Waarom heeft alcohol een verschillend effect op mensen?

Mijn kennissenkring bestaat sinds kort uit een jongen erbij die drinkt. Niet heel erg zichtbaar en rustig zie ik hem met pils als anderen fris of koffie nemen. Hij is niet lastig of wild maar kan of wil niet meedoen met geouwehoer en is vlug boos.( Ik ken dit beeld een beetje terug van alcoholisten die ik vroeger kende). Daarentegen heb ik jaren langs een buurman gewoond die ook dronk. Nooit ruzie mee gehad en hij was juist gezellig, kon met anderen praten. Hoe komt het dat het effect van alcohol zo verschillend is. Is er een fysiologische verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Het beste antwoord

"Kinderen en dronken mensen spreken de waarheid", werd er altijd beweerd.
Ik ben er van overtuigd dat het drinken van alcohol mensen niet doet veranderen maar slechts de remmen er af haalt die er normaal voor zorgen dat ze zich aangepast gedragen.

Haal de remmen weg en de ware aard van het beestje komt naar boven.

Diep van binnen chagrijnige types worden daardoor soms agressief, vrolijke fransen worden daarentegen weer overdadig lollig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, je antwoord stond er alleen nog niet toen ik ging typen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar drinken we er eentje op! ;)

Andere antwoorden (4)

Ons lichaam is eigenlijk een grote chemische fabriek waarin zich van allerlei processen afspelen. Tussen die processen bestaat een bepaalde balans.

Vreemde stoffen, zoals alcohol, kunnen dit evenwicht verstoren waardoor er een nieuw evenwicht zal ontstaan. Dat nieuwe evenwicht is mede afhankelijk van al die chemische processen, en omdat ieder persoon uniek is zal ook dat nieuwe evenwicht uniek zijn.

Sommige krijgen daarom een vrolijke dronk over zich terwijl anderen ronduit vervelend worden. Ook de hoeveelheid alcohol is natuurlijk van invloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal waar, +
Het drinken van alcohol versterkt in eerste instantie de emotionele toestand waarin iemand verkeerd (later en bij te veel drinken werkt alleen nog verdovend). Dus als iemand van naturen (vlug)boos is zal hij door te drinken eerder boos worden bijvoorbeeld. Onder invloed van alcohol reageer je primeer, dus wat dichter bij je werkelijke persoonlijkheid ligt. Dit kan komen omdat rationele blokkades weg neemt. Dus omdat iedereen een andere persoonlijkheid heeft 'reageer' hij dus anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Effecten zijn altijd afhankelijk van je geestelijke en lichamelijke gesteldheid, en de situatie of omgeving waar in je gebruikt. Persoonlijke factoren spelen ook een rol,de ene persoon kan bijvoorbeeld van alcohol agressief worden, terwijl de ander zachtmoedig word. En iedere situatie is per slot van rekening anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft te maken met de lengte en het gewicht. Lange en dikke mensen kunnen beter tegen alcohol omdat ze meer lichaamsinhoud hebben waardoor de afbraak in de lever langer duurt. En mannen kunnen beter tegen alcohol dan vrouwen omdat ze meer spiermassa hebben.