Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wanneer ben je gehandicapt?

Ben je bijvoorbeeld met dyslexie of adhd gehandicapt?

Toegevoegd na 41 minuten:
wiki zegt : Mentale retardatie[1] (letterlijk geestelijke vertraging), intellectuele stoornis, geestelijke/verstandelijke handicap of mentale handicap is een naam voor een ontwikkelingsstoornis

en een ontwikkelingsstoornis is dus adhd en dyslexie

dan zou het toch wel zo zijn of neit?

wiki zegt : Mentale retardatie[1] (letterlijk geestelijke vertraging), intellectuele stoornis, geestelijke/verstandelijke handicap of mentale handicap is een naam voor een ontwikkelingsstoornis

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het volgende heb ik voor je gevonden en ik citeer: "De Wereldgezondheidsorganisatie heeft handicaps ingedeeld naar niveau van ernst: een stoornis, een beperking en een handicap. De ernst ligt vooral in de beleving van iemand zelf. Kort gezegd: een stoornis is een lichamelijke afwijking. Als iemand door zo’n stoornis iets niet kan, wordt het een beperking en de beperking wordt een handicap als het een bepaalde rolvervulling in het leven onmogelijk maakt." Meer info: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/84742-het-verschil-tussen-een-stoornis-beperking-en-een-handicap.html Een handicap heb je, als je zelf belemmeringen ervaart in de maatschappij op de volgende gebieden: Scholing; Arbeid; Het sociale leven; Vrijetijdsbesteding. Zelf noem ik dyslexie en adhd een beperking.

Naar mijn idee kan je pas spreken van gehandicapt wanneer iemand in zijn of haar dagelijkse leven belemmerd wordt door de beperking(en). Iemand met dyslexie kan meestal een gewoon leven leiden, en iemand met ADHD met behulp van medicatie meestal ook. Dus dat zou ik geen gehandicapte mensen noemen. Dat is meer het geval bij lichamelijke beperkingen, waardoor het niet mogelijk is om bijvoorbeeld zelfstandig van A naar B te reizen.

Iemand is gehandicapt als hij of zij zichzelf gehandicapt vindt, de meeste mensen hebben een beperking, dat is iets niet kunnen, zonder het gebruik van hulpmiddelen, aangezien er veel hulpmiddelen aangeboden worden in Nederland, ook op gebied van werk en sport en huishouden, komen mensen met een handicap bijna niet voor in Nederland.

Handicap is geen wetenschappelijke begrip, maar maatschappelijke begrip. Het woord handicap duidt op het maatschappelijk functioneren van een persoon, met name zijn capaciteit om zelfstandig te leven en te voorzien in de eigen levensonderhoud. Het woord is afgeleid van de Engelstalige uitdrukking, cap in hand (pet in de hand). Met andere woorden, een gehandicapte was een bedelaar. Dit woord wordt tegenwoordig in Engelstalige landen als beledigend beschouwd, dus politiek niet correct. Een handicap is dus een permanente en onomkeerbare eigenschap die onder bepaalde of alle omstandigheden nadelig is voor het functioneren. Het functioneren van een persoon is een gevolg van meerdere, complex met elkaar verbonden factoren. Het is niet één, geïsoleerde, aantoonbare feit. ----------------- Iemand met dyslexie heeft dus geen handicap, iemand met alleen ADHD ook niet.

Bronnen:
http://www.metzelf.nl/handicap.html

het is een begrip dat wat aangeeft over het onafhankelijk en zelfstandig kunnen functioneren of het als zodanig zelf voelen, dan wel door anderen toegewezen krijgt. in feite is iemand met een handicap iemand met minder mogelijkheden, over welke functiebeperking het ook mag gaan. o.a. aanpassingen, hulpmiddelen, hulpverleners, ondersteuning, acceptatie, aanvaarding en de instelling van de persoon in kwestie etc zijn factoren die zeker een pos. impact kunnen hebben wat betreft 'de mate van' #een# handicap of beperking. Toegevoegd na 2 minuten: in feite ben je dus gehandicapt als je (direct of indirect, door jezelf en/of anderen) geconfronteerd wordt met onmogelijkheden die men niet vanzelfsprekend vindt.

Beste leeuwtjuh, Eerst even dit, ik zie je zeer regelmatig zeggen dat je wel dom zult zijn,dat ben je beslist NIET!!! Verder hoop ik dat je iets hebt aan de (verkorte) antwoorden die ik voor je gevonden heb! * Dyslexie is een VERBORGEN handicap dus aan de buitenkant is er niks te zien. * Bij veel dyslectici blijven de capaciteiten vaak verborgen. Via grote omwegen komen ze toch op de plek waar ze moeten zitten, soms komen ze er niet en dan raken ze gefrustreerd. Moeilijkheden strekken zich uit tot ver buiten de grenzen van het oorspronkelijke probleem. Dyslexie is weliswaar niet zichtbaar maar misschien juist daardoor een zeer omvattende handicap! * De kenmerken van ADHD zijn voornamelijk concentratietekort, impulsiviteit (eerst handelen dan pas nadenken) en de hyperactiviteit (overactief zijn). *Dit zijn op het eerste gezicht veel voorkomende verschijnselen doch bij ADHD zijn ze erg hardnekkig en enorm sterk zodat zelfs de ontwikkeling erdoor wordt bedreigd. Je mag gerust spreken van een handicap in plaats van een overmaat aan speelsheid. Het antwoord is dus JA je kunt het een (verborgen) handicap noemen! Veel sterkte! Groetjes vlindertje

Bronnen:
Algemene informatie over...
www.ritalin-adhd.nl/artikelen/ritalin-en-a...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100