Is er een manier voor een autist om zich beter te leren inleven zónder therapie?

Kan iemand met autisme zichzelf aanleren om zich beter te leren inleven op een bepaalde manier, zonder echt therapie nodig te hebben? Zoja, wil je het dan alsjeblíeft vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
heel veel oefenen met moeilijke situatie en truukjes leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier al eens gekeken? http://www.autsider.net/
Ritsuka
11 jaar geleden
truukjes is niet inleven inderdaad, maar het kan wel helpen met inleven als je dat moeilijk vind.

Het beste antwoord

ja het kan.
voorbeeld: jij haat katten. De kat van de buurjongen is dood. Jij vind dat niet zo erg. Toch wil je je dus inleven. Jij hebt wel een hond. Denk er dan aan hoe het is als je hond doodgaat en dat gevoel heeft dan ongeveer je buurjongen. 100% inlevingsvermogen heeft niemand. de meeste mensen betrekken het op zichzelf.

nog een voorbeeld. jij bent dol op pizza. mijn zoon is dol op bloemkool. ik heb het hem beloofd maar het gaat door omstandigheden niet door. het kan jou niks schelen, je hebt een hekel aan bloemkool. Denk eraan hoe jammer het zou zijn als je de bloemkool vervangt door pizza en je weet ongeveer wat mijn zoon ervan vindt.

Dit kan je met bijna alle situaties doen. In sommige mensen kan je je niet inleven en dat moet je ook niet willen. Er zijn nou eenmaal erg slechte criminelen en nare mensen. Het is juist goed als je niet begrijpt dat iemand steelt of moordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ben een sceptisch persoon, maar ik ken toevallig een medium die hierin gespecialiseerd is. Of je er nou in gelooft of niet, ze heeft heel veel kinderen geholpen en die hebben alle enorme vooruitgang meegemaakt door een sessie.
Natuurlijk zijn er ook een hoop flut mediums.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is toch ook een soort therapie!
Ja dat kan door jezelf in de eerste plaats te aanvaarden zoals je bent en je niet te laten vangen door het etiket dat anderen 'jou' hebben opgeplakt vanwege een aantal karaktetrekken waar die anderen geen blijf mee weten.
Van zodra jij je laat vangen aan het oordeel van de ander ga je inderdaad geloven dat je autist bent en dan geef je meteen ook de typische kenmerken van dat label extra voeding.

Net zoals er in élke mens de kenmerken van een moordenaar huizen zo huizen er in élke mensen ook de typische kenmerken van eender welk type, dus ook die van de zogenaamde autist.

Het is een fulltime job/bezigheid om jezelf en jouw 'afwijkende kenmerken' te leren her-kennen maar van zodra je jezelf als 'normaal' durft te beschouwen dan merk je dat je rustiger wordt en geen extra voeding geeft aan afwijkende fenomenen.

Via onze gedachten en de daaraan verbonden geloofsintenties geven we dus voeding aan bepaalde kenmerken. Het is dus een 'must' om jouw gedachten bewust liefdevol te focussen op eender welk kenmerk van jezelf. Dit is het gedeelte dat men aanvaarding noemt. Vervolgens geef jij jouw brein via positieve en/of constructieve intenties de boodschap om andere kenmerken uit jouw talentenbank te activeren.

Met andere woorden. Je geeft extra voeding aan bepaalde fenomenen door enerzijds te geloven dat je een autist bent en anderzijds door er opstandig tegen in te gaan.
Je kan ongewenste fenomenen dus afbouwen/neutraliseren door ze liefdevol (rustig, begripvol) te aanvaarden en door tegelijkertijd bewust liefdevol te gaan denken aan specifieke kenmerken die jij liever zou manifesteren.

Het volstaat dus om tegen jezelf te zeggen dat Jij voortaan bepaalt welke kenmerken Jij wenst uit te beelden. Wees daarover zowel met jezelf als jouw omgeving duidelijk en als je merkt dat anderen jou niet willen of niet kunnen steunen dan neem je tijdelijk afstand van die mensen en dan ga je bewust optrekken met mensen die net als ik ervaring hebben met het neutraliseren van eender welk 'ongewenst' effect in jezelf.

Het vraagt bewuste inspanningen doch ze lonen zeer zeker want... jij bent jouw eigen beste therapeut van zodra jij écht héél aandachtig naar jouw eigen innerlijke wensen gaat luisteren.

Leer jezelf ook weer Glimlachen tegen jezelf en anderen want dat helpt om eender wat te relativeren. Ga hier dus op een humoristische manier mee om dan verloopt het veranderingsproces niet zo moeizaam ;-)

Liefs en succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga hier es goed over nadenken.... want er zit wel veel in denk ik. Kan het niet met alles eens zijn, maar heej, dat hoeft ook niet ;-)
Waar ik wel mee zit is, dat autisme een "beperking" in de hersenen is en is aangeboren, vaak al generaties in families zit vanwege de genen. Voor zover men nu weet.
Iemand met autisme hééft beperkingen, vooral op het sociale gebied.
Maar focussen op je beperkingen is niet verstandig.
Mooi, dat je dit zo uitgebreid hebt verwoord, waarvoor mijn dank!
Ik heb een oppas kindje gehad, (nu wil ik je niet vergelijken met een kind maar ik ga een voorbeeld noemen) en die werd opgevoed met als jij onder de tafel kruipt en verder doet niemand dat word je gepest. Wil je gepest worden? Nee? Dan blijf je lekker op de stoel zitten.

Bij deze familie werd laten zien aan hun zoontje dat het niet erg is om anders te zijn, dat je keuzes in je leven hebt om "normaler" te zijn of excentriek.

Ik weet dat autisten extreem slim zijn (meestal) en dat zij ook een goede observatie en onderzoekende gedrag hebben.

Wat jij waarschijnlijk kan doen is dus kijken wat doen anderen. Je kan veel leren van anderen.

Toegevoegd na 19 seconden:
Succes!