Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Mensen zeggen tegen me dat ik 'in de verdediging schiet' ik vind van niet. Wat doe je dan ' fout '?

Weet jij het antwoord?

/2500

In de verdediging schieten houdt vaak in dat je té snel reageert op wat iemand tegen je zegt. Het kan zijn dat jij datgene wat tegen je gezegd wordt opvat als kritiek en dat je daar wat moeite mee hebt en dus direct reageert om het gezegde te ontkrachten. Probeer écht te luisteren naar wat de ander tegen je zegt, neem de boodschap in je op en probeer eerst rustig na te denken over wat diegene je duidelijk probeert te maken. En probeer dan ook oprecht na te denken of die persoon misschien gelijk heeft. Daar kom je pas achter als je nadenkt over de boodschap, niet als je meteen reageert. Ben je echt niet eens met het gezegde dan kun je dat rustig duidelijk maken maar soms zit er best een kern van waarheid in wat de ander je duidelijk probeert te maken. We vinden het alleen vaak lastig om dat te horen... ;-)

Neem deze situatie: volwassen dochters komen het weekend thuis bij hun ouders, de ene heeft een bosje bloemen meegenomen en de ander - die niks heeft meegebracht - zegt: "Ik schiet dus weer tekort als dochter". Dit soort situaties zullen voor veel mensen herkenbaar zijn. Als je gevoelig bent voor wat je omgeving van je vindt, loop je al snel blauwe plekken op. Voor mij persoonlijk is dit zeker herkenbaar. In dit soort situaties is het de kunst even met jezelf in gesprek te gaan. Dan kun je voorkomen dat je in de verdediging schiet, of jezelf er weer uithalen. Hoe voer je dat gesprek? Draai de situatie om. Je twee dochters komen op bezoek, de ene brengt bloemen mee - schiet de andere dan tekort? Natuurlijk niet.

Als je in de verdediging schiet is dat je jezelf goed beschermt en je dus snel verdedigt. Misschien dat zei denken dat je Te snel je wilt beschermen

Het antwoord van MSK klopt. maar het zou kunnen dat jij een snelle denker bent, dan lúister je ook snel en hoor je (minstens: vaak/meestal) dingen héús wel ook al denkt men vanwege je snelheid dat jij je verdedigt en al reageerde voordat je de dingen liet landen. En jij denkt: nee, ik heb je wél gehoord en reagéér daar alleen maar op. daarom een praktische, uitvoerbare, aanvulling dat je kunt beginnen met 5 tellen later reageren dan je eigenlijk zou willen. (lijkt lang te duren, maar probeer het werkelijk gewoon eens uit, tel in gedachten: 1,2,3,4,5 en zeg wat je zou willen zeggen) men gaat dan ineens denken dat jij veranderd bent en sommigen gaan je er zelfs complimentjes voor geven:-) terwijl jij weet: "hallo, het enige wat ik doe, is mijn reactiesnelheid op jóú aanpassen!" communicatie is een wisselwerking tussen mensen. misschien reageer jij werkelijk te snel en onderschat je inhoud van wat je gezegd wordt en wals je er al overheen voordat het gezegde tot je door drong. maar het kan soms ook dat je gesprekspartners niet zo snel kunnen schakelen als jij. als jij van de snelle bruggetjes bent, kunnen heel wat mensen jou niet volgen. dat zijn vaak ook mensen die vinden dat iemand in de verdediging schiet, enkel omdat ze zelf hen niet kunnen bijhouden. pas je dan maar op hun tempo aan. niet omdat dat bij jou past, maar omdat dat handiger communiceert en je in die paar tellen gelijk je eigen reactie wat tactischer kunt verwoorden. mensen die jou langer kennen, maar vooral mensen die jou beter kennen, die kunnen vaak wel op jouw snelheid reageren en met hen kun je vaak dieper communiceren, maar voor waardevolle communicatie met de anderen die niet jouw tempo delen, is het beslist de moeite je aan hun reactiesnelheid en denktempo aan te passen. het wordt je misschien vaak gezegd bij een ander niveau mensen of ander niveau gespreksonderwerp dan wat jij werkelijk nodig hebt. (wat niet wil zeggen dat zij ongelijk hebben!) maar wat je bij dergelijke mensen nodig hebt, is meer geduld. dus bij de mensen die jou dat ooit gezegd hebben, daar moet jij je reactiesnelheid op aanpassen. en ja, dat moet jij, omdat zij dat niet kunnen. jij kan namelijk wel (op je eigen commando) iets langzamer gaan, maar anderen niet op (hun eigen) commondo iets sneller gaan. probeer maar uit :-) verbetering in communicatie garandeerd!

Misschien reageer je te snel te vijandig op iemand zijn reactie/uitspraken/ of meningen. En wil je vaak je gelijk halen en het laatste woord hebben. Accepteer dat je niet altijd gelijk hebt of dat niet altijd alles naar jouw zinnen verloopt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100