeten zitten, soms komen ze er niet en dan raken ze gefrustreerd. Moeilijkheden strekken zich uit tot ver buiten de grenzen van het oorspronkelijke probleem. Dyslexie is weliswaar niet zichtbaar maar misschien juist daardoor een zeer omvattende handicap!

* De kenmerken van ADHD zijn voornamelijk concentratietekort, impulsiviteit (eerst handelen dan pas nadenken) en de hyperactiviteit (overactief zijn).
*Dit zijn op het eerste gezicht veel voorkomende verschijnselen doch bij ADHD zijn ze erg hardnekkig en enorm sterk zodat zelfs de ontwikkeling erdoor wordt bedreigd. Je mag gerust spreken van een handicap in plaats van een overmaat aan speelsheid.

Het antwoord is dus JA je kunt het een (verborgen) handicap noemen!

Veel sterkte!
Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tkx