Gaat adhd en autisme wel of niet samen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Om even duidelijker te zijn in geval dat
als je adhd heb dat je dan ook autisme kan hebben

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
8.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is moelijk te zegen niet elke autist is het zelfte

Antwoorden (12)

Ja dit gaat prima samen! Mijn oudere broer heeft ADHD en pdd NOS. Mus ja het gaat prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat gaat samen. autisme of een stoornis in het autistische spectrum en adhd komen vaak gezamenlijk voor. de combinatie pdd - nos en adhd hoor en zie je vaker. soms is dat zelfs positief omdat weinig tot geen initiatief (autisme) en impulsiviteit (adhd) elkaar ondersteunen/opheffen. maar vaak leidt het tot nog minder concentratie en meer hyperactiviteit en onrust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, autisme en adhd komen redelijk vaak samen voor maar ook met andere problemathiek. Mijn zoon heeft ASS/ADHD/ en kenmerken van NLD. Ook Gilles de la Tourette komt vaak in combinatie voor. Daarom is het soms moeilijk de juiste diagnose te stellen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Dat is ZO waar Krol! En toch: labeltjes helpen om (vooral financieel) deuren te openen, die anders gesloten blijven.
En voor mij gold t.a.v. zoonlief ook: begrip en geduld ;-)
jodyenboyke
11 jaar geleden
Krol, dat klopt, en ik ben het helemaal eens met Wendy, voor de best mogelijke zorg, heb je de diagnose nodig en het labeltje veranderd niks aan je kind! Jou kind met al zijn +jes blijft uniek! Voor mij zijn alle labeltjes altijd +jes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak bezwaar tegen het woord 'juist' in 'juiste diagnose'.
Een diagnose is niet meer dan een verhaal, en van juistheid kan geen sprake zijn. Daarom wordt een diagnose 'gesteld'. Of laat ik het zo zeggen. In het onderzoek worden vragen gesteld, geïnterpreteerd, ze worden gewogen, en de deskundige stelt een diagnose.
Laat je hetzelfde doen door een ander, dan is de kans groot, dat er een andere diagnose gesteld wordt.
Welke diagnose is nu 'juist'?
Allebei en geen van beiden! Ze zijn gewoon verschillend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad mogelijk Klaas1952 en ligt ook aan de mate van bijvoorbeeld autisme. Er zijn natuurlijk "twijfelgevallen", maar in principe komt dat wel uit de testen naar voren. Die zijn natuurlijk wel heel slim gemaakt en alleen ter beoordeling van een psychiater.
Mijn zoon is inmiddels 3x getest, niet omdat ik dat nodig vond, maar omdat dit moest voor andere zaken en een testuitslag "verloopt" ook met de tijd. Alle 3 de uitslagen, door verschillende psychiaters gedaan, komen uit op dezelfde diagnose.
Ik denk niet, dat de kans groot is, zoals jij schrijft, maar wel aanwezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het eigenlijk over het wezen van deze systematiek, Wendy.
Laat ik het zo zeggen: 1+1=? Is iets anders dan 1 ? 1 =2
Snap je? Bij het eerste ligt de wijze vast: je krijgt de gegevens, en wat je ermee moet doen, namelijk optellen. En dan zal er vaak 2 uitkomen. Dit is proceduregericht.
En het effect is, dat als de invoer en de gevolgde procedure tweemaal exact gelijk zijn, de uitkomst dat ook is. Bij dat tweede ligt de uitkomst vast, maar de procedure niet. Dit zijn twee fundamenteel verschillende dingen. Proceduregericht en doelgericht. In de praktijk probeert men het toeval zo veel mogelijk uit te sluiten, en dat is waar je het vervolgens over hebt.
Maar ik kan me zo voorstellen, dat als de deskundige twijfel heeft, hij gewoon de diagnose-dobbelsteen pakt. Dus die met bps, ass, pdd-nos, add, adhd, ndd, en odd erop. En dan gooien maar. Ik overdrijf, maar niet qua essentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betreffende het laatste deel van je laatste alinea: sorry, maar de tekst niet letterlijk nemend denk ik, dat een zichzelf-en cliënt-respecterend psychiater in twijfelgevallen andere wegen bewandelt om tot een zo gedegen mogelijke diagnose te komen. Heb je negatieve ervaringen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik probeer alleen maar de werkelijke essentie van het begrip 'diagnose' met een grapje duidelijk te maken. Ik ben dus aan het relativeren. En wat ik schrijf, is heel erg waar. Kun je dit begrijpen? Zo niet, probeer dan eens deze ideeën in je hoofd op verschillende schaalgrootten uit. Kijk, een dobbelsteen is klein, maar in het echte leven speelt toeval ook een grote rol. Wat een diagnose heel voorstelt, werd mij pas duidelijk na het lezen van het boek van dr. Sandra Kooij, ADHD bij Volwassenen. En ook zij is voor het opheffen van het kunstmatige onderscheid tussen ADHD en ASS.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@krol. Mw Kooij is in NL de belangrijkste autoriteit op het gebied van ADHD. En inderdaad, indien je in klinische beelden denkt, is ADHD heel anders dan ASS.
Maar in de praktijk heb je te maken met echte mensen.
En dan werkt dat denken in klinische beelden niet. Daar hamer is steeds op.
Het is niet zo, dat je een xxx bent, maar diagnose xxx hébt. Het is moeilijk die denkslag te maken, maar wel heel erg nuttig, omdat je dan gemakkelijker kunt relativeren. Dus ook het denkbeeld dat ASS, op BPS ongeneeslijk is, is onjuist. Het is allemaal niet zo zwart/wit. Wat jij opmerkt, krol, is dat iedereen van die trekken heeft. En dat klopt gewoon. Pas wanneer iemand zóveel last heeft van zijn trekken, kan het stellen van een diagnose nuttig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik inderdaad moeilijk te begrijpen Klaas.
Je HEBT autisme, je BENT geen autisme. Je HEBT een lichamelijke handicap X, je BENT niet lichamelijke handicap X
Je "mag" ook niet zeggen: ik ben autist, maar ik heb autisme.
Dit is inderdaad mogelijk omdat iemand met ADHD zijn rechter hersenhelft gebruikt en haast niet zijn linker hersenhelft en een autist gebruikt zijn linker hersenhelft en haast niet zijn rechter hersenhelft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat dacht ik dus ook! Maar anderen zeggen weer dat dit niet (altijd) zo is. Ik weet het ook niet meer...
Ik zie het zo: Geen enkele autist is gelijk. Elke autist heeft een aantal trekjes die afwijken van mensen zonder autisme. Welke trekjes dat zijn, en hoe sterk dat trekje aanwezig/afwezig is, verschilt per autist. Die stoornissen (ADHD, PDD (NOS), ADD, ODD, Dyscalculie etc,) zijn gewoon een groepje kenmerken. Als een persoon een groepje kenmerken heeft, die het meest overeenkomt met bijvoorbeeld ADD, dan zal de diagnose ADD gesteld worden. Heeft iemand de kenmerken van ADHD en PDD dan kunnen beide diagnoses gesteld worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn een aantal kenmerken van ADHD en ASS die elkaar overlappen en/ of versterken.
Er zijn ook een aantal voorwaarden die mensen met ADHD en ASS nodig hebben om zo normaal mogelijk te kunnen functioneren.
In het ene geval heeft de persoon last van een beperking binnen het ASS en in een ander geval van ADHD.
Een veel voorkomende diagnose ( recentelijk ingevoerd) is :
Autisme met kenmerken van ADHD ( dan is het autisme sterker aanwezig) of ADHD met kenmerken van ASS.
Vaak heet dat dan: ADHD met kenmerken van PDD-NOS.
Antwoord op je vraag: Ja, het gaat wel samen.
Maar zoals eerder geschreven: ieder persoon heeft daarin zijn eigen specifieke kenmerken en uitingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan allemaal. In vele gevallen lijkt het ook op elkaar.
Ik denk zelf echter dat als mensen in een heel andere omgeving, en situatie gezet worden, rustiger met minder reclaMEFOLDERS, STRALINGEN VAN TELEFOONS, BERGEN INFO, TEVEEL INTERNET EN ONGEZONDE VOEDING ( sorry voor caps), Veel mensen helemaal niet zo'n etiketje hadden.

Ik heb dat zelf afgelopen twee weken aan den lijve ondervonden bij Vipassana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Juist Krol, mijn zoon woont nu in een woongroep speciaal voor jongeren met autisme. Volledig aangepast, dat helpt maar de problematiek neem je niet weg. De ideale omgeving creëren voor mensen met autisme zou betekenen dat ze niet meer mee kunnen doen in de huidige maatschappij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik met je eens. De ideale omgeving kan daarbuiten alleen gecreerd worden als iedereen de hand in eigen boezem zou gaan steken. Daar is al een begin mee gemaakt, het gaat alleen niet snel. Ik heb zelf trouwens ook een autistische dochter. Een zelf ben ik hooggevoelig. En ik ben blij dat vrouwen tegenwoordig niet meer "geregeld" worden hier in Nederland.
Ja, dat kan. Het zit zo, dat in de diagnose-handleiding (de zogenoemde DSM-4) bij ADHD staat, dat deze diagnose alleen maar mag worden gegeven, als er géén diagnose ASS kan worden gesteld.

Dit betekent dus, dat men indertijd hier een kunstmatige scheiding had aangebracht.

Ondertussen is vrijwel iedere psycholoog ervan overtuigd, dat het goed kan samengaan, en zal de volgende handleiding dit wel toestaan. Die wordt trouwens heel anders van opbouw.

Dus vandaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Autisme gaat meestal samen met andere stoornissen. In de medische wereld heet dat "comorbiditeit".
Bij ADHD (en autisme) heb je een comorbiditeit met problemen als; leer-, gedrags- , emotionele en ontwikkelingsmoeilijkheden.
Mijn zoon heeft een autistische spectrumstoornis en had er op de basisschool ook ADHD bij. Het is echter mogelijk om hier in de pubertijd overheen te groeien en dat was bij hem dan ook gelukkig het geval.
Zijn ADHD is dan ook helemaal weg sinds hij in de brugklas terechtkwam. Hij heeft dus geluk gehad.
Het is dan ook een bekend feit dat ADHD veel samen gaat met autisme.
amc
11 jaar geleden
het gaat perfect samen!! (zegt euc uit ervaring)

bij adhd komen vaak comorbiditeiten om de hoek kijken, en daar is autisme er 1 van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zowel Adhd als Autisme.Dit kan samen gaan en ik heb nooit geweten dat iuk beide had tot mijn 15. Het gaat samen, maar het is wel lastig, omdat ze het tegenovergestelde van elkaar kunnen ziin de impulsifiteit en de choas soms van adhd en de orde en duidelijkheid van autisme. Weten wat je later wil doen kan ook lastiger zijn je kan in een bar werken heel leuk vinden, maar het kan ook te druk of onoverzichtelijk worden en je kan overprikkeld raken. Ik vindt mijn autisme niet passen bij mijn adhd en ik ben nog steeds bezig om ze op elkaar aftestellen. Sommige mensen hebben er geen moeite mee, maar voor mij is het echt lastig en iedereen kan zeggen van ja kan samen, maar ik heb het idee dat ze dat uit een boek hebben. Ze hebben gelijk hoor kan samen, maar je moet echt soms aanpassing zoeken omdat ze soms echt botsen.

Dit is mijn mening
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, in de tegenwoordige definitie van Autisme niet. Alle vormen van Autisme vallen nu onder de noemer Autistisch Spectrum Syndroom. ADHD valt hier niet onder. Wel is er kleine overlap in symptomen. Mensen met ASS kunnen dus onterecht ADHD toegeschreven krijgen terwijl ze eigenlijk onder het eerste vallen. Het grootste verschil in eigenschappen is dat een ADHDer vrij impulsief is en goed kan gedijen bij chaos. Iets wat iemand met ASS niet kan.