M'n vriendin is wat apathisch, wat kan dit zijn?

Mijn vriendin is sinds enkele maanden wat fantasieloos. Als we een film kijken, kan ze er geen lol aan beleven, omdat het toch allemaal gespeeld is, en nep.

Haar fantasie is weg, doorziet teveel.

Ze kijkt als het ware bij alles achter de schermen waar het uit is opgebouwd. Je kan het vergelijken met een potje Fifa, waarbij je ipv het spelt speelt, je je irriteert aan de houterige bewegingen van alles.

Heeft dit een naam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
heb je het haar al eens gevraagd? misschien zit haar iets dwars
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor mij klinkt dit als het gevoel van : Is dat nou alles?.....
Teleurstelling, niet echt blij en gelukkig zijn, het gevoel hebben van : het is echt helemaal niet, wat ik zó gehoopt had. En het zal wel niet beter worden.... Of dit op haar leven of op jullie relatie slaat - géén idee, natuurlijk. Tijd voor een 'heart-to-heart'.......?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je PES speelt heb je geen last van dan die houterige bewegingen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud is ze?
Geen depressive neigingen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas op: het kan een sluimerende depressie zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is ze begonnen met het slikken van de pil.... Dat kan 1 van de bijwerkingen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze is 19 jaar.. De pil slikt ze al wel een tijdje. Voor de rest.. Tsja denk echt niet dat het de leeftijd is. Op bijna elk gebied heeft ze dit..
Ik heb het er over gehad, maar ze zegt dat ze het zo ervaart, en het niet lukt er verandering in te brengen.

Antwoorden (4)

Realiteitszin, nuchterheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is ze volwassen geworden?
Ik weet jullie leeftijden niet.

Ikzelf heb deze periode meegemaakt, toen ik echt volwassen werd. En hiermee bedoel ik niet perse een bepaalde leeftijd, maar eerder een inzicht dat je ontvangt op een bepaald moment.
Dan is voor een tijdje heel veel dat je ziet of meemaakt een farce, aanstellerij en flauwekul.
Langzaamaan komt de lol in het leven wel weer terug, zij het op een andere manier.
Niet iedereen maakt zo'n periode mee, maar heel veel mensen ook wel. Het heeft denk ik te maken met je gevoeligheid voor de wereld om je heen.

Natuurlijk kan het ook zijn dat haar gewoon iets dwars zit, heb je haar gevraagd of er iets aan de hand is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik heb het haar nog niet gevraagd. Ik dacht ook aan volwassenheid, ze is wat jonger dan ik, en ik had iets soortgelijks toen ik op kamers ging. Maar bij haar is het wat extremer. Ze doorziet echt alles opeens. Ook in gesprekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan denk ik dat ze inderdaad volwassen is geworden.
Dan kan heel vervelend zijn. Je ziet immers opeens een heleboel flauwekul en onechtheid die je voorheen altijd voor waarheid hebt gehouden.
En de een ondergaat zoiets heftiger dan de ander. Ik zou zeggen: Praat erover met haar!
Je zou bv je eigen ervaringen hierin kunnen delen met haar.
Wanneer je haar wat beter begrijpt en je hebt er samen over gesproken, kun je er ook de draak mee steken wanneer het gebeurt, en dat haalt vaak al heel wat lucht van de ketel.
En....mocht er toch iets anders aan de hand zijn, dan kun je dat tijdens een goed gesprek ook uitpraten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm nee ik denk niet dat het volwassen worden is. Dat gaat toch wel wat geleidelijker, minder abrupt.. Ik zal het er over hebben inderdaad.
Ik wil je niet laten schrikken, maar als ze echt nergens voor te porren is en nergens echt enthousiast over wordt, kon het ook wel eens een depressie zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie dat de meesten hier zeggen dat het "een fase" is "waar ze gewoon doorheen moet". Maar als het echt een depressie is, heeft ze serieus professionele hulp nodig.
(Misschien kun je haar op weg helpen; een steuntje in de rug geven, desnoods mee naar de dokter.)
Sterkte allebei!
De naam heb je zelf al gegeven:
"apathisch"

De reden ervan kan tijdelijk zijn en heel eenvoudig doch dat is altijd koffiedik kijken.
Volgens mij verdwijnt het even snel als het gekomen is als jij er niet teveel 'negatieve' aandacht aan gaat besteden in de zin van je er aan te ergeren of je overbezorgd op te stellen.

Geef het fenomeen een andere naam en je gaat er ook anders mee om, begrijpe je?

Dus...
constateer gewoon dat jouw vriendin in een fase vertoeft die jij als fantasieloos omschrijft en tracht je voortaan bewust enthousiast te verwonderen over het feit dat ze oog heeft voor andere details dan jij.
Van zodra jij met meer animo welgemeend interesse toont voor haar manier van waarnemen dan stelt zij zich ook weer anders op.

Zo eenvoudig kan je het tijd keren van apathisch naar sympathisch ;-)

Anyway... Have Fun Any Way!