Is een ADD te genezen?

Wat ik bedoel is dat als iemand klachten heeft, dus last van bepaalde dingen, hulp gaat zoeken en dan na een diagnose gedragstherapie gaat doen.
Ik heb bv Add, waardoor ik heel erg chaotisch was, maar ik heb ook 2 kinderen met pdd NOS die juist erg veel structuur nodig zijn zoals alle kinderen eigenlijk, dus ik ervaarde mijn gedrag als een probleem.
Nadat ik een intensieve training heb gevolgd ben ik helemaal verandert, alles in mijn/ ons leven is nu gestructureerd, van te voren gepland en alles gaat op vaste tijden, dus alles is voorspelbaar, dus rust voor iedereen.
Het gaat dus ook erg lekker met de kids.

Ik ervaar dus geen klachten meer die met Add te maken hebben. is Add dan eigenlijk een gedragsstoornis, die door je gedrag te veranderen " genezen" is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw verhaal laat maar weer eens zien dat add een persoonskenmerk is. 1 van jouw trekjes gaf problemen met je omgeving. Je zocht hulp... Leerde organiseren en plannen. Waardoor je de controle kan houden over jouw omgeving.
Deze vaardigheid heb je gewoon nooit goed genoeg geleerd tijdens je jeugd. Goed dat je de kracht het gehadon dit nu wel te leren.

Het beste antwoord

Voor zover nu wetenschappelijk bekend is ADD niet te genezen, omdat het een aangeboren neurologische aandoening is. Deze wordt veroorzaakt door een afwijking in de werking van de neurotransmitters wat weer leidt tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen.
De werking van het brein staat wetenschappelijk gezien nog in de kinderschoenen en er wordt veel onderzoek verricht.
Door je brein op een andere manier te leren gebruiken, door te leren, kan je je gedrag wat veranderen. Dus door jouw intensieve training is dat gelukt.
Maar voor zover dat nu dus bekend is, zal je altijd gevolgen van ADD blijven ondervinden. ADD betreft namelijk niet alleen gedragsproblemen.
Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_disorder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'+'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NIET te genezen??? oh sjoeett, i'm doomed forever!!! ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja meis..... de "waarheid"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, slaat de hele boel hier op tilt..... pfff....
Goed, zoals ik dus al deels schreef: de "Waarheid" MOET gezegd worden. Maar heej: wie weet, in de nabije toekomst, vinden de dames en heren Wetenschappers iets. Joe neffer noow! Enneh: het heeft vast ook hele fijne aspecten ;-))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat heeft het zeker wel hoor, voordelen en pos. punten! bovendien heb ik er zelf geen last van, maar meer de omgeving haha. en daarbij, ik denk dat iedereen weleens iets minder blij is w.b. de minder prettige persoonlijke eigenschapjes, dus eucje ook. :)) ach, 't is niet anders (aanvaarding, acceptatie, en toepassen dan maar hé, en natuurlijk blijven leren van jezelf en ontdekken hoe en wat het beste voor me werkt) al zou ik het kunnen laten verdwijnen met een wonderpil zou ik het niet doen. het lijkt me doodeng om 'normaal' te zijn (wat hier dan ook voor mag staan, het lijkt me zo saai en gewoontjes...)
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen flauw idee wat "normaal" en "gewoon" is!!!!
Ik sommeerde zoonlief laatst "doe es normaaaaaal man".... en toen was zijn lieftallige reactie: "hoe kán dat nou met jullie als ouders"....
Kijk, DAT is nou voor mij vette humor en De Waarheid hahahaha.
Dus ik noem mezelf heel graag prettig gestoord. Kan je álle kanten mee op!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HAHAHAHA wat een humor, (en wijsheid?)
;-)) alles wat normaal is vind ik zelf zo abnormaal, dus een lekker breed begrip als prettig gesoord is zo gek nog niet idd. tijdje terug hadden we een 'jongen' (30 gepasseerd) voor een week mee op vakantie.
autisme, en downsyndroom. ook hij kan lekker gek doen, en dan zeg ik ook: ben je lekker gek aan het doen? of, wat doe je toch ráár!!
moet je de mensen zien kijken op zo'n moment.... (vooral volwassenen!) als volwassenen m.i. té lang blijven staren, of elkaar aanstoten en een ander erop wijzen (ook als hij voor zijn doen 'normaal' doet) zegt ik:
boeiend he? kom anders maar hier staan (pal ervoor dus) dan ziet u het beter.
het GEKKE is dat het dan ineens helemaal niet meer boeiend is en men niet weet hoe snel het hoofd de andere kant op moet. :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dán geneert men zich pas hè..... da's "normaal" en dat vind ik dus ook niet normaal!!!
Langngngng geleden kende ik een jongen met downsyndroom... we stonden met hem en zijn moeder in een groepje te kleppen en opeens viel hij achterover, languit in een plas. Hij had zelf enorme pret en ik lag in een kreukel, want dat heb ik nou eenmaal bij dat soort situaties: ik kan er zelfs de slappe lach van krijgen. Na enige tijd viel het me, al gierend, op dat het doooooooooodstil was en alle ogen op mij gericht waren....vele stonden boos en later waren de reacties net zo. Hoe haalde ik het in m'n kop om te lachen als die jongen viel.... oja, en het was ook nog es UITlachen....
Als het hun kind was geweest, dan had (vrijwel?) iedereen gelachen, maar nu betrof het een jongen met down en DAN lach je niet!!!
HUH?????????????????????????????????????????
Dat is dus "normaal".... nou, voor mij dus ècht niet!!! Dat vind ik discrimineren en als ik ergens de schurft aan heb....juistem!
Hier moest ik even aan denken, toen ik je reactie las ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (3)

Nee, ADD is een neurologische aandoening. Gedragsveranderingen doet de symptomen verminderen maar niet de aandoening verdwijnen.

Het is geen schande om ADD te hebben, het is een aangeboren afwijking in de hersenen.

Het is erg lastig om zelf de ontwikkeling van de klachten te registreren (want ontwikkelen doen ze!) en daarom is het het verstandigste om aangeboden medicatie te gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@krol een ADD kind krijgt met diverse opvoeders te maken, die vaak een andere mening hebben over een kind met ADD. Dit maakt het moeilijk om het kind vaak aan re bieden wat het nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@krol: wat kan add makkelijk zonder medicatie? leefbaar zijn? dan is het ja, behalve dan dat ADD niet genezen kan worden en naarmate de mens ouder wordt ADD manifester gaat worden. Het onderdrukken van de symptomen zal dan steeds moeilijker worden. Genezen? Nee. Omdat ADD een aangeboren neurologische afwijking is is dat niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@krol geen enkele ADDer is hetzelfde, en daarbij is de 'mate van' (gradaties) ook van persoon tot persoon verschillend. de ene kan dus makkelijk zonder medicatie, en de andere beslist niet.
sommigen weten amper dat ze het hebben, en anderen zijn zich continu bewust van de beperkingen en blijven een leven lang bezig met aanpassingen zodat de beperkingen zo min mogelijk impact hebben bij alle facetten van het leven. daarbij is medicatie in eerste instantie een ondersteunend middel. (men kan dan de rust vinden om dingen waar men op vastloopt aan te pakken) daarbij ken ik ook kinderen die autistisch zijn en gedragsproblemen hebben en veel baat hebben bij methylfenidaat. (ze zitten stil, minder vaak ruzie, luisteren beter/pikken het door de medicatie wel op) etc. pas dán kan je vaardigheden ontwikkelen bijschaven daar waar mogelijk. lopen sociale contacten soepeler, en gaat het op school ook een heel stuk beter. het ligt dus idd niet enkel aan ouders of aan het kind, maar er komt veel meer bij kijken. (omgeving, school, vrienden, klasgenoten, ouders, familie, leerkracht, sportclub, mensen in de woonomgeving, en ga zo nog maar even door) door medicatie kan men het dus beter 'leefbaar' maken, ermee om leren gaan. en sommigen hebben het langer nodig dan anderen, en dus de mensen die het niet nodig hebben. (vergeet ook niet de voeding, therapie, etc. want het is wel een breed totaalpakketjes als men 'werkt' met een ADD of ADHD er)
Niet te genezen, maar wat je al zegt door een andere manier van leven heb je geleerd er op een andere manier mee om te gaan. Zie het zo iemand die een been kwijt raak zal in het begin problemen hebben om te lopen, masr hij krijgt kunst been en zal daar met de tijd gewoon mee gaan functioneren. Gewening dus. Maar mooi dat het zo goed gaat bij jou, geeft mij meer hoop en zekerheid voor mijn zoon. Su6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De veronderstelling van AD(H)D is dat het een aangeboren aandoening is van het brein. Wat de oorzaak is, weten we niet. Vaak wordt aangenomen dat de neurotransmitter dopamine een grote rol speelt in het ontstaan van de klachten, maar wetenschappelijk gezien is dat niet aangetoond. Als je kijkt naar de (onderzoeks)feiten, is het zelfs erg onwaarschijnlijk dat een tekort aan dopamine de oorzaak zou zijn.

Er zijn bij AD(H)D wel afwijkingen in de hersenen gevonden, maar alleen op groepsniveau. Dat is dus niet voldoende om hersenscans te gebruiken voor het stellen van een diagnose. Net zoals mannen duidelijk meer spieromvang hebben dan vrouwen, maar je niet alleen op basis van spieromvang kunt vaststellen of iemand man of vrouw is.

Dat betekent dat de diagnose nu gesteld moet worden op basis van de klachten die iemand heeft. Er wordt dus naar gedrag gekeken, en niet naar de oorzaak. Het zou daarom zomaar kunnen dat een deel van de patiënten hyperactief is door afwijking A in de hersenen, een ander deel door een voedselallergie, weer een ander deel door afwijking B in de hersenen, een volgend deel door opvoedingsproblemen, een ander deel door een nog niet bekende hormoonstoornis, en nog weer een ander deel doordat ze gewoon een druk en chaotisch karakter hebben.

Dus hoewel volgens de meest gangbare definities en veronderstellingen het niet mogelijk zou zijn dat je geneest van ADHD, komt het in de praktijk vrij regelmatig voor dat iemand die ooit deze diagnose heeft gekregen, op een later tijdstip niet meer voldoet aan de diagnostische criteria voor ADHD. En onderzoekers van het Radboudziekenhuis vonden begin vorig jaar dat meer dan 60% van de kinderen met ADHD géén ADHD meer had na een speciaal eliminatiedieet (zie bron). Zij pleiten er dan ook voor de definitie van ADHD aan te passen, en van de voeding-geïnduceerde ADHD een apart subtype te maken. Maar afhankelijk van de theorie die je aanhangt, zou je ook kunnen zeggen dat deze kinderen dus geen 'echte' ADHD hadden, omdat bij hen blijkbaar de oorzaak niet in de hersenen lag. Maar zolang er geen biologische marker wordt gevonden voor ADHD, zullen we het moeten doen met de huidige definitie, en dat is er één op basis van gedragskenmerken.

Het antwoord op jouw vraag hangt dus af van de theorie die je aanhangt omtrent het ontstaan van deze klachten. In de praktijk blijkt het echter vaker voor te komen dat iemand op een bepaald moment voldoet aan de diagnostische criteria, en na verloop van tijd niet meer.