Wie heeft er ervaring met medicijnen, die stemmingwisselingen kunnen stabiliseren, m.u.v. lithium en depakine, en met name ook met de bijwerkingen?

Toegevoegd na 34 minuten:
Met lithium zeer slechte ervaring, zombie !!! Depakine houdt je heel lang aan de depressieve kant, denk aan vermindering of dus een andere stemmingstabilisator.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
7K

Antwoorden (6)

Werkten die 2 medicijnen niet bij jou? Het zijn de 2 beste medicijnen tegen manie (lithium ook tegen depressie).

Of het zinvol is een stabilisator te gebruiken hangt helemaal af van de ernst en de frequentie waarmee de stemmingsontregelingen optreden.

Allerlei info hierover vind je op:
http://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/stemming.php
Ik raad je ook aan "bipolaire stoornissen", "hypomanie" en "manie" door te lezen.

Allerlei info over stemmingsstabilizatoren is te vinden op http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/stabilisatoren.php

Als je gerichte hulp wilt, zul je toch wat meer info moeten geven over de ernst en frequentie van je stemmingsschommelingen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je zou een ander antipsychoticum kunnen gebruiken. Deze hebben echter vaak bijwerkingen.

Ook een ander middel tegen epilepsie kan werken zoals lamotrigine of carbamazepine.

Ik denk niet dat hier veel mensen zijn met persoonlijke ervaring van deze middelen. Je vind lijsten van bijwerkingen en persoonlijke ervaringen als je de naam van het middel op Google intypt.

http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/lamotrigine.php
http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/carbamazepine.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
antipsychoticum???? nah..als je ECHT een zombie wil worden......tsja..
Zelf gebruik ik Citalopram, officieel tegen depressies, maar ook ontzettend goed tegen stemmingswisselingen. Daar heb ik ze o.a. voor.
Van bijwerkingen heb ik geen last, alleen tijdens de opbouw ervan. Ben erg gevoelig tegen medicijnen, maar dankzij een langzame opbouw heb ik nauwelijks last gehad van bijwerkingen.

Dit medicijn is echter alleen via de huisarts of psychiater te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat werkt goed tegen depressies, maar kan bij mensen met stemmingswisselingen een manie uitlokken. Daarom moet er bij dit soort mensen altijd een stemmingsstabilizator worden toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bekende van mij was manisch geworden van Escitalopram (zowat hetzelfde).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
citalopram werkt bij mij uitstekend!!manisch wordt je bv wel als je er ineens mee stopt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn juist vooral veel mensen die er manisch van worden tijdens het gebruik.
Ik heb verschillende medicijnen gehad tegen mijn stemmingswisselingen, abilify werkte goed, alleen kreeg ik last van mijn darmen, risperdal werkte ook alleen kreeg ik ook zo'n zombiegevoel van kwam echt mijn bed niet meer ui voor 12 en, het laatste wat de psych me had voorgesteld was citalipram deze heb ik het langst gebruikt, geen bijwerkingen gehad alleen de eerste 4 tot 6 weken maar dat schijnt normaal te zijn. Voelde me geen zombie en mijn stemmingen waren niet meer zo extreem. Na de juiste therapie heb ik ze af mogen bouwen en zelfs ontdekt wat de oorzaak was van mijn stemmingswisselingen al die jaren! Bleek ik gewoon diagnose borderline te hebben gekregen terwijl mijn stemming en gedrag te wijten was aan de hormonen van de anticonceptiepil! De psychiater gaf me een afbouwschema voor de citalopram die ik inmiddels al jaren slikte na een maand gestopt te zijn met de pil en inderdaad ik voelde me weer net zo normaal als voordat ik de pil ooit ben begonnen met slikken. Mensen om me heen merkten dat ik heel erg ben veranderd, liever en geduldiger. Na 2 jaar zocht ik toch bevestiging voor mezelf of dit allemaal wel echt waar was en ben dus de pil gaan halen, na een dag of 3 slikken kwamen mijn stemmingswisselingen weer terug! Ik kan dus echt niet tegen hormonen slikken. Er zijn te weinig mensen die dit weten, ik dacht echt al die jaren dat alles aan mij lag, een jaar na deze openbaring werd ik ontslagen uit de GGZ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige wat ik weet is dat het heel erg moeilijk is om medicijnen te vinden die wel goed werken. Sommige mensen hebben het geluk dat het na de eerste of de tweede soort het goed aan slaat. En andere hebben juist jaren lang problemen met het vinden van de juiste medicijnsoort. Als het niet bevalt moet je gewoon zo snel mogelijk terug naar degene die jou het medicijn heeft voorgeschreven. Stemmingswisselingen kunnen ook verminderen door hormonen. Misschien is dat nog een truc? Maar natuurlijk weet ik niet hoe of wat er bij jou speelt.

Mijne is Olanzapine. Maar onthoudt wel dat elk medicijn dat eindigt op pine is meestal verslavend. Ik weet niet of je hier altijd al last van heb gehad.

Bijwerkingen staan er bij geschreven in mijn bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritalin was een lichte waar ik de minste last van bijwerkingen had. Ik slikte 1 mg en had daar op zich genoeg aan. Ik ben zelf inmiddels ruim 2 jaar van medicatie af na 12 jaar intensief gebruik. stemmingswisselingen kun je nog het beste tegen leren gaan via natuurlijke wijzen... zoals Kung Fu bijvoorbeeld, stemmingswisselingen worden mijns inziens het meest veroorzaaakt door de hoge druk die van hogerhand op je gegeld worden met regels en allerlei dingen die moeten, en van daaruit de manier waarop je opgevoed wordt. Ocverspannen mensen hebben geen diagnose maar toch last van stemmingswisselingen bijvoorbeeld en mensen in een burnout ook. Dat is goed om in ach te nemen. Bij dingen als Kung Fu leer je je te uiten. Martial Arts vormen zijn zeer gezond voor mensen die psychisch in nood zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb citalopram...goeie ervaringen mee..bijwerkingen ervaar ik niet echt.
ben er wel s mee gestopt ineens in 1x, maar dat moet je dus niet doen....alles kwam in hevige mate terug....