Full-contact vechtsport mede oorzaak van hersenbloeding??

Heb veel klappen tegen hoofd gehad. 11 jaar. geleden opeens een hersenbloeding. uit Ger niets.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

De mening van Schwab en vele andere specialisten is dat dit soort sporten uit het standpunt van volksgezondheid verboden zou moeten worden, zelfs voetbal is erg slecht voor de hersenen, er ontstaan overal kleine beschadigingen. Over 1 specifiek geval kun je eigenlijk nooit wat zeggen, anders dan dat het zeer waarschijnlijk lijkt. Het kan natuurlijk zijn dat de hersenbloeding spontaan bij een zwakke plek is opgetreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan een oorzaak zijn, maar de enige die dat eventueel vast kan stellen is een deskundige: niemand op GV ;-)

Hersenletsel kan veroorzaakt worden door een klap op het hoofd, waardoor het hoofd een draaiende beweging maakt, of een klap waardoor het hoofd snel van voor naar achter beweegt.
Dergelijk letsel kan ontstaan bij bokswedstrijden, bij kopduellen tijdens voetbal of door een hockeybal op het hoofd.

Hersenletsel kan vele vormen hebben, bijvoorbeeld:
- een hersenschudding
- een hersenlaceratie, waarbij de hersenen ruw gescheurd worden;
- epidurale of subdurale bloedingen
- een hersenbloeding

Hieronder een link naar een site, waar e.e.a. uitgelegd staat. Misschien heb je er iets aan.
http://www.medicinfo.nl/%7Bf53e3059-d139-4815-8abb-31de26d9e0af%7D/d_ls1754