Wat houdt sensorimotore psychotherapie precies in?

Wat houdt sensorimotore psychotherapie in bij volwassenen en wanneer wordt het gegeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.9K

Het beste antwoord

De sensorimotore therapie gaat uit van de gewaarwordingen van het lichaam. Door het zogenaamde scannen van het lichaam of van de lichaamssensaties leert de cliënt zijn lichamelijke reacties onderkennen, benoemen en die als veilig te beschouwen.
Traumatische gebeurtenissen kunnen onder ogen gezien worden. Gevoelens , toen niet geuit, kunnen nu wel geuit worden. Zo is ook hier het lichaam het aanknopingspunt voor het begrijpen door de geest en het verstand.
Deze vorm gaat stress als gevolg van trauma te lijf. Pat Ogden is de grondlegster. Telkens wordt de waarnemer in jezelf te hulp geroepen om afgesplitste delen te integreren in je bestaan. Acties die in het verleden niet afgemaakt konden worden – te gevaarlijk- krijgen nu ruimte om zich alsnog te tonen. Verkennen en verleggen van psychische en lichamelijke grenzen maakt dat je jezelf meer een geheel voelt. Ook hier is het uitgangspunt: lichaam en geest zijn een dynamisch geheel. Het leren reiken naar de ander is een belangrijke stap in het helingsproces.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sensomotorische Integratie (SMI)therapie leert mensen om goed te reageren op wat zij horen, zien, ruiken, voelen en proeven. De signalen van onze zintuigen zorgen er bijvoorbeeld voor dat we niet vallen als we bewegen en spelen. Of niet te schrikken als iemand ons aanraakt.
Bij sommige mensen met een verstandelijke beperking komen de signalen verstoord door. Dat kan vervelende gevolgen hebben. Bijvoorbeeld onhandigheid, slechte concentratie, houterig bewegen of aanraking en geluid vervelend vinden. En het kan er voor zorgen dat iemand zich terugtrekt, heel actief wordt of zelfs agressief wordt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en het je beide vragen beantwoordt!
Groet vlindertje

Toegevoegd na 20 minuten:
Er staat "bij sommige mensen met een verstandelijke beperking" maar het kan ook voorkomen als je geen verstandelijke beperking hebt!
Ik heb zelf jaren geleden SMI therapie gehad omdat ik er niet tegen kon dat mensen letterlijk te dicht bij me kwamen en/of me aanraakten!
Door de therapie heb ik er totaal geen last meer van!

SMI is hetzelfde als sensomotorische psychotherapie